וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקי התאגיד יעלו לדיון בכנסת, ובקואליציה נערכים לסכל פיליבסטר

18.4.2017 / 18:12

בשל החשש בקואליציה מפני הארכת הדיון על התאגיד, פועל ח"כ ביטן לקבוע סדרי דיון מיוחדים כדי שהחוק על דחיית עלייתו לשידור יעבור בקריאה שלישית לפני סוף אפריל. ח"כ כבל: "התיקונים המוצעים נעשים לתכלית לא ראויה, ללא נימוק כלשהו"

צילום: לע"מ, עריכה: שמרית גולדשטיין

(נתניהו בהרמת כוסית: "התקשורת יצרה תעשייה של דכדוך")

הקואליציה נערכת בימים האחרונים לקראת דיון בכנסת על עתיד תאגיד השידור הציבורי שיחול בשבוע הבא. בשל החשש בקואליציה מפני פיליבסטר של האופוזיציה, יו"ר הקואליציה דוד ביטן פועל לקביעת סדרי דיון מיוחדים בהצבעה על דחיית עליית התאגיד לשידור בשבועיים. ביטן צפוי לפנות ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בבקשה להפעיל את סעיף 98 לתקנון הכנסת שמאפשר לוועדת הכנסת לקבוע סדרי דיון חריגים במקרים מיוחדים. זאת, כדי לוודא שהחוק יעבור בקריאה שלישית עוד בשבוע הבא, לפני מועד תחילת השידורים הקבוע בחוק כעת – 30 באפריל.

ערב חג הפסח פורסמו לעיון הציבור שני תזכירי החוק הקובעים את עתיד השידור הציבורי. החוק הראשון, שדוחה את תחילת השידורים של תאגיד השידור הציבורי בשבועיים, מסוף אפריל ל-15 במאי, יעלה לדיון והצבעה בכינוס פגרה מיוחד של מליאת הכנסת בשבוע הבא. החוק השני, המסועף והמורכב יותר, צפוי להגיע לדיונים בכנסת כשבוע לאחר מכן או עם שובה של הכנסת מפגרת הפסח.

לקריאה נוספת:
רוב העובדים ייקלטו, חטיבת החדשות תבוטל: תזכיר חוק תאגיד השידור
מסתמן: רוב עובדי התאגיד לא יפוטרו – וישולבו בגוף החדשות הנפרד
דיון סוער בכנסת: הח"כים הערבים התפרצו לדברי נתניהו

חבר הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
יפנה לאדלשטיין. ח"כ ביטן/נועם מושקוביץ

לפי תזכיר החוק, יוקם תאגיד חדשות חדש שיפעל במקביל לתאגיד "כאן". "כאן" לא יתעסק כלל בחדשות ואקטואליה, וחטיבת החדשות שלו תבוטל. מרבית עובדי חטיבת החדשות בתאגיד יעברו לעבוד בתאגיד החדשות החדש שיוקם, יחד עם עובדים נוספים מרשות השידור, אך הוא ינוהל בידי הנהלה חדשה, שתמונה בידי הדרג הפוליטי ולא תהיה כפופה להנהלה הנוכחית של התאגיד. לראשי תאגיד "כאן", אלדד קובלנץ וגיל עומר, לא תהיה כל נגיעה לגוף החדשות החדש, ולפי ההערכה, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד "כאן", העיתונאי ברוך שי, צפוי להיות מוחלף.

ח"כ כבל: "הפרה בוטה של התחייבות המדינה לבית המשפט העליון"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שיגר בשבוע שעבר מכתב ארוך לראש הממשלה ובו טען כי הדחתו של שי על ידי חקיקה חדשה מהווה הפרה בוטה של התחייבות המדינה לבית המשפט העליון לא לפגוע בעצמאות המינויים העיתונאים בשידור הציבורי. במכתב, שנשלח לרה"מ, שר האוצר משה כחלון וממלא מקום שר התקשורת צחי הנגבי, הסביר כבל כי התיקונים המוצעים לחוק נעשים לתכלית שאינה ראויה, ללא נימוק כלשהו וסותרים החלטות בג"ץ שהתקבלו במסגרת עתירותיו הקודמות שהגיש בעניין התאגיד.

כבל צפוי להיאבק גם ביו"ר הקואליציה ביטן, שמעוניין להקים ועדה מיוחדת לדיון מזורז בחוק כדי לעקוף את ועדת הכלכלה – שניהלה את הדיונים בחקיקה הנוגעת לתאגיד עד כה. בידי כבל חוות דעת של היועץ המשפטי של הכנסת שקבעה כי ראוי כי החוק יידון בוועדת הכלכלה שבראשותו, אך ביטן צפוי לפעול להקמת ועדה מיוחדת למרות חוות הדעת המשפטית.

ח"כ איתן כבל, בכנס אור ירוק. 28 במרץ 2017. באדיבות אור ירוק, מערכת וואלה! NEWS
יועמ"ש הכנסת קבע כי ראוי שהחוק יידון בוועדת הכלכלה שבראשותו. כבל/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות אור ירוק

בחודש שעבר גרם נושא השידור הציבורי למשבר קואליציוני חריף בין ראש הממשלה לשר האוצר, שהסתיים רק לאחר שבועיים של מגעים. ההסכמות המקוריות בין נתניהו וכחלון כללו פיטורים של כלל עובדי התאגיד, אך בסופו של דבר בהצעת החוק הסופית נמנעו מפיטורים המוניים של עובדי התאגיד ומי שמושפע מהחוק הם בעיקר בעלי התפקידים הבכירים בתאגיד.

החוק מייצר מנגנון מסורבל קמעה של הפעלה כפולה של תאגידים שצריכים לשתף פעולה, אך מאפשר לממשלה לבחור מחדש מי יהיו מנהלי התאגיד ומי יהיו האחראים על הפקת התכנים שבו. בתוך שלושה חודשים, כך לפי החוק, הממשלה תמנה מועצה ציבורית שתיבחר על ידי ועדת איתור ברשות שופט, ותחליט על זהות המנכ"ל הקבוע של גוף החדשות החדש. עד שימונה מנהל קבוע, המנהל הזמני לא יוכל לבצע שינויים ארגוניים או להעביר עובדים מתפקידם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully