וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממטען פלילי ועד לרקטת חמאס: החבלנים שמגנים על הדרום בידיים חשופות

15.4.2017 / 14:05

20 החבלנים המשרתים ביחידת לכיש, נותנים מענה לאירועים משדרות ועד אשדוד, ולומדים בדרך הקשה את ההתפתחויות של טילי חמאס דרך השיגורים מהרצועה אל שטח האחריות שלהם. "אירוע ביטחוני ופלילי שונים זה מזה - ואנחנו ערוכים להכול"

צילום: שי מכלוף, עריכה: ורד לידני

20 חבלנים משרתים ביחידת החבלה של מרחב לכיש, שתפקידה לתת מענה לאירועים משדרות ועד אשדוד, כמעט בכל אזור עוטף עזה. חברי היחידה לומדים את הטילים החדשים שבהם עושה שימוש ארגון חמאס, עורכים תרגילים מיוחדים, ובין לבין גם מנטרלים מטעני חבלה פליליים במלחמות העבריינים בדרום. האימונים שלהם מפרכים ואינטנסיביים, וכדי להתקבל ליחידה יש לעבור מבחני מיון דקדקניים. "לפה מגיעים הטובים ביותר", אומרים במשטרה.

רב פקד איתן גורדיצקי, קצין החבלה של המרחב, הסביר את מהות תפקידם של החבלנים ואיך הם מתמרנים בין הזירות הפליליות לזירות הפעילות החבלנית וירי הרקטות. "אנחנו מתעסקים בטיפול במטעני חבלה, בכל נושא אמל"ח ובשמירה על שלום הציבור בשגרה וחירום. גם נושא הרקטות הוא תחת אחריותנו", סיפר.

סטילס לכתבה של יניר על יחידת החבלנים 13 באפריל 2017. דניאל אברהם, דוברות המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
"כמעט בכל יום יש פעילות חבלנית או פלילית". היחידה בפעולה/חטיבת דובר המשטרה, דניאל אברהם, דוברות המשטרה

"אנחנו לא יודעים מתי יניחו מטענים או ישגרו רקטות. החבלנים ביחידה תמיד יהיו מוכנים לכל תרחיש, וכל חבלן מוכן 24/7 לכל אירוע ביטחוני או פלילי", הסביר. "לפני כשבועיים נורתה רקטה מעזה אל יישוב במועצה האזורית חוף אשקלון. הרקטה לא התפוצצה, וזה מסוכן. היינו צריכים לטפל בה כדי לנטרל אותה וגם כדי ללמוד אותה מבחינה מודיעינית", הוסיף גורדיצקי. לדבריו, "כמעט בכל יום יש פעילות פלילית או ביטחונית שאנחנו מגיעים לטפל בה".

רפ"ק גורדיצקי הסביר כי יש הבדל באופן הטיפול בכל אירוע, בהתאם לאופיו. "הטיפול באירוע פח"ע שונה לחלוטין מהטיפול באירוע פלילי. כשאתה מגיע לאירוע פלילי ברור לך שמדובר במטען שמיועד לאדם ספציפי, ולכן ההתנהלות שלנו שונה מאירוע של ירי רקטות שמיועד לפגוע בהרבה אנשים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
סטילס לכתבה של יניר על יחידת החבלנים 13 באפריל 2017. דניאל אברהם, דוברות המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
"המדינה עושה הכל כדי לדעת מה עומדים לירות עלינו"/חטיבת דובר המשטרה, דניאל אברהם, דוברות המשטרה
סטילס לכתבה של יניר על יחידת החבלנים 13 באפריל 2017. דניאל אברהם, דוברות המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
"חומר נפץ לא עושה הבחנה בין פלילי וחבלני". פעילות היחידה בחוף הים/חטיבת דובר המשטרה, דניאל אברהם, דוברות המשטרה

לדבריו, החמאס שיפר את איכות הרקטות שלו, אך החבלנים במרחב לכיש מוכנים לכל תרחיש ולכל רקטה, ולומדים את אמצעי הלחימה של החמאס ואת כל השיפורים שחלים בהם. "יש התפתחות בירי של חמאס, אנחנו רואים את זה בכל ירי. מה שירו עלינו ב'צוק איתן' זה לא מה שיורים עלינו עכשיו, ומה שנורה ב'צוק איתן' זה לא מה שירו עלינו ב'עופרת יצוקה'", אמר.

לדבריו, "יש כל הזמן למידה שלנו את הרקטות וגם ארגוני הטרור לומדים עליהן יותר. מדינת ישראל עושה הכל כדי לדעת מה הם עומדים לירות עלינו. יש מודיעין, יש מעבדות בדיקה של החבלה, אנחנו מוכנים לכל ירי ותמיד מקדימים אותם בצעד אחד בלמידה על הרקטות".

סטילס לכתבה של יניר על יחידת החבלנים 13 באפריל 2017. דניאל אברהם, דוברות המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
רובוט חבלה של היחידה בפעילות/חטיבת דובר המשטרה, דניאל אברהם, דוברות המשטרה

רב סמל בכיר רענן בן ישי, אחד מהחבלנים הוותיקים והמקצועיים ביותר ביחידה, סיפר כי גם באירוע חבלני וגם באירוע פלילי עומד החבלן בפני סכנת חיים. "הטיפול באירוע פלילי או בירי רקטות שונה בתכלית. אירוע של פעילות חבלנית, שאחד המאפיינים שלו הוא ירי רקטות, מטופל בצורה שונה לחלוטין מאירוע של מטען, לדוגמה. יש לנו נהלים מיוחדים".

"ובכל זאת", הבהיר, "חומר נפץ לא עושה הבחנה אם מדובר באירוע חבלני או פלילי, והוא הורג ופוצע בכל מקרה. תפקידנו לדאוג לאזרחים שלא ייפגעו, בעיקר בימים אלה כשכולם יוצאים לטייל בחופי הים, בפארקים ובקניונים". הוא הוסיף: "אנחנו מבקשים מכולם להיזהר, לא לפתוח ולא לגעת בחפצים חשודים, ולקרוא לנו כדי לבדוק את הדברים. אנחנו מבקשים גם לא לגעת באמל"ח וברקטות ישנות, זה מסוכן מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully