וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני התקיפה: ארה"ב יירטה שיחות הכנה לשימוש בנשק כימי בסוריה

גורם אמריקני אמר ל-CNN כי יורטו שיחות בין גורמים בצבא אסד ומומחים לנשק כימי על התקיפה באידליב. למרות שלא ניתן לקשור בוודאות את רוסיה למתקפה, קיים מידע שהסורים מקבלים "עזרה מבחוץ" בנושא

צלמים זמניים מורשים

צבא ארצות הברית וגופי המודיעין שלה האזינו לשיחות שבהן נשמעו גורמים בצבא הסורי ומומחים לכימיה משוחחים על הכנות לתקיפה הכימית באידליב – כך אמר הלילה (חמישי) גורם אמריקני רשמי ל-CNN. יירוטי השיחות היו חלק מדוח מודיעין מקיף שאוגד שעות בודדות לאחר התקיפה האמריקנית בסוריה בשבוע שעבר, והיוו חלק מהאישוש לאחריותו של משטר הנשיא בשאר אסד לשימוש בסארין על אזרחי ארצו.

גורמים רשמיים בארצות הברית כבר התייחסו לאחריותו של אסד לתקיפה ואמרו כי "אין ספק" לגבי אחריותו. עם זאת, הגורם ששוחח עם CNN הדגיש כי וושינגטון לא ידעה כי הצבא הסורי יתקוף באמצעות נשק כימי לפני שתקפה בצפון-מערב המדינה. זאת, מאחר שארצות הברית מאזינה לשיחות רבות ולאמצעי תקשורת שונים בסוריה ובעיראק, כך שכמות המידע הנאספת גדולה ולרוב אינה מנותחת, אלא אם קיימת אינדיקציה לחומר חריג בהקלטות.

עד כה, לא נמצא חומר מודיעיני הקושר בוודאות את הצבא הרוסי למתקפה. הגורם ציין כי הרוסים היו, בסבירות גבוהה, זהירים יותר בשימושם באמצעי תקשורת שונים, כך שאם אכן ידעו על התקיפה הכימית – הם יכולים היו להימנע מהשיחות להישמע.

עוד בנושא:
טראמפ שלח מכתב לקונגרס: "מוכנים לתקוף שוב בסוריה אם נידרש"
רוסיה ואיראן מבטיחות להמשיך לסייע לאסד: "עד להבסת הטרוריסטים"
רוסיה ואיראן מזהירות: נגיב לכל תקיפה אמריקנית נוספת בסוריה

תקיפה אמריקנית - כך נראה בסיס חיל האוויר הסורי בזמן ההפגזות של צבא ארה"ב - ואחריו. מערכת וואלה! NEWS
זירת התקיפה הכימית במחוז אידליב, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS

צבאות סוריה ורוסיה הכחישו את מעורבותם במתקפה הכימית, שבה נהרגו 70 בני אדם. ביום רביעי אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהפנטגון בודק את הטענה למעורבות של מוסקבה באירוע. "הייתי רוצה לחשוב משהם לא ידעו, אבל הם בהחלט יכולים היו", אמר טראמפ. "שר ההגנה בודק את הטענות עם קבוצה שלמה מהפנטגון שעושה עבודה מהסוג הזה".

לפי הערכות בארצות הברית, סוריה הקימה מחדש יחידה המתמחה בנשק כימי וכוללת צוות ייחודי. היחידה הייתה קיימת לפני ההסכם שנחתם ב-2013, לפיו היה על הצבא הסורי להתפרק לחלוטין מנשק כימי ולהשמיד את המלאי שברשותו. כמו כן, ישנן עדויות מודיעיניות מסוימות כי צבא אסד מקבל עזרה מבחוץ בייסודה מחדש את היחידה הכימית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון, ארצות הברית. פברואר 2017. רויטרס
אמר שהטענות על מעורבות רוסית עדיין נבדקות. טראמפ/רויטרס

"אנחנו יודעים שיש להם את היכולת המקצועית, ואנחנו חושדים שהם מקבלים סיוע", אמר גורם צבאי רשמי בתדרוך לעיתונאים ביום שישי. עוד אמר הגורם כי "אנחנו יודעים שלרוסים יש מומחים לנשק כימי בארצם. אנחנו לא יכולים לדבר באופן גלוי על תקשורת בין הרוסים למשטר הסורי בעניין הזה. במקרה הזה, אנחנו מעריכים בזהירות את המידע שיש לנו ויכול להצביע על כך שהרוסים ידעו או סייעו ליכולת הסורית הזו".

השבוע הגיבו רוסיה ואיראן בהצהרה משותפת והזהירו כי יגיבו אם ארצות הברית תתקוף שוב על אדמת סוריה. בהודעה שנמסרה ממרכז המבצעים המשותף שלהן, הכולל גם את חיזבאללה, הבהירו בעלות הברית של אסד המסייעות למשטר בדמשק כי תקיפת הבסיס האווירי א-שעיראת "חצתה את כל הקווים האדומים". עוד הבטיחו מוסקבה וטהראן כי ימשיכו לגבות את דמשק, ובשיחה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיגי איראן, כונתה המתקפה האמריקנית "טעות אסטרטגית" של וושינגטון. בסוף השבוע שעבר גם מפקדי צבאות רוסיה ואיראן גינו את התקיפה האמריקנית וציינו כי ימשיכו במאבק נגד "הטרוריסטים" ותומכיהם לצד המשטר הסורי.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully