וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר שערק מצבא סוריה: "לאסד יש עוד מאות טונות של נשק כימי"

ראש היחידה הכימית לשעבר בדיביזיה החמישית של צבא אסד טען כי דמשק לא מצהירה על כמויות גדולות של גז סארין וחומרים נוספים ששמרה במחסניה. השבוע טען אסד כי אין ברשותו נשק כימי וכי המתקפה באידליב "פוברקה"

עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: סוריה מדווחת על מאות הרוגים בתקיפה אמריקנית, השבוע)

לנשיא סוריה בשאר אסד עדיין יש מאות טונות של נשק כימי – כך מדווח ראש היחידה הכימית לשעבר בדיביזיה החמישית בצבא הסורי, שערק מצבא אסד ב-2013. לפי דברים שמסר גנרל זאהר אל-סאקת ל"טלגרף" הבריטי, המשטר הסורי לא הצהיר על כמויות גדולות של גז סארין וחומרים מסוכנים נוספים ששמר במחסניו, זאת חרף הדרישה שישמיד את ארסנל הנשק הכימי שלו ופיקוח האו"ם על המהלך.

לדברי אל-סאקת, "המשטר הודה בהתחלה שיש לו רק 1,300 טונות, אבל ידענו שבמציאות יש להם כפול מזה. היו להם לפחות 2,000". לדעתו, המאגר העצום כולל גם סארין וגם חומרים כימיים נוספים שממנו מפיקים את הגז הרעיל. כמו כן, הוא מאמין שבמאגר קיימים גם ראשי נפץ גרעיניים לטילי סקאד.

אל-סאקת בן ה-53, ששימש בתפקיד בכיר במערך הכימי, אמר כי בשבועות ובחודשים לפני שהגיעו פקחי האו"ם לסוריה, צבא אסד עסק בהעברת וניוד מאגרי הנשק שלו. לטענתו טונות רבות של חומרים כימיים שונעו ואוחסנו בהרים הסמוכים לחומס ובעיר החוף ג'בלה שבאזור טרטוס.

עוד בנושא:
סוריה טוענת: מאות נהרגו בתקיפה אמריקנית שפגעה במאגר גז רעיל
במסגרת הסכם בין המשטר למורדים: אלפי אזרחים סורים פונו מבתיהם
לפני התקיפה: ארה"ב יירטה שיחות הכנה לשימוש בנשק כימי בסוריה

זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון שבמחוז אידליב, סוריה. 4 באפריל 2017. AP
זירת המתקפה הכימית באידליב, החודש/AP

ב-2014 השמידה סוריה, לטענתה, את כלל מאגרי הנשק הכימי שלה, זאת תחת הסכם שהושג בין רוסיה וארצות הברית. ההסכם נחתם לאחר שמאות בני אדם נהרגו במתקפה שבה נעשה שימוש בגז סארין בפאתי הבירה דמשק. אחריו, הכריז ממשל הנשיא לשעבר ברק אובמה כי מאגרי הנשק הכימי בסוריה "הושמדו במאה אחוז". גם השבוע טען אסד כי אין ברשותו כלל נשק כימי, והכחיש שימוש בנשק שכזה.

בתחילת החודש נהרגו עשרות בני אדם במחוז אידליב שבצפון סוריה כתוצאה מתקיפה כימית. לפי חומרים מודיעיניים שנאספו בארצות הברית, אנשי משטר אסד שוחחו לפני המתקפה על ביצועה, ועל כן האחריות להרג האזרחים ולשימוש בנשק כימי יוחס לדמשק. בעקבות האירוע, שיגרה וושינגטון עשרות טילים לעבר בסיס חיל האוויר הסורי בא-שעיראת.

כאמור, אסד עצמו הכחיש כי ברשותו נשק כימי, ורוסיה, בעלת בריתו הקרובה, דבקה בטענות כי האשמת הצבא הסורי באחריות למתקפה אינה אחראית ואינה מבוססת על עובדות. אתמול דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" כי שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר כי וושינגטון ומוסקבה הגיעו להבנה שהתקיפות האוויריות נגד המשטר בסוריה לא יחזרו על עצמן. לפי הדיווח, הדברים נאמרו בפגישה בין לברוב לבין מקבילו הסורי, וואליד אל-מועלם, בבירת רוסיה, וכי הם סוכמו בפגישה עם שר החוץ האמריקני רקס טילרסון.

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון עם העיתון הספרדי "אל פאיס". 21 בפברואר 2016.. רויטרס
טען שהמתקפה הכימית פוברקה וכי המערב משתף פעולה עם טרוריסטים. אסד/רויטרס

ביום חמישי העניק אסד ריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית ובו טען כי המתקפה הכימית באידליב "פוברקה ב-100%". הוא הוסיף כי "ארצות הברית לא רצינית לגבי פתרון בסוריה", אחרי שהביע נימה אופטימית לגבי שיתוף פעולה עם ממשלו של דונלד טראמפ. הוא הוסיף כי התקיפה האמריקנית בסוריה לא פגעה כלל ביכולות צבאו, זאת חרף טענותיו של שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס, שאמר השבוע כי ההפצצה השמידה את יכולתו של אסד להוציא לפועל מתקפות כימיות נוספות. "אנחנו מתרשמים שהמערב, במיוחד ארצות הברית, עושה יד אחת עם הטרוריסטים. הם בדו את כל הסיפור הזה כדי שיהיה להם תירוץ לתקוף", אמר אסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully