וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן כוח: אזרחי טורקיה מצביעים אם להרחיב את סמכויות ארדואן

55 מיליון טורקים יצביעו במשאל עם על הרפורמה שתהפוך את המשטר במדינה מפרלמנטרי לנשיאותי. אם יוכרע לחיוב, עשוי משאל העם הגורלי להפוך את ארדואן למעין "שליט-על" ולהרחיב באופן משמעותי את סמכויותיו. שני בני אדם נהרגו בירי לעבר קלפי בדרום המדינה

צילום: רויטרס

כ-55 מיליון טורקים בעלי זכות בחירה ילכו היום (ראשון) לקלפיות כדי להצביע במשאל העם הגורלי בעד או נגד השינויים בחוקה שיהפכו את המשטר מפרלמנטרי לנשיאותי. מדובר במשאל עם גורלי שעשוי להעניק לנשיא רג'פ טייפ ארדואן סמכויות נרחבות, שלפי מבקריו, עלולות להפוך אותו למעשה ל"שליט-על".

האזרחים יכולים להצביע ב-167,140 מוקדי הצבעה ברחבי המדינה, שנפתחו בשעה 7:00 בבוקר (שעון ישראל) וייסגרו ב-17:00. אזרחים טורקים השוהים במדינות זרות כבר הצביעו בקלפיות מחוץ לטורקיה.

בירי לעבר מתחם קלפי בחצר בית ספר במחוז דיאברקיר, בדרום-מזרח טורקיה, נהרגו שני בני אדם ואחד נפצע. זהות היורים ונסיבות המקרה עדיין תחת חקירה. אתמול נהרג שומר במתקפה של חמושים כורדים ממפלגת PKK על רכב שהסיע בכירים ממפלגת השלטון במחוז ואן בדרום-מזרח טורקיה.

עוד בוואלה! NEWS:
גבר כבן 30 טבע למוות בהידרדרות רכבו לבריכת דגים ליד זכרון יעקב
המחבל סולק לפני הפיגוע מהוסטל בשל תקיפה; מצבו הנפשי ייבחן
הסתבכות בלב שכם: המשטרה הפלסטינית חשפה שני מסתערבים

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בקלפי במשאל העם 16 אפריל 2017. רויטרס
טוען כי השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה. ארדואן/רויטרס

כחלק מהרפורמה המוצעת, יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029. לפי גישת ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.

בסוף ינואר הצביעו 339 חברי פרלמנט בעד רפורמת החוקה שהציעה מפלגת השלטון, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP), ו-142 מחוקקים, מרביתם ממפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, התנגדו לה. בשנים האחרונות ביקש ארדואן לקדם את החוקה החדשה, ובאופן אינטנסיבי מאז מערכת הבחירות האחרונה וניסיון ההפיכה הכושל ב-15 ביולי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפלגת "הצדק והפיתוח", הנתמכת בידי המפלגה הלאומנית, נימקה את הרפורמה בחוקה בכך שהיא תביא להנהגה חזקה הדרושה כדי למנוע את חזרתן של ממשלות הקואליציה השבריריות בעבר. מנגד, ב-HDP ובמפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית, CHP, טענו כי החוקה החדשה תוביל למשטר אוטוריטרי ותחזק את מעמדו של הנשיא, על חשבון כוחם של המחוקקים ושל החברה האזרחית.

בשבועות האחרונים השקיע הנשיא מאמצים אחרונים לגיוס תמיכה במחנה ה"כן", שהסקרים האחרונים מצביעים על פער קטן לטובתו. לפי שני סקרים שפורסמו ביום חמישי האחרון, רוב דחוק של טורקים – 51% – יצביעו "כן".

אזרחים בדיארבקיר מצביעים במשאל העם בטורקיה 16 אפריל 2017. AP
מעטפה באחת הקלפיות במחוז דיארבקיר/AP

רוב אירועי הקמפיין האחרונים של ארדואן התמקדו בתקיפת מנהיג מפלגת האופוזיציה המרכזית, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), שמובילה את מחנה ה"לא". מתנגדיו של ארדואן טוענים כי מדובר בצעד אחד קדימה לעבר משטר רודנות במדינה, שבה כ-40 אלף בני אדם נעצרו ו-120 אלף הודחו או הושעו ממשרותיהם כחלק מהטיהור שהוחל לאחר ניסיון ההפיכה.

מדינות במערב מתחו ביקורת על הטיהור, והיחסים עם האיחוד האירופי – שמנהל עם טורקיה משא ומתן על הצטרפותה לארגון במשך עשור – הידרדרו לשפל, כשבמהלך הקמפיין האשים ארדואן את המנהיגים האירופים, בהם ראשי הולנד וגרמניה, בהתנהלות נאצית. זאת, משום שביטלו עצרות לתמיכה במשאל העם במדינותיהם מסיבות ביטחוניות.

(עדכון ראשון: 00:54)

אזרחים בדיארבקיר מצביעים במשאל העם בטורקיה 16 אפריל 2017. AP
הסקרים צופים רוב דחוק לאישור משאל העם. אזרח מצביע במחוז דיארבקיר, הבוקר/AP
אזרחים בדיארבקיר מצביעים במשאל העם בטורקיה 16 אפריל 2017. AP
ועדת הקלפי באחת הערים במחוז דיארבקיר/AP
אזרחים בדיארבקיר מצביעים במשאל העם בטורקיה 16 אפריל 2017. AP
אחת הקלפיות בדיארבקיר, הבוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully