וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות באסיה גוברת: "צפון קוריאה יכולה לשגר טילים עם גז סארין"

13.4.2017 / 22:20

ראש ממשלת יפן הזהיר מהאיום הנשקף מפיונגיאנג, ברקע האיומים של ארה"ב והחשש מפני ניסוי גרעיני נוסף. בטוקיו ובסיאול סבורים שוושינגטון תתייעץ עמם במקרה של תקיפה, ובבייג'ינג מזהירים: "כוח צבאי לא יפתור את המצב". טראמפ: "סומך על סין"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ראש ממשלת יפן שינזו אבה הזהיר היום (חמישי) כי לקוריאה הצפונית יש יכולת לשגר טילים המכילים גז סארין, ברקע המתיחות הגואה באזור. בסין מבהירים כי כוח צבאי לא יפתור את הבעיה, בעוד שנושאת מטוסים אמריקנית עושה את דרכה לאזור במקביל לאיומים של הנשיא דונלד טראמפ. קוריאה הדרומית סבורה שארצות הברית תתייעץ עמה אם תחליט לפתוח במכה מקדימה נגד הצפון, שתצין בסוף השבוע 105 שנה להולדת מייסד השושלת קים סונג-איל.

לאחרונה גבר החשש מכך שהמדינה הקומוניסטית המבודדת צפויה לקיים בקרוב את הניסוי הגרעיני השישי שלה או לערוך ניסויים נוספים בטילים בליסטיים, חרף הסנקציות הנרחבות המוטלות עליו והאיומים של ארצות הברית על כך שסבלנותה בנושא פקעה. ביום שלישי הזהירה קוריאה הצפונית כי תתקוף בגרעין את ארצות הברית אם תרגיש מאוימת מצדה.

"יש לי ביטחון רב בכך שסין תתמודד כמו שצריך עם קוריאה הצפונית. אם היא לא תוכל לעשות זאת, ארצות הברית ובעלות בריתה יעשו זאת", כתב היום טראמפ בטוויטר, אחרי שאתמול שוב שוחח בנושא עם נשיא סין שי ג'ינפינג, שעמו נועד בסוף השבוע שעבר בפלורידה.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בתרגיל צבאי, 13 באפריל 2017. רויטרס
מותח את החבל. קים ג'ונג און בתרגיל צבאי, היום/רויטרס

סין, בעלת בריתה המרכזית היחידה של קוריאה הצפונית שלמרות זאת מתנגדת לתכנית הגרעין שלה, קראה לחידוש השיחות למען פתרון המשבר בדרכי שלום ולפירוז חצי האי מנשק גרעיני.

"כוח צבאי אינו יכול לפתור את הנושא", אמר שר החוץ של סין וונג יי לכתבים בבייג'ינג. "במקביל לאתגר, יש כאן הזדמנות. בכל מתיחות אנחנו מוצאים גם הזדמנות לחזור לשיחות". בזמן שטראמפ הזהיר את קוריאה הצפונית כי הוא לא יסבול שום פרובוקציה, גורמים אמריקניים טוענים כי הממשל מתמקד בהידוק הסנקציות הכלכליות על פיונגיאנג.

"מיזם 38", מכון מחקר בוושינגטון המנטר אחרי קוריאה הצפונית, אמר הלילה כי תמונות לוויין הראו כי פעילות המתקיימת באזור הכור הגרעיני בפונגי-רי מצביעה על כך שייתכן שניסוי נוסף קרוב. מנגד, גורמים בקוריאה הדרומית אמרו כי אין סימנים לכך שצפוי ניסוי חדש, אולם הבהירו כי הצפון נראה ערוך לכך למקרה שיחליט לעשות זאת.

עיתון משפיע בסין קבע כי הפתרון הטוב ביותר עבור קוריאה הצפונית ומנהיגה קים ג'ונג און הוא לוותר על תכנית הגרעין, ובתמורה תגן עליהם בייג'ינג. "אם קוריאה הצפונית תקבל את עצתה של סין ותשעה את פעילותה הגרעינית, סין תפעל להגן על ביטחונה של המדינה הקוריאנית המפורזת ועל המשטר שלה", נכתב במאמר המערכת של "גלובל טיימס", שיוצא לאור בחסות ביטאון המפלגה הקומוניסטית של סין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נושאת המטוסים האמריקנית קארל וינסון במימי האוקיינוס השקט. AP
מתקדמת לאזור במקביל לאיומים. נושאת המטוסים האמריקנית/AP

האפשרות שארצות הברית תפתח בפעולה צבאית צברה תאוצה אחרי שהיא שיגרה 59 טילי טומהוק לעבר בסיס צבאי בסוריה בתגובה למתקפה הכימית באידליב. וונג הזהיר כי ההיסטוריה תשפוט את אלו שיהיו אחראים להדרדרות במצב. "ההיסטוריה תשפוט את כל מי שיערער את המצב, שימשיך לעשות צרות במקום הזה", אמר.

שר החוץ של קוריאה הדרומית יון ביונג-סה אמר בפרלמנט בסיאול כי הוא סבור שוושינגטון תתייעץ עם סיאול במקרה שתשקול להלום בפיונגיאנג. לארצות הברית יש כ-28,500 חיילים בקוריאה הדרומית. גם יפן, שאינה צופה סכנה גבוהה לעימות צבאי, סבורה כי ארצות הברית תתייעץ עמה במצב שבו תחליט לתקוף את קוריאה הצפונית, שמחזיקה בכ-350 טילים שיכולים לפגוע ביפן. ראש הממשלה אמר בפני המחוקקים בפרלמנט בטוקיו כי פיונגיאנג עלולה לצייד אותם בגז העצבים הקטלני סארין, ששימש את סוריה במתקפה באידליב.

דונלד טראמפ לוחץ את ידו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה, 10 בפברואר 2017. AP
"ארה"ב ובעלות בריתה יתמודדו עם צפון קוריאה". טראמפ ואבה בבית הלבן/AP

כ-200 עיתונאים זרים התקבצו בפיונגיאנג לקראת החג הלאומי המרכזי של המדינה, "יום השמש", אחרי שגורמים רשמיים זימנו אותם לאירוע "גדול וחשוב", שהתברר כפתיחת רחוב חדש במרכז עיר הבירה בנוכחותו של קים. ביום שבת תציין קוריאה הצפונית 105 שנה להולדתו של מייסד השלושת. ב-2012, היא ערכה ניסוי כושל בשיגור רקטה ארוכת טווח ועליה לוויין לכבוד התאריך ובשנה שעברה ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני מדגם חדש.

גורמים אמריקניים אמרו כי טראמפ שוקל להטיל סנקציות חדשות, שיכללו אמברגו נפט, חרם על חברת התעופה הלאומית של קוריאה, עצירת כל ספינות המטען שלה והענשת בנקים סיניים שיקיימו עסקים עם קוריאה הצפונית. מאז 18 בפברואר, סין עצרה את ייבוא הפחם מקוריאה הצפונית, כחלק מניסיונה ללחוץ על פיונגיאנג לעצור את תכנית הגרעין שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully