וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנכים זועמים על תכנית כחלון: "שלא יגידו שאין כסף, הכול פוליטי"

דנה ירקצי ושלומי גבאי

19.4.2017 / 19:30

בעוד שר האוצר הקצה ארבעה מיליארד שקל לתכנית "נטו משפחה", התוספת לנכים עדיין תקועה ואמורה לעבור בכמה פעימות. עשרות הפגינו בחיפה: "כשמדובר בציבור הנכים, שבוחר בין לחם לתרופות, מורחים את הזמן"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

עשרות בעלי מוגבלויות הפגינו אחר הצהריים (רביעי) בחיפה, אחרי ששר האוצר משה כחלון הציג אתמול את תכנית "נטו משפחה", שעלותה נאמדת בסך של ארבע מיליארד שקלים, בעוד התכנית לשיפור מצבם של הנכים, שעלותה זהה עדיין תקועה ואמורה לעבור רק בכמה פעימות. ארגוני הנכים זועמים על כך ש"נשכחו מאחור". ההפגנה, במרכז חורב בחיפה, נערכה למען השוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום. בין המפגינים היה גם ח"כ דוד ביטן (הליכוד).

אשר רוכברגר, ממארגני ההפגנה, הסביר כי "המטרה שלנו היא להשוות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום". לטענתו של רוכברגר, "לא דיברו על עודף גביית היסים, ועל הכנסות עתידיות ממכירת 'מובילאיי'? אז איך אומרים שאין כסף? זה קודם כל עניין של סדר עדיפויות".

עוד בוואלה! NEWS:
כחלון על התכנית שהציג: "אין לי ספק שהיא תעבור כמו שהיא"
הורים קיבלו את תכנית כחלון בתחושות מעורבות: "צעד מבורך - אך לא מספיק"

הפגנת הנכים בחיפה 19 באפריל 2017. שלומי גבאי
הפגנה למען השוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום, היום/שלומי גבאי

"אנחנו מברכים על ההחלטה ההיסטורית להעלות את הקצבה, ויחד עם זאת אנחנו סבורים שאם המדינה עצמה החליטה שמינימום שאדם במדינה זכאי לו זה 5,000 שקלים, אין שום סיבה שאדם שנבצר ממנו לעבוד - ורוב הנכים, יש להם 100%אובדן כושר השתכרות - יקבלו שקל אחד פחות", הבהיר.

דוח ההמלצות של פרופ' ירון זליכה, שנחשף בוואלה! NEWS, מציג שורה של הטבות לנכים, כולל ביטול צמצום הקצבאות לעובדים, הגדלת הסיוע בשכר הדירה, ביטול פטור ממס הכנסה והעלאת קצבת הנכות ל-4,000. עם זאת, אגף התקציבים הביע התנגדות עזה לתכנית, מה שהוביל לעיכובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנת הנכים בחיפה 19 באפריל 2017. שלומי גבאי
"ציבור הנכים בוחר בין לחם לתרופות"/שלומי גבאי

"אומרים שלנכים אין מספיק תקציב וכי השוואת הקצבאות לשכר המינימום יכולה להגדיל את הגרעון וצריך לכך חמש פעימות", אמר אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם". "אבל בתכנית 'נטו משפחה', הכול נכנס לפעימה אחת ובאופן מידי, ללא מריחה של הסיפור. זה ההבדל בין שני הדברים, בין נכים ללא נכים. הרבה רפורמות מתקבלות בפעימה אחת, וכשמדובר בציבור הנכים, שבוחר בין לחם לתרופות, לא".

לדבריו, מדובר בעניין פוליטי בין כחלון לבין ראש הממשלה. "זה איסוף קולות לבחירות. מה שהוא הציג מבורך, אבל קודם כל היה צריך לסיים את הרפורמה שהוא התחיל איתנו, שלא יגידו אחרי זה שאין כסף לנכים, כנראה שיש כסף וגם אפשר להעלות את הקצבה לגובה שכר מינימום, הכל זה סדר עדיפויות". הוא הוסיף כי "ברור לנו שיש כסף בקופת האוצר, בטח אחרי ההצהרות אתמול של שר האוצר".

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בבי"ח רמב"ם 19 באפריל 2017. ערן גילווארג
הבטיח לעזור לנכים. כחלון, היום/ערן גילווארג

חלק מחברי הכנסת באופוזיציה בירכו על התכנית של כחלון, אולם אלו שהובילו את מאבק הנכים ביקרו אותה. ח"כ אילן גילאון (מרצ), מקדם חוק הצמדת קצבאות הנכים לשכר המינימום, אמר כי "יש כסף להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, וגם מימון הצהרונים, אבל מדובר בסדר עדיפויות מקולקל, וסוכריות שנועדו לתקן רושם גרוע על שר האוצר אחרי סיפור התאגיד. לא רוצים חמלה וטוב לב, אלא מנגנון קבוע - בכל פעם ששכר המינימום עולה גם הקצבה עולה".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אחת ממובילת מאבק הנכים, הצטרפה לביקורת. "לא מצליחה להבין מאין יבוא הכסף, אחרי שאתמול הוא חילק את הכול". היא אמרה כי היא תהיה מאוכזבת אם התכנית שהוצגה אתמול תבוא במקום התכנית לשיפור מצבם של הנכים. "אי אפשר שתמיד אוכלוסיית הנכים תבוא בתחתית של התחתית, לנכים יש צרכים הרבה יותר בסיסיים מטלפון בלי מכס ונעליים בלי מכס. אלו אנשים שאין להם כסף לתרופות, טיפולים, לחיים ולסופר. אני רוצה לקוות שהשר כחלון שהתבטא בעבר שהוא רוצה לסייע סיוע משמעותי לאוכלוסיית הנכים יעמוד במילתו".

(עדכון ראשון: 15:05)

הפגנת הנכים בחיפה 19 באפריל 2017. שלומי גבאי
חוסמים את הכביש בחיפה/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully