וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האמריקני: "בוחנים את הסכם הגרעין הכושל עם איראן"

20.4.2017 / 2:50

פחות מיממה לאחר שדיווח לקונגרס כי איראן עומדת בהתחייבויותיה במסגרת ההסכם שנחתם לפני שנתיים, טען טילרסון במסיבת עיתונאים כי ממשל טראמפ עומד על דעתו לפיה מדובר ב"עסקה כושלת". הנשיא הורה על הקמת צוות לבחינת המשך הסרת הסנקציות על טהראן

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: "כולם מרוויחים מהסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות, פברואר האחרון)

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון הבהיר הלילה (חמישי) כי הממשל האמריקני "מקיים הערכות מחודשות בנוגע להסכם הגרעין עם איראן". זאת, פחות מיממה לאחר שדיווח ליו"ר בית הנבחרים פול ראיין כי זו עומדת במחויבויותיה במסגרת ההסכם. אולם במהלך מסיבת עיתונאים שכינס, ביקש טילרסון להדגיש את תמיכתה של איראן בטרור.

לדבריו, הסכם הגרעין כשל בהשגת מטרתו ובמקום למנוע מאיראן לממש את שאיפותיה הגרעיניות הוא רק דוחה את מימושן. "ההסכם מייצג את הגישה הכושלת שהביאה אותנו למצב הנוכחי עם קוריאה הצפונית", טען. "לממשל טראמפ אין כוונה להעביר את המצב הזה לבאים אחריו. הגישה הפרובוקטיבית של איראן מאיימת על ביטחון העולם ואנו מעריכים מחדש את ההסכם עמה". בדומה לסגן הנשיא מייק פנס, טילרסון אמר כי "ארצות הברית הגיעה למסקנה שהסבלנות האסטרטגית היא גישה כושלת".

עוד בוואלה! NEWS:
מחשש לתקיפת ארה"ב: סוריה העבירה את רוב חיל האוויר לבסיס רוסי
האב השכול שח"כ ביטן כינה "שקרן": "הדיון היה ביזיון"
הסדר טיעון נחתם עם בכיר בקהילה החרדית שנאשם באונס שלוש אחיות

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון נועד עם ראשי נאט"ו בבריסל, 31 במרץ 2017. רויטרס
"איראן מאיימת על היציבות במזרח התיכון". טילרסון/רויטרס

הדיווח של של טילרסון לקונגרס הינו חלק מתהליך הנמשך 90 יום, במסגרתו על הנשיא לאשר כי איראן עומדת בהסכם. המבחן הבא של מדיניות ארצות הברית בנושא יהיה בחודש מאי, אז יחליט טראמפ אם להרחיב את ויתור הסנקציות על איראן, שנחתם לראשונה על ידי קודמו בתפקיד ברק אובמה. במהלך קמפיין הבחירות שלו קרא טראמפ להסכם "העסקה הגרועה ביותר שנחתמה אי פעם" והבטיח לבחון אותה מחדש עם כניסתו לתפקיד.

"הם חותרים תחת אינטרסים אמריקנים בסוריה, עיראק תימן ולבנון. הם ממשיכים לתמוך במתקפות נגד ישראל, ויש להם את הפוטנציאל ללכת באותו הנתיב של קוריאה הצפונית", אמר טילרסון במסיבת העיתונאים. לדבריו, "איראן משמרת עוינות ארוכת שנים כלפי ישראל, היא מספקת אמצעי לחימה, אימונים ומימון לחמאס ולארגוני טרור נוספים. רק אתמול, המשטר הציג טיל עם הכיתוב 'מוות לישראל' במהלך מצעד צבאי".

טילרסון התייחס בדבריו למצעד שנערך שלשום בטהראן לציון "יום הצבא" ושלווה במטסים ובמשטים ברחבי המדינה. משרד ההגנה בטהראן פרסם הצהרה רשמית לפיה "הכוחות המזוינים האיראניים הגיעו לרמת מוכנות כה גבוהה, עד שאויבינו לא מסוגלים לפעול נגד המדינה" וכי איראן "פיתחה יכולות תגובה מהירות ונחושות להרפתקנותו של האויב". הנשיא חסן רוחאני אמר בנאומו במצעד בטהראן כי כוחות הצבא האיראניים "לא מאיימים על אף אחד, ונועדו אך ורק להרתעה ולהגנה".

צעדת יום הצבא, טהראן, איראן, 17 באפריל 2017. תסנים, צילום מסך
"אויבינו לא מסוגלים לפעול נגד המדינה". יום הצבא באיראן, השבוע/צילום מסך, תסנים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully