וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום המשפטי מאחורי החלטת נתניהו לבטל את הנצחת זאבי בשער הגיא

מכתב ששיגרו ותיקי הפלמ"ח והגיע לידי וואלה! NEWS כלל איומים בנקיטת צעדים משפטיים אם לא תבוטל ההחלטה לקרוא לאתר על שם השר המנוח. אמש הודיעה לשכת נתניהו על בחינת אתר חלופי לקריאה על שם זאבי. חיים גורי: "שמח שירדנו מהבושה הזאת"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: עמרי וייס

אחרי חודשים של מאבק ציבורי של יוצאי הפלמ"ח וחטיבת הראל על ייעודו של אתר שער הגיא, הודיע אמש (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מחפש אתר חלופי להנצחתו של השר לשעבר רחבעם זאבי. הכותרות בישרו על מתנה לחג וליום העצמאות, ואולם כעת מסתבר כי מאחורי החלטת ראש הממשלה עומד גם איום משפטי. יוצאי הפלמ"ח שיגרו השבוע מכתב לנתניהו, שהגיע לידי וואלה! NEWS, ובו איימו בצעדים משפטיים עד כדי פנייה לבג"ץ, אם לא תבוטל ההחלטה להקדיש את האתר לזכרו של זאבי. במכתב הם גם האשימו את נתניהו בהפרת הבטחה שלטונית לייעד את שער הגיא להנצחת לוחמי חטיבת "הראל", מלווי השיירות ופורצי הדרך לירושלים.

"הממשלה שבראשותך הפרה הפרה של ממש את עקרונות המשפט המנהלי באופן המקים להם עילות מבוססות היטב להתערבות שיפוטית, בין היתר, לנוכח הפרת הבטחה שלטונית, חוסר תום לב, קבלת החלטות המונעות משיקולים זרים ו/או פסולים, שהן בלתי סבירות, בלתי מידתיות ושלא על פי כללי מנהל תקין", נכתב במכתב, שדורש כי הנושא יוסדר בשבועות הקרובים, עד אירועי יום הזיכרון והעצמאות ולכל המאוחר ביום שחרור ירושלים.

לקריאה נוספת:
המחנה הציוני נגד הנצחת רחבעם זאבי בשער הגיא: "חוטא לאמת היסטורית"
לשכת נתניהו: בוחנים אתר אחר במקום שער הגיא להנצחת רחבעם זאבי
בתה של יעל זאבי ספדה: "היקום לא ישתוק על העוול לאבא ולך"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צבי זמיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הממשלה בראשותך מתבקשת לפעול בהתאם לנדרש כאמור לעיל ולהשיב את הדברים על תיקונם, ללא דיחוי וללא סחבת נוספת ומיותרת", נאמר במכתב, שנשלח עם העתקים לשר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לענייני ירושלים זאב אלקין, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "אנו מקווים כי לא יהיה צורך להעמיד את הדברים במבחן שיפוטי כאמור, שכן לא יהיה זה לכבודה של המדינה ולכבודם של מרשינו שהכרעה בנושא תתקבל בין כתלי בית המשפט".

מאבק יוצאי הפלמ"ח – שדורשים לבטל החלטת הממשלה מ-2011 שמייעדת את אתר שער הגיא כאתר הנצחה לזאבי – מתנהל זה חודשים, וכלל עצומות, מכתבים והפגנות, בדרישה שהאתר ינציח את זכר לוחמי הפלמ"ח ומשחררי הדרך לירושלים. לטענת הלוחמים והמפקדים, זאבי כלל לא לקח חלק בקרב על ירושלים, וההחלטה להקדיש את שער הגיא לזכרו "התקבלה לכאורה משיקולים פסולים, ללא שיקול דעת ענייני ומעמיק, והיא רומסת את ייעודו של האתר הלאומי חאן שער הגיא ותכליתו בהנחלת ההיסטוריה כהווייתה".

המכתב נשלח על ידי עו"ד גלעד שר בשמם של עמותת דור הפלמ"ח ומפקדים בחטיבת "הראל" במלחמת העצמאות, בהם אלוף (בדימוס) שייקה גביש, האלוף (בדימוס) צבי זמיר, אלוף (בדימוס) עמוס חורב, השר לשעבר רפי איתן והסופר והפזמונאי חיים גורי, כולם בשנות ה-90 לחייהם. במכתב מציגים אנשי הפלמ"ח רקע היסטורי נרחב וטוענים כי בידיהם עשרות מכתבים, מסמכים ותכניות, הראשון שבהם מ-1957, המאמתים את קיומן של התחייבות שלטונית ותכניות קונקרטיות לייעד את שער הגיא להנצחת מורשת הקרב של לוחמי הפלמ"ח וחטיבת הראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
רחבעם זאבי. ראובן קסטרו
"אם לא יימצא מקום אחר לגנדי, זאת בעיית המשפחה כבר". זאבי/ראובן קסטרו

"המדינה לא פעלה כדין בבואה לטפל בהנצחת זכרם, גבורתם ופועלם של פורצי הדרך לירושלים ומלווי השיירות", נכתב. במכתב קובלים יוצאי הפלמ"ח על הסחבת הארוכה "שאינה ראויה" בטיפול בנושא ומאשימים את ראש הממשלה ב"משיכת רגליים" במגעים ובשיחות עמו או עם מי מטעמו. בדצמבר האחרון נפגשו חלק מהמפקדים עם ראש הממשלה שהבטיח "לגבש בקרוב" עמדה בנושא, אך מאז הפגישה חלפו ארבעה חודשים – ורק אמש, אחרי שיגור המכתב, הם קיבלו מענה כלשהו.

במכתב, ששוגר ביום ראשון ללשכת ראש הממשלה, הם גם דרשו לקבל את פרוטוקול אותה פגישה, ואיימו "לנקוט כל צעד חוקי שימצאו לנכון על מנת לממש את זכויותיהן בדין", אם ההחלטה על זאבי לא תבוטל בשבועות הקרובים. ואולם, לפי הודעת לשכת ראש הממשלה מאמש, נתניהו אמנם "פועל על מנת לאתר מקום חלופי", אך הודגש כי עד שיימצא אתר אחר החלטת הממשלה מ-2011 עומדת בעינה. היום נפגש ראש הסגל יואב הורביץ עם ותיקי הפלמ"ח בבית הפלמ"ח בתל אביב ובסיום הפגישה הודיע כי "הממשלה תפעל עד ליום הזיכרון הקרוב להגיע להסדר מוסכם, אשר יכלול הנצחתם של לוחמי הפלמ"ח, מלווי השיירות ופורצי הדרך לירושלים בחאן שער הגיא, ובמקביל - לאיתור מקום חלופי להנצחת השר האלוף זאבי. הנושא חשוב ביותר לראש הממשלה והוא נחוש להביא לפתרונו הראוי במועד הנקוב".

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו לוואלה! NEWS כי הנושא מצוי על שולחנו של ראש הממשלה ונמצא בטיפול זה חודשים, אך הוא מעוניין לעשות זאת "בהסכמה והידברות עם משפחת זאבי". לדברי הגורמים, הנושא של מציאת אתר חלופי כבר הועלה בשיחות עם משפחת זאבי עוד לפני המכתב ששוגר השבוע על ידי ותיקי הפלמ"ח.

חיים גורי לוואלה! NEWS: "תמוה לקרוא על שם איש אחד שלא היה שם"

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר היום הפזמונאי גורי כי הוא "שמח שירדנו מהבושה הזאת". גורי היה זה שכתב את הקלאסיקה "באב אל וואד", שביצעה הזמרת יפה ירקוני. "טוב שזה נגמר ככה כי זה היה דבר כל כך חסר טעם, מגושם, לא נכון ובלתי מתקבל על הדעת". עם זאת, גורי קבל על התנאי שהוצב בהודעת ראש הממשלה, שלפיו עד שיימצא אתר חדש, החלטת הממשלה הקובעת בשער הגיא יונצח זאבי תיוותר בעינה. "זה לא טוב, התנאי הזה, התוספת הזאת".

"אני מניח שהם מחויבים לרדת מזה, ונגמר העניין. תשמע, זה מקום שרבים נפלו בו. זה מההתחלה היה דבר תמוה ופוגע. אם לא יימצא מקום אחר לגנדי, זאת בעיית המשפחה כבר. אי אפשר לקרוא על שם אדם אחד מקום שבו נהרגו המוני לוחמים", אמר. "גם השיר של אלתרמן, 'מבקיעי הדרך', שקראתי באוזני ראש הממשלה ואנשי הלשכה שלו, וגם השיר שלי 'באב אל וואד', מדברים בלשון רבים. לכן זה כל כך תמוה לקרוא על שם איש אחד, שגם לא היה שם. זה לא היה זירת הקרב שלו.

גורי נשאל באשר לטיעון שעלה מצד מתנגדי הנצחת זאבי, שלפיו, לא ראוי לחלוק לו את הכבוד הזה לאחר שבתחקיר התכנית "עובדה" הועלו טענות כי ביצע מעשי אונס והטרדות מיניות. "זה הכול ביחד חבר להרגשה משונה ובלתי מובנת מכך שממשלת ישראל החליטה לקרוא בתים על שמו", אמר גורי. "זה היה כל כך תמוה וכל כך מדהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully