וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי פוחד מילדה קטנה? השור המסתער - ועיריית ניו יורק

ליטל גנה

16.4.2017 / 18:30

פסל בשם "ילדה חסרת פחד", שהוצב ממול לפסל השור המפורסם של וול סטריט, מעורר מחלוקת בין העירייה לבין האמן שיצר אותו. "היא תוקפת את השור", טוען הפסל שדורש להעביר ממקומה את הילדה, שהפכה לסמל פמיניסטי אף שמקורה בכלל בפרסומת

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

זה קצת יותר מחודש שממול השור המסתער בוול סטריט עומדת ילדה קטנה. אגרופיה הקפוצים מונחים בתקיפות על מותניה, משדרים שהיא מוכנה לעצור כל הסתערות. אבל אחרי קצת יותר מחודש, מרגיש השור, בן ה-30 מברונזה, ששוקל שלושה טונות וחצי, שהיא גורמת לו לחוסר נוחות וכיוון שהוא לא יכול לנוע, הוא דורש כעת שיסלקו אותה משדה ראייתו.

זהו לא סיפור בדיוני. האמן שיצר את השור, ארתורו די מודיקה, טוען כי פסל הילדה, המכונה "ילדה חסרת פחד", היא עלבון ליצירתו, שאותה הפך ברבות השנים לסמל מסחרי מוגן בזכויות יוצרים. "היא תוקפת את השור", השבוע הוא הסביר במסיבת עיתונאים עם עורכי דינו, שבה דרש שהיא תועבר למקום אחר, בעוד השור, סמל ל"אופטימיות פיננסית תוקפנית ושפע כלכלי", ייוותר במקומו.

עוד בוואלה! NEWS:
חרף המתיחות: צפון קוריאה ערכה ניסוי כושל בשיגור טיל בליסטי
מבחן הכוח של ארדואן: טורקיה יוצאת למשאל עם על השינויים בחוקה

פסל ילדה חסרת פחד מול פסל השור המסתער בוול סטריט, ניו יורק, מרץ 2017. רויטרס
"היא תוקפת את השור"/רויטרס

"ילדה חסרת פחד" הוצבה מול "השור המסתער" ב-7 במרץ, יום לפני שמציינים בעולם את יום האישה. מי שעומדת מאחורי הפסל היא הפסלת קריסטן ויזבל, שיצרה אותו לקמפיין של חברת הפרסום "מקאן" עבור חברת פיננסים מבוסטון, בשם "סטייט סטריט גלובל". "ילדה חסרת פחד" היא למעשה פרסומת לקרן נאמנות שמשקיעה בחברות שבהן יש שיעור גבוה של נשים בהנהלה. לרגלי הילדה, המתנשאת לגובה של 130 סנטימטרים, נכתב המשפט: "דעו את הכוח של נשים בהנהגה. 'היא' גורמת לשינוי".

כמו פסל השור, גם פסל הילדה הוצב בפעולת גרילה. לשני הפסלים לא היו האישורים לעמוד בפארק בולינג גרין שבמנהטן. "השור המסתער" זכה להארכות של אישורים זמניים עד שהפך לקונצנזוס בקרב הרשויות והאמן ששם זה מקומו. גם פסל הילדה קיבל הארכה לאישור זמני בעקבות עצומה ברשת ותמיכתו של ראש העיר ניו יורק ביל דה-בלזיו.

די מודיקה כמובן מעיד שהוא אינו מתנגד לרעיון מאחורי הפסל והצהיר כי הוא בעד שוויון מגדרי. "אך עקרונות גוברים על פופולריות, ומדובר פה בעקרונות", הסביר עורך דינו נורמן סיגל. טיעוני הפסל ועורכי דינו מתבססים על הפרת זכויות יוצרים, שכן קיומה של הילדה אל מול השור גורמת לאחרון להפסיק לשדר מסר חיובי ואופטימי. הם גם סבורים כי העירייה הפרה את החוק כשנתנה לפסל הילדה לעמוד מול של שור, המגיע לגובה של כחמישה מטרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
לרגל יום האישה: עובדי חברת השקעות הציבו פסלון נערה מול השור הזועם של וול סטריט. רויטרס
"פסל הילדה הוא סמל לעמידה מול הפחד"/רויטרס

לפי "ניו יורק טיימס", אנשי פסל "השור המסתער" שלחו מכתבים זועמים לצדדים המעורבים, בין היתר לעירייה, אולם שם הם לא צפויים להתקבל בהסכמה. "פסל הילדה הוא סמל לעמידה מול הפחד, ליכולת למצוא בעצמך את הכוח לעשות מה שנכון. היא מעניקה לכולנו השראה במיוחד בתקופה שבה אנחנו צריכים אותה", אמר דה-בלזיו, במרץ, כחודשיים אחרי הפגנות הנשים שנערכו בעיר עם השבעתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית.

מאז ניצחון טראמפ בבחירות בנובמבר, הפך דה-בלזיו למבקר חריף שלו, ולא רק בנושא זכויות נשים. הוא יצא נגד צו ההגירה שלו וכן נגד מדיניות גירוש המהגרים הלא חוקיים מארצות הברית. בנובמבר הקרוב הוא יתמודד על כהונה שנייה בראשות העיר, ש-79% מהקולות בה בבחירות לנשיאות הלכו למועמדת הילרי קלינטון.

נכון לעכשיו, פסל הילדה יכול להישאר במקומו עד פברואר 2018. אם דה-בלזיו יסכים לבקשת די מודיקה ויעביר את הילדה, הפרסומת שהפכה לסמל פמיניסטי, ממקומה, הוא עלול להיות מואשם בשוביניזם. "אנחנו לעולם לא שוללים את האפשרות של התדיינות", אמר עורך הדין סיגל לגבי אפשרות לפתרון המחלוקת בפשרה, כספית כמובן.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully