וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיפים אירופים: משאל העם בטורקיה לא עמד בסטנדרטים הדמוקרטיים

מועצת אירופה, שבה חברה גם אנקרה, טענה כי היו ליקויים בספירת הקולות, בדומה לטענות האופוזיציה שדורשת לבטל את התוצאות. ארדואן הודה לתומכיו: "ניהלתי קרב קשה נגד מדינות חזקות בעולם"

צילום: רויטרס

משאל העם בטורקיה לא עמד בסטנדרטים דמוקרטיים, מאחר שהתנהל תחת מצב חירום והיה מוטה לטובת הקמפיין שתמך בהרחבת סמכויותיו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן - כך מסרו היום (שני) שני ארגונים אירופיים, שמשקיפיהם נכחו בקלפיות אתמול. זאת במקביל לקריאות האופוזיציה בטורקיה לבטל את התוצאות, שלפיהן ניצח הנשיא ברוב קטן, בשל טענות לזיופים. ארדואן טוען כי הוא נאלץ לנהל מאבק קשה נגד "מדינות חזקות בעולם" שהתנגדו לרפורמה החוקתית.

לפי הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), שני המחנות "לא זכו בהזדמנויות שוות" וכי הקמפיין היה לא מאוזן בשל התערבותו הישירה של ארדואן של בכירי הממשלה. עוד ביקר הארגון את ההשוואה שעשו בכירים באנקרה בין מתנגדי הרפורמה לתומכי טרור ואת השימוש לרעה שנעשה במשאבי הממשלה. "תחת מצב החירום, חירויות הכרחיות נפגעו", מסר הארגון בהודעה. מועצת אירופה, שבה חברה טורקיה ושלחה אף היא משקיפים, ציינה פגמים במסגרת החוקית של משאל העם ואת השינויים שבוצעו ברגע האחרון בהליך הספירה.

עוד בנושא:
ארדואן: "על כולם לקבל את תוצאות משאל העם - במיוחד בעלות בריתנו"
אחרי המשאל בטורקיה: מתנגדי הרפורמה יצאו לרחובות
משאל העם שהפך לסגירת המעגל של ארדואן: "דבר לא יישאר כשהיה"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע לעצרת תמיכה באנקרה, 17 באפריל 2017. רויטרס
לא מתכנן הקדמה של הבחירות. ארדואן, היום/רויטרס

בנאום שנשא בפני קהל תומכיו בבירה אנקרה, שאליה הגיע מאיסטנבול, ארדואן אמר כי הוא "הותקף" על ידי מדינות עם "מנטליות צלבנית" ועל ידי תומכיהם בתוך טורקיה. "לא נכנענו, עמדנו חזקים כאומה אחת". ארדואן צפוי לכנס ישיבה של הקבינט בהמשך הערב, שבה יוחלט על הארכת מצב החירום במדינה לשלושה חודשים נוספים.

לא ברור למי התכוון ארדואן בדבריו, אולם במהלך הקמפיין הוא תקף בחריפות את גרמניה ואת הולנד, וכינה את המדיניות שלהן "נאצית", לאחר שאלו הגבילו עצרות תמיכה בו בשטחיהן. לנוכח התוצאות הצמודות והמתיחות בין אנקרה לבריסל, באירופה קראו לדיאלוג פנימי בטורקיה ולהימנעות מהעמקת הפילוג.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה לממשלה באנקרה לנהל "דיאלוג מכובד" עם כלל הצדדים הפוליטיים והאזרחיים בטורקיה, זאת לאחר "התוצאה הדחוקה של משאל העם שהראתה עד כמה שסועה החברה הטורקית". בהצהרה משותפת עם שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל נמסר כי ברלין מכבדת את החלטת העם הטורקי, אך הדגישו כי ארדואן נושא "אחריות גדולה" לעתיד ארצו.

גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד הגיב לתוצאות, ואמר כי הרוב הדחוק שהשיג ארדואן חושף את המחלוקות העמוקות בטורקיה. הוא קרא לדיאלוג בין הצדדים הפוליטיים במדינה, ואמר כי "זה תלוי בטורקים ואך ורק בהם להחליט כיצד יארגנו את מוסדותיהם הפוליטיים, אבל התוצאות מראות שהחברה הטורקית חלוקה לגבי הרפורמות העמוקות הצפויות".

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר כי מוסקבה מאמינה שיש לכבד את רצון העם הטורקי, כפי שהתבטא במשאל העם, והוסיף כי "ההצבעה במשאל היא עניין טורקי פנימי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חגיגות תומכי ארדואן בעקבות הניצחון במשאל העם באיסטנבול, טורקיה. 17 באפריל 2017. AP
פתק עם סימון "כן" במשאל העם בטורקיה, אתמול/AP

בממשלה דחו את טענות האופוזיציה לזיופים. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, סאדי גובן, אמר כי כלל הקולות שנספרו במשאל העם כשרים. לדבריו, ההחלטה לספור גם מעטפות הצבעה לא חתומות לא הייתה חריגה, שכן צעדים דומים ננקטו בעבר על ידי הממשלה. לטענת גובן, ההחלטה לספור מעטפות לא סגורות התקבלה בוועדת הבחירות ברגע האחרון, אך מאחר שיש לה תקדים - היא אינה מהווה עילה להחשבת התוצאות בלתי קבילות.

סגן ראש ממשלת טורקיה מהמט סימסק אמר כי ארדואן אינו מתכנן לפזר את הפרלמנט וללכת לבחירות חדשות. עוד אמר סימסק כי היחסים בין טורקיה לאיחוד האירופי יוסיפו להתקיים על בסיס אינטרסים משותפים וכי "הרעש" שנוצר בעקבות משאל העם יישכך לאחר הבחירות במדינות ביבשת בהמשך השנה.

לצד טענות ועדת הבחירות, קרא בולנט טזקאן, סגן יו"ר מפלגת האופוזיציה המרכזית במדינה, לבטל את משאל העם בשל אי-סדרים שנמצאו בו. לדבריו, משגיחים לא הורשו לצפות בספירת הקולות במהלך לפחות שעה וחצי, וכי הספירה התרחשה תחילה בסודיות בכמה קלפיות. עוד נמסר כי האופוזיציה תפנה לבית המשפט העליון כדי לבטל את המשאל.

חגיגות תומכי ארדואן בעקבות הניצחון במשאל העם באיסטנבול, טורקיה. 17 באפריל 2017. AP
תומכת של ארדואן נושאת שלט בחגיגות הניצחון במשאל העם, איסטנבול, אתמול/AP

כחלק מהרפורמה שאושרה ברוב של מעט יותר מ-51%, יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים שייכנסו לתוקפם ב-2019 יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029.

בנוסף לכך, הפרלמנט יורחב מ-550 חברים ל-600 והוא יוכל להדיח את הנשיא באמצעות רוב מיוחד. הנשיא יוכל לפזר את הפרלמנט והוא יוכל למנות לעצמו סגן או כמה סגנים. לפי גישת ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.

משאל העם התקיים בצל ניסיון ההפיכה הכושל ביולי האחרון, שבעקבותיו הכריזה הממשלה על מצב חירום שנמשך עד עתה, לצד גלי מעצרים המוניים וסגירת כלי תקשורת שהיו מזוהים עם האופוזיציה ועם המטיף הגולה פתהוללה גולן, שמואשם בתכנון ההפיכה. לתומכי מחנה ה"לא" ניתנה במה מצומצמת ביותר, וכלי התקשורת הפרו-ממשלתיים שידרו ללא הפסקה בחודשים האחרונים את ארדואן ונאמניו.

(עדכון ראשון: 11:30)

חגיגות תומכי ארדואן בעקבות הניצחון במשאל העם באיסטנבול, טורקיה. 17 באפריל 2017. AP
תומכי ארדואן באיסטנבול, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully