וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ה-FBI קיבל לפני כשנה אישור לעקוב אחר יועץ לשעבר במטה טראמפ"

12.4.2017 / 4:45

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח כי קרטר פייג' ששימש יועץ במטה הבחירות של טראמפ היה יעד למעקב במסגרת צו חריג בחשד לקשרים חריגים עם רוסיה. פייג' הכחיש את הטענות ואמר כי הדבר מאשר שהממשל הקודם ערך מעקבים ממניעים פוליטיים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(ראש ה-FBI: חוקרים את מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות)

הבולשת הפדרלית בארצות הברית (FBI) קיבלה בקיץ שעבר הרשאה מבית משפט לנטר אחר שיחותיו של קרטר פייג', ששימש יועץ לענייני חוץ במטה הבחירות של דונלד טראמפ, במסגרת חקירת הקשרים בין המטה לבין רוסיה - כך דיווח הלילה (רביעי) העיתון "וושינגטון פוסט" מפי גורמי אכיפת חוק ובכירים במדינה. על פי הדיווח, שהעיתון הגדיר כעדות המוצקה ביותר עד כה לכך שהסוכנות חשדה שאנשי טראמפ מקיימים קשרים עם רוסיה, חוקרי הבולשת הציגו לערכאה המשפטית המוסמכת להוציא צווי מעקב מידע (FISA) לפיו פייג' עלול לשמש סוכן של מעצמה זרה.

לפי שעה לא הואשם פייג' בכל עבירה ולא ידוע האם משרד המשפטים עלול לבקש להעמידו לדין במסגרת חקירת מעורבותה של רוסיה בבחירות במדינה. הבית הלבן, ה-FBI ומשרד המשפטים לא הגיבו לדיווח. פייג' עצמו הכחיש בעבר כי במגעיו עם רוסיה נפל דופי. על החשיפה בעיתון אמר כי היא מאשרת את חשדותיו כי הממשל הקודם ערך "מעקב בלתי מוצדק המונע ממניעים פוליטיים" והוסיף כי אין לו דבר להסתיר.

עוד בנושא:
היועץ הבכיר לשעבר דורש חסינות כדי להעיד על קשרי טראמפ ורוסיה
דיווח בארה"ב: בידי ה-FBI מידע על קשרים בין אנשי טראמפ לרוסיה
בכיר אמריקני: "מודיעין על אנשי הצוות של טראמפ נאסף לא במכוון"

יועץ לשעבר במטה טראמפ קרטר פייג'. אי-פי, AP
לפי שעה אינו מואשם בשום עבירה. פייג'/AP, אי-פי

בחודש שעבר אמר יו"ר ועדת בית הנבחרים לענייני מודיעין דייוויד נונס בשיחה עם כתבים, כי "בכמה מקרים, קהילת המודיעין אספה לא במכוון מידע על אזרחים אמריקנים בצוות טראמפ". לדבריו המעקב היה חוקי והתמקד בגורמים זרים שניטור שיחות שערכו הוביל לגורמים אמריקנים. הוא הבהיר כי לא ידוע לו על קשר בין המעקב לכאורה לבין חקירת הקשרים בין מטה טראמפ לבכירים ברוסיה.

בתוך כך דיווחה רשת CNN כי חברי בית הנבחרים משתי המפלגות שנחשפו למסמכים שנונס עצמו בדק במסגרת החקירה אמרו כי אין כל עדות לכך שממשל אובמה פעל שלא כחוק בפרשה. על פי הדיווח, המחוקקים טוענים כי הדבר עומד בסתירה להאשמות ממשל טראמפ כי היועץ לביטחון לאומי סוזן רייס הפרה את החוק כשביקשה לחשוף שמות של אזרחים אמריקנים שהוזכרו במסמכי החקירה.

פייג' ביקר במוסקבה ותקף את יחס ארה"ב כלפי רוסיה

אדם ששימש יועץ למטה הבחירות של טראמפ אמר ל"וושינגטון פוסט" כי פייג' היה גורם פעיל מאוד בתקופת הבחירות וביקש להיפגש עם המועמד הרפובליקני מספר פעמים, אך מבלי שהדבר התממש. פייג' ששיבח בעבר את משטרו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקר בחודש יולי שעבר במוסקבה ונשא דברים באירוע בבירה בגנות יחסה של ארצות הברית כלפי רוסיה. על פי כמה דיווחים, שאותם הכחיש, פייג' אף נפגש עם איגור סצ'ין, מקורבו של פוטין וממנהלי חברת האנרגיה "רוסנפט". פייג' אף ביקש למסור עדות בפני הקונגרס כדי לנקות את שמו, ואמר כי מעולם לא נפגש עם סצ'ין.

על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט" המעקב אחר פייג' נעשה מכוח צו FISA. זהו צו הניתן על ידי בית המשפט במקרה של חשד למגע עם סוכן זר. לפי החוק האמריקאי, האזנות סתר הן לא חוקיות, משום שהן פוגעות בזכות לפרטיות. ואולם, חוק משנת 1978, מאפשר האזנות שכאלה בתנאי שיש חשד סביר שהבנאדם אשר לו מבקשים להאזין הוא סוכן זר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 10 בפברואר 2017. רויטרס
פייג' חלק לו שבחים. פוטין/רויטרס

אם הבקשה מתייחסת לתושב ארצות הברית, הרי שכדי לאשר האזנה יש צורך להוכיח חשד סביר לכך שפעולותיו של האדם האמור קשורות בריגול או במעשים דומים אשר מפרים את החוק. בעבר דווח כי ה-FBI ביקש וקיבל צווי מעקב במטרה "לבחון קשרים של אזרחי ארצות הברית המעורבים בקמפיין של טראמפ מול רוסיה" שנועדו לארבעה מאנשי מטה טראמפ. בכירים שצוטטו בכתבה אמרו כי פייג' הוא האזרח האמריקני היחיד שנגדו הוצא FISA בשנה שעברה במסגרת חקירת הקשרים בין רוסיה לאנשי טראמפ.

לפני כשבועיים דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי היועץ לביטחון לאומי לשעבר בבית הלבן מייקל פלין פנה ל-FBI ולוועדת המודיעין בבית הנבחרים ובסנאט והציע למסור עדות בהקשר לקשרי מטה טראמפ עם רוסיה, בתמורה לחסינות מפני תביעה.

פלין הודח מתפקידו בחודש פברואר לאחר שהתגלה כי לא דיווח על שיחות טלפון שקיים עם שגריר רוסיה בארצות הברית, סרגיי קיסליאק וכי שיקר לסגן הנשיא מייק פנס על כך. זאת בצל דיווחים כי ה-FBI מחזיק במידע המעיד על תיאומים שנערכו בין מטה טראמפ לבין גורמים ברוסיה במהלך הבחירות לנשיאות בעניין פרסומים נגד המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully