וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצבות יהודים זועקות מהאדמה: "הערס המנומס" שמטלטל את פולין

24.4.2017 / 9:08

מפעל חיים של אדם אחד מתמקד בניסיון לשמר את המורשת היהודית בפולין. ג'וני דניאלס ראה מצבות יהודיות מנותצות ששימשו חומרי בנייה לאחר מלחמת העולם השנייה - ויצא לקרב. ואיך נשיא ארה"ב שמר על כל זה בחיים?

ג'וני דניאלס בודק מצבות. באדיבות עמותת "ממעמקים", מערכת וואלה! NEWS
"הייתי בהלם מוחלט". דניאלס/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמותת "ממעמקים"

"כל הודעה על הימצאותן של מצבות יהודיות היא נקודת פתיחה למסע חדש", כך מתאר ג'וני דניאלס את פרויקט חייו. דניאלס בן ה-31, שעלה ארצה מבריטניה בגיל 18, חורש כבר ארבע שנים את אדמת פולין בחיפושיו אחר פיסות זיכרון של יהדות פולין בתקופת השואה. את שברי המצבות, ספרי התורה העתיקים וקברי האחים שהוא מצליח להציל הם עדות היסטורית לעבר המוכתם, כמו גם סמל להדחקה ולהכחשה המציפים בימים אלה את המדינה.

"בשנת 2014 פנה אליי עיתונאי פולני ותיק ואמר לי שאני חייב להגיע לאירוע בגינה הציבורית שליד ביתו בוורשה", נזכר דניאלס בשיחה עם וואלה! NEWS מביתו במרכז תל אביב. "התחלנו להסתובב בגינה עד שנעמדנו מול פרגולה בת 40 שנה שעומדת על עמודים. הוא אמר לי להתקרב, ולהפתעתי, זיהיתי שהעמודים עשויים ממצבות יהודיות. הייתי בהלם מוחלט".

דניאלס פנה לראשת העיר, הגיע לפגישה עמה והציג את המקרה על גבי מפות, "אך אז הפולנים החלו להיתמם", כהגדרתו. "הם אמרו: 'זאת הפעם הראשונה שאנחנו שומעים על זה, חייבים לטפל בזה, אבל משום שיש לנו בחירות עוד שנה וחצי ואנחנו לא רוצים ליצור מהומות, נעשה את זה אחרי הבחירות'". כאן, סיפר, איבד כבר את שלוותו הבריטית והטיח בראשת העיר: "את פותחת מוזיאון יהודי בקרוב, ונשיא מדינת ישראל מגיע, נכון? אין בעיה, אני אישית לוקח כל עיתונאי שמגיע לסקר את המוזיאון גם לגינה ומראה לו מה עיריית ורשה עושה עם מצבות של יהודים. הפולנים שנבהלו ולא הבינו מי זה הערס המנומס שהגיע אליהם ללשכה, וישר שמו תקציב מיוחד להסרת המצבות. כשהגיעו צוותי העבודה הפולניים והתחילו להרים את המדרכות והמדרגות בגן, גילינו קרוב ל-25 אלף חלקים של מצבות יהודים שנותצו ושימשו לבניית פולין אחרי המלחמה".

שליחות וחובה

דניאלס, דור רביעי לניצולי שואה מדובז'ין, הקים בשנת 2012 את עמותת "ממעמקים", שפועלת כיום בעיקר על אדמת פולין למען זיכרון והנצחת השואה והקהילה היהודית במדינה. "זאת השליחות והחובה שלי כיהודי", הסביר. העמותה הוקמה על ידי צאצאים של ניצולי שואה כדי לוודא שזיכרונות הוריהם, סביהם והורי סביהם ימשיכו הלאה. בין היתר, היא פועלת להשבת מצבות וקברים שנגנבו, נהרסו או הוזנחו מאז שנות המלחמה, מארגנת אירועים ברחבי העולם להעלאת המודעות ומפעילה פרויקטים בפולין עצמה בעזרת עשרות מתנדבים לא יהודים.

בשבוע הבא עתיד לצאת לאקרנים ברחבי העולם הסרט "אשתו של שומר גן החיות", המגולל את סיפורם של יאן ז'בינסקי, מנהל גן החיות בוורשה, ורעייתו אנטונינה, שעם כיבוש פולין במלחמת העולם השנייה סייעו ליהודים רבים להימלט ולהסתתר מפני הנאצים. גן החיות האמור, הסביר דניאלס, שימש גם שנים אחר כך כאתר משמעותי להנצחת מאורעות המלחמה – בדרך מעט פחות שגרתית. "לפני כשנתיים קיבלתי טלפון מהמנהל, שאמר ששמע על העמותה בעקבות אירוע העמודים שפורסם ברחבי המדינה. הוא אמר לי שאני חייב להגיע עם הצוות שלי בהקדם לגן החיות כי יש לו משהו חשוב להראות לי".

דניאלס הנרגש הגיע במיוחד עם צוותו כבר למחרת ותיאר מחזה מקומם. "עשרות מצבות עמדו שם אחת על השנייה, ממתינות שהפועלים ירסקו אותן וישמשו כחומר גלם לבניית ושיפוץ הגן. גילינו בסיור אלפי שרידי מצבות שהיוו בסיס לבניית הגן שהופצץ במהלך המלחמה". דניאלס והמנהל הגיעו במהלך הביקור גם למה שהיה ביתו של שומר גן החיות - המבנה ההיסטורי ששימש את ז'בינסקי ורעייתו להצלת היהודים, ולאחר שיפוץ המקום נחנך הבית מחדש כמוזיאון, ובני הזוג אף ביקרו בישראל וקבלו את אות "חסידי אומות העולם" ב"יד ושם".

ג'וני דניאלס מחלץ מצבות יהודיות בפולין. באדיבות עמותת "ממעמקים", מערכת וואלה! NEWS
דניאלס בפולין/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמותת "ממעמקים"
"גיליתי על בשרי שהפוליטיקה של השואה יותר נוראית ממשחקי הפוליטיקה של החיים"

דניאלס, שהיה בעבר ראש מהמשלחת הפרלמנטרית הגדולה ביותר של חברי כנסת שיצאה לפולין לרגל יום השואה הבינלאומי, סיפר במקביל גם על מתח בין העמותה ובין "יד ושם", המוסד המזוהה יותר מכל עם הנצחת השואה, שפגע, לטענתו, במאמצי גיוס הכספים שלו. "גיליתי על בשרי שהפוליטיקה של השואה יותר נוראית ממשחקי הפוליטיקה של החיים, ואז פניתי ליהודי-אמריקני נחמד שהכרתי, עו"ד מייקל כהן, שהוא גם במקרה חברו הקרוב של איש אחד שהצליח לא מעט בנדל"ן ולאחרונה עבר לבית הלבן. דונלד טראמפ שמע על העמותה ותרם את התקציבים החסרים. ללא תרומתו, משלחת הכנסת הייתה בסכנת ביטול ממשית". דניאלס פועל גם כיום לגיוס תורמים, וסיפר כי חתם לאחרונה עם ממשלת בריטניה על הסכם מימון רחב לאיתור קברי אחים.

"מאז המקרה בגן ורשה, אין יום שהעמותה לא מקבלת עשרות מיילים של אירופאים, בעיקר מפולנים וצאצאיהם, שטוענים שהם מחזיקים בשטחם בשרידי מצבות יהודיות, ולעתים אפילו במידע על קברי אחים או ספרי תורה עתיקים", סיפר דניאלס. "חלק מהם מרגישים צער וחלק רואים זאת כגורל והיסטוריה משותפת של רצון להחזיר את המצבות למקומם הטבעי - בית קברות יהודי. היו גם מקרים לא נעימים, אבל רוב הפולנים רוצים לדבר על זה, וחשוב להם לשתף. בכל זאת מדובר כאן בהיסטוריה המשותפת".

שברי מצבות בפולין משמשים לבניית חומה. באדיבות עמותת "ממעמקים", מערכת וואלה! NEWS
שברי מצבות בפולין/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמותת "ממעמקים"
ג'וני דניאלס ופעילים מחלצים מצבות יהודיות בפולין. באדיבות עמותת "ממעמקים", מערכת וואלה! NEWS
"רוב הפולנים רוצים לדבר על זה, וחשוב להם לשתף"/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמותת "ממעמקים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully