וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמץ אחרון של ארדואן לפני משאל העם הגורלי: "הגנה על הכבוד"

15.4.2017 / 19:43

מחר יצאו 55 מיליון בעלי זכות בחירה לקלפיות ויצביעו אם לתמוך בשינוי המשטר מפרלמנטרי לנשיאותי. "ההצבעה תהיה לנקודת תפנית במאבק נגד ארגוני הטרור", אמר הנשיא שמנסה להשיג רוב בעד השינויים, אף שהסקרים מעידים על פער דחוק בין המחנות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

יום לפני משאל העם בטורקיה, שעשוי לחזק את אחיזתו של רג'פ טייפ ארדואן במדינה, השקיע היום (שבת) הנשיא מאמצים אחרונים לגיוס תמיכה בעצרות אחרונות. הסקרים האחרונים מצביעים על פער קטן למחנה ה"כן" התומך בשינוי המשטר הפרלמנטרי למשטר נשיאותי. לפי ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.

בעצרת באיסטנבול, אחת מארבע שערך בשעות האחרונות לפני ההצבעה מחר, תיאר ארדואן את ההצעות החוקתיות כשינוי הגדול ביותר בטורקיה מאז כינונה של המדינה לפני כמאה שנים, וכן כתגובה הטובה ביותר לניסיון ההפיכה שאירע בה ביולי. "יום ראשון יהיה לנקודת תפנית במאבק נגד ארגוני הטרור. אנחנו נסיים ב-16 באפריל את מה שהתחלנו ב-15 ביולי", אמר לקהל שהתאסף ברובע טוזלה, ושקושט בדגלי טורקיה ובתמונות של הנשיא.

לקריאה נוספת:
ימים לפני משאל העם בטורקיה: רוב קטן לתומכי ארדואן
משאל העם יוצא לדרך: טורקים באירופה החלו להצביע על שינוי המשטר

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בעצרת תמיכה באיסטנבול לקראת משאל העם, 15 באפריל 2017. רויטרס
"ההצבעה היא הגנה על הכבוד שלנו", ארדואן/רויטרס

ארדואן, מוסלמי אדוק ממפלגת השלטון "הצדק והפיתוח", נהנה מסיקור תקשורתי חיובי לקראת ההצבעה, אך התוצאה עשויה להיות צמודה. רוב דחוק של טורקים – 51% – יצביעו "כן", כך לפי שני סקרים שפורסמו ביום חמישי. "מחר הוא יום חשוב מאוד, אתם חייבים ללכת לקלפיות", הפציר ארדואן בקהל. "אל תשכחו שההצבעה היא הגנה על הכבוד שלנו".

כ-55 מיליון בעלי זכות בחירה יכולים להצביע ב-167,140 מוקדי הצבעה ברחבי המדינה, שייפתחו החל מהשעה 7:00 בבוקר (שעון ישראל) וייסגרו ב-17:00. אזרחים טורקים השוהים במדינות זרות כבר הצביעו בקלפיות מחוץ לטורקיה.

כחלק מרפורמת 18 התיקונים שעליה יצביעו אזרחי טורקיה יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. תומכי המהלך טוענים כי הוא יביא קץ ל"מערכת השני ראשים", שבמסגרתה הנשיא והפרלמנט נבחרו ישירות, והובילה למצב של חוסר משילות. עד 2014 הנשיאים היו נבחרים בידי הפרלמנט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תומכי ארדואן בעצרת תמיכה באיסטנבול לקראת משאל העם במדינה, 15 באפריל 2017. רויטרס
עצרת תמיכה בארדואן, באיסטנבול/רויטרס

מתנגדיו של ארדואן טוענים כי מדובר בצעד אחד קדימה לעבר משטר אוטוריטרי במדינה, שבה כ-40 אלף בני אדם נעצרו ו-120 אלף הודחו או הושעו ממשרותיהם כחלק מהטיהור שהוחל לאחר ניסיון ההפיכה נגד ארדואן בחודש יולי האחרון. מדינות במערב מתחו ביקורת על הטיהור, והיחסים עם האיחוד האירופי – שמנהל עם טורקיה משא ומתן על הצטרפותה לארגון במשך עשור – הידרדרו לשפל כשבמהלך הקמפיין האשים ארדואן את המנהיגים האירופים בהתנהלות נאצית משום שביטלו עצרות לתמיכה במשאל העם במדינותיהם מסיבות ביטחוניות.

ארדואן אמר גם שטורקיה תבחן מחדש את ההסכם המגביל את זרם המהגרים – רבים מהם פליטים שברחו מהמלחמה בסוריה ובעיראק – לאיחוד האירופי אלא אם הגוש יישם את התכנית להעניק לטורקים אשרת כניסה חופשית ליבשת.

תומכים באופוזיציה הכורדית בטורקיה לקראת משאל העם במדינה מפגינים בדיארבקיר, 15 באפריל 2017. רויטרס
הפגנה בדיארבקיר נגד ארדואן/רויטרס

כמאל קילצ'דאוגלו, מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה, CHP, אמר כי טורקיה נמצאת בצומת דרכים וצריכה לבחור בין שיטה פרלמנטרית דמוקרטית לבין "משטר של אדם אחד". הצבעה "כן" תסכן את המדינה, הוסיף. "אנחנו נשים 80 מיליון אזרחים על אוטובוס שאנחנו לא יודעים לאן הוא נוסע", אמר בעצרת אופוזיציה באנקרה. "אוטובוס ללא בלמים".

בשבת ערכה גם המפלגה הפרו-כורדית, HDP, עצרת פוליטית נגד ארדואן בדיארבקיר שבדרום מזרח המדינה. בעצרת הושמע מסר מאחד ממנהיגי המפלגה, סלהאתין דמירטאש, הנמצא בכלא. "הקמפיין לא נערך באופן הוגן ושוויוני", אמר דמירטאש, שנעצר בגין עבירות טרור בחודש נובמבר האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully