וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "על כולם לקבל את תוצאות משאל העם - במיוחד בעלות בריתנו"

נשיא טורקיה בירך על אישור הרפורמה בחוקה בידי העם, שמרחיבה את סמכויותיו באופן דרמטי. בתוך כך, הוסיף הנשיא, כי ניתן יהיה לערוך משאל עם על מתן עונש מוות, אם יהיה צורך בכך. ראש הממשלה, שתפקידו יבוטל במסגרת השינוי החוקתי, אמר כי מדובר ב"דף חדש בדמוקרטיה"

צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אמש (ראשון) בחגיגות תומכיו באיסטנבול כי על פי התוצאות הלא רשמיות, 25 מיליון בעלי זכות בחירה במדינה הצביעו בעד שינוי החוקה, שמרחיב דרמטית את סמכויותיו. "תוצאות משאל העם מראות כי האומה מקבלת את השינוי בממשל", אמר. "כולם צריכים לכבד את החלטת האומה שלנו, במיוחד בעלות בריתנו". בתוך כך, הוסיף הנשיא, כי מדינתו תוכל לערוך משאל עם על מתן עונש מוות בחוק, אם יהיה צורך בכך. על אף שהנשיא כבר הכריז על נצחונו, יו"ר ועדת הבחירות במדינה הודיע כי התוצאות הרשמיות יתפרסמו רק בעוד 12 ימים.

ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים, שתפקידו יבוטל במסגרת הרפורמה בחוקה אמר כי "טורקיה פותחת דף חדש בהיסטוריה של הדמוקרטיה שלה. העם הוא זה שאומר את המילה האחרונה, והעם אמר 'כן'". עוד הוסיף יילדרים, כי "תוצאות המשאל הן התשובה הטובה ביותר ליוזמי ניסיון ההפיכה ביולי". מוקדם יותר, בירך ארדואן את יילדרים על הניצחון הצפוי במשאל העם, שכן הוא קידם את הרפורמה להרחבת סמכויותיו של הנשיא בפרלמנט.

עוד בוואלה! NEWS:
רוב דחוק לתומכי ארדואן במשאל העם בטורקיה
מבחן כוח: אזרחי טורקיה מצביעים אם להרחיב את סמכויות ארדואן
מאמץ אחרון של ארדואן לפני משאל העם הגורלי: "הגנה על הכבוד"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם באנקרה אחרי משאל העם, אפריל 2017. רויטרס
"האומה מקבלת את השינוי בממשל". ארדואן, אמש/רויטרס
ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים בנאום באנקרה לאחר משאל העם, אפריל 2017. רויטרס
"העם אמר כן". יילדרים, אמש/רויטרס

כחלק מהרפורמה, יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029. בנוסף לכך, הפרלמנט יורחב מ-550 חברים ל-600 והוא יוכל להדיח את הנשיא באמצעות רוב מיוחד. הנשיא יוכל לפזר את הפרלמנט והוא יוכל למנות לעצמו סגן או כמה סגנים. לפי גישת ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.

משאל העם התקיים בצל ניסיון ההפיכה הכושל ביולי האחרון, שבעקבותיו הכריזה הממשלה על מצב חירום שנמשך עד עתה, לצד גלי מעצרים המוניים וסגירת כלי תקשורת שהיו מזוהים עם האופוזיציה ועם המטיף הגולה פתהוללה גולן, שמואשם בתכנון ההפיכה. לתומכי מחנה "הלא" ניתנה במה מצומצמת ביותר, וכלי התקשורת הפרו-ממשלתיים שידרו ללא הפסקה בחודשים האחרונים את ארדואן ונאמניו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מספירת 99% מהקולות, 51.5% הצביעו בעד ואילו 48.5% נגד הרפורמה בחוקה. ועדת הבחירות המרכזית טרם מסרה תוצאות סופיות, אך ארדואן הכריז על ניצחון ותומכיו יצאו לחגיגות באיסטנבול. שתי מפלגות אופוזיציה, מנגד, כבר דורשות ספירה חוזרת של 60% מהקלפיות, מחשש לזיופים. אחוז ההצבעה היה גבוה מאוד - 86% מתוך 55 מיליון בעלי זכות הבחירה.

ככל הנראה, הנשיא הפסיד בשלוש הערים הגדולות במדינה - אנקרה הבירה, איסטנבול ואיזמיר. עם תחילת ספירת הקולות מהמחוזות במזרח המדינה, שם נסגרו הקלפיות שעה לפני המחוזות המערביים, נרשם יתרון גדול לארדואן, שהלך והצטמצם. סגן ראש ממשלת טורקיה הודה כי מחנה "הכן" גרף מספר קולות נמוך מהמצופה.

(עדכון ראשון: 21:50)

חגיגות בטורקיה אחרי ניצחון ארדואן במשאל העם, אפריל 2017. רויטרס
חגיגות ניצחון באיסטנבול, אמש/רויטרס
חגיגות בטורקיה אחרי ניצחון ארדואן במשאל העם, אפריל 2017. רויטרס
חגיגות ניצחון באיסטנבול, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully