וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע החזאים התבלבלו – והאם אילת תשבור הלילה את שיא המשקעים?

13.4.2017 / 22:45

מזג האוויר ההפכפך אכן הגיע כפי שניבאו מומחי מזג האוויר, אך השרב והגשם לא היו בעוצמות הצפויות: "מה שקורה בפועל עלוב יותר ממה שנתנו המפות". העיר הקיצית ספגה פי שלושה גשם מהממוצע – וייתכן כי הלילה תינתן את הדחיפה האחרונה לשיא. ומה התחזית לסופ"ש?

צלמים זמניים מורשים

היציאה מהעיר אילת נחסמה הערב (חמישי) בעקבות מה שנראה כמו השיטפון השלישי שמגיע לעיר בחורף הנוכחי. בניגוד לתדמית הקיצית של העיר, אילת מצאה את עצמה השנה מתחילת החורף עם 72 מילימטר של גשם – יותר מפי שלושה מהממוצע הרב-שנתי, העומד על 24 מילימטר בלבד. מרבית המשקעים בעיר היו מרוכזים בשני שיטפונות שהציפו חלקים נרחבים מאילת, ובהם אף את שדה התעופה. הראשון אירע באוקטובר 2016 והביא עמו 32 מילימטר גשם, והשני, בפברואר 2017, המטיר 14 מילימטר.

"השנה שבה אילת קיבלה את כמויות הגשם הגדולות ביותר הייתה 1954. אז, ירדו בעיר לא פחות מ-78 מילימטר של גשם. ב-1968 ירדו בעיר 67 מילימטר וב-1994 היא התברכה ב-64 מילימטר", אמר החזאי הבכיר אורי בץ לוואלה! NEWS. על פי סיכום ביניים של השירות ההידרולוגי שברשות המים, השיטפונות מהיום הם העוצמתיים ביותר מאז פברואר 2015.

היציאה החסומה מאילת, אפריל 2017. חטיבת דובר המשטרה
כביש 90 המוצף ביציאה מאילת/חטיבת דובר המשטרה

לדבריו, "מה שקורה עכשיו זה שיש פה מערכת שמחולקת לשני גושים. גוש אחד נמצא ממזרח לים התיכון והוא נע לכיוון צפון-מזרח ויגיע למרכז הארץ ולצפונה", הסביר בץ. "הגוש השני מתאפיין בעננים מאסיביים עם הרבה גשם, הוא נמצא מעל סיני, זז לכיוון שלנו והקצה הצפוני שלו יגיע לאזור אילת ויגרום לשיטפונות".

מזג האוויר השרבי אמנם הגיע בימים אלו לרוב חלקי הארץ, אבל בניגוד לתחזיות, עוצמתו הייתה פחותה והוא לווה בגשם. ההתפתחויות הבלתי צפוית בלבלו את המטיילים שביקשו לנצל את ימי חול המועד, וחלקם העדיפו להישאר בבית ולהיות נתונים לשינויים המידיים של מזג האוויר. בשעות הערב אכן נחסמו לתנועה כביש 40 וכביש 90 באזור מצפה רמון, בעקבות הצפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שטפונות בערבה 13 באפריל 2017. שי מחדשות רמי קט, מערכת וואלה! NEWS
כביש 90 המוצף, הערב/מערכת וואלה! NEWS, שי מחדשות רמי קט

"מזג האוויר שקיבלנו הוא הרבה פחות חמור מהחזוי. המודלים שחוזים את המפות, לא יודעים להתחשב באותם גורמים, שגם אנחנו החוקרים לא גילינו אותם, אשר הופכים עונה מסוימת לעונה יבשה ועונה אחרת לגשומה", הסביר מומחה האקלים, ד"ר ברוך זיו בשיחה עם וואלה! NEWS. "יש גורמים שפועלים בים התיכון ומשפיעים על מערכות מזג האוויר תוך כדי תנועתם אלינו, ואנחנו לא יודעים מהם. ברגע שנדע, נוכל להצביע אם צפויה עונה חלשה ולהזין את המודלים בנוסחאות היותר מדויקות ובכך נוכל לשפר גם את החיזוי עצמו".

ד"ר זיו מסביר כי זו לא הפעם הראשונה של מקרים כאלה, שבהם תחזיות לא התממשו באופן מדויק. בינואר אשתקד, התקרבו לישראל מערכות מזג אוויר שהבטיחו שלג בהרים הגבוהים ואף בירושלים. "הדבר הזה לא התממש בסוף וזה מעיד על כך שפעל איזשהו גורם שהחליש את המערכת הזאת", אמר ד"ר זיו. "המערכות הללו גרמו להערכת יתר לגבי מה שעתיד לקרות, והן לא זיהו את הגורם הזה שגרם למזג האוויר להיות פושר יותר ויבש יותר".

מטיילים בפארק נחל חדרה, 13 באפריל 2017. עירית חדרה, מערכת וואלה! NEWS
מטיילים בפארק חדרה/מערכת וואלה! NEWS, עירית חדרה

לדברי ד"ר זיו, טעויות כאלה עלולות להיות גם הפוכות. כך לדוגמא בסוף ינואר האחרון, המפות הראו כי מערכת חורפית שהתקרבה לאזורינו תביא עמה גשם וקור. המערכת שהגיעה בפועל הביאה עמה רוחות חזקות שגרמו לנזקים ועוצמות גשם שהיו גבוהות יותר מהצפוי. "בפברואר היו מערכות שנחזו בהצלחה, אבל מאז התחילה המגמה הנוכחית", הוסיף.

עם זאת, הוא מדגיש כי רמות ברומטריות קלות בהרבה לחיזוי מאשר שקעים ברומטרים, כמו זה שנכנס לאזורינו בימים אלו. "רמות ברומטריות מכסות שטחים גדולים יותר והן נחזות טוב יותר", מוסיף ד"ר זיו. "שקע ברומטרי זאת תופעה שגורמת לזעזועים במזג האוויר, ואחת מתופעות הלוואי שלו זה גשם. את השקעים הברומטרים קשה יותר לחזות, במיוחד בתקופות יבשות. הטעות האופיינית היא הערכת יתר. כלומר, מה שקורה בפועל, הוא עלוב יותר ממה שהמפות נתנו".

שטפונות בערבה 13 באפריל 2017. חדשות מקור אמין, מערכת וואלה! NEWS
שיטפונות בערבה, היום/מערכת וואלה! NEWS, חדשות מקור אמין

בהמשך הערב יהיה מעונן חלקית עד מעונן וצפוי גשם מקומי קל. מחר מזג האוויר יהיה דומה, ובהרי הצפון ינשבו רוחות ערות ותחול ירידה בטמפרטורות. ביום שבת הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

בתחילת השבוע הבא, לעומת זאת, הטמפרטורות ישובו לעלות ותורגש התחממות קלה הן ביום ראשון והן ביום שני, ויהיה בהיר.

הטמפרטורות החזויות הלילה ומחר: ברמת הגולן מ-12 מעלות הלילה ו-19 מעלות מחר, בחיפה 19-15, בתל אביב 22-15, בירושלים 19-12, בעין גדי 26-21, בבאר שבע 22-15, במצפה רמון 21-12 ובאילת 27-21.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully