וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בריאיון לרשת "פוקס": לא נשלח חיילים לאדמת סוריה

12.4.2017 / 2:45

נשיא ארה"ב אמר כי תקיפת בסיס חיל האוויר הסורי בסוף השבוע הייתה צעד שעל ממשל אובמה היה לנקוט מזמן. לדבריו, המתיחות עם רוסיה לאחר התקיפה היא תוצאה של "תמיכתה בחיה הזו, אסד". שר ההגנה מאטיס: היחסים עם רוסיה לא יצאו משליטה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(טראמפ מוסר הצהרה לאחר התקיפה בסוריה, ביום שישי)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (רביעי) בריאיון לערוץ Fox Business כי אין לו כוונה להורות על פלישה לסוריה. לדבריו, לאחר שראה את תמונות הזוועה של נפגעי התקיפה הכימית במחוז אידליב בשבוע שעבר פנה לשר ההגנה בממשלו ג'יימס מאטיס כדי לקדם תגובה צבאית.

"מה שעשיתי היה צריך להיעשות בידי ממשל אובמה זמן רב קודם לכן", אמר טראמפ על תקיפת בסיס חיל האוויר הסורי במחוז חומס ביום שישי האחרון. "אני חושב שהמצב בסוריה השתפר בעקבות זאת". אולם, בטרם נכנס למרוץ לנשיאות קרא בעבר טראמפ לאובמה בתקופת כהונתו להימנע מתקיפה בסוריה. טראמפ הפנה במהלך הריאיון אצבע מאשימה לכיוונה של רוסיה ואמר כי אם זו לא הייתה תומכת בנשיא סוריה בשאר אסד, שאותו כינה "החיה הזו", לא הייתה נוצרת מתיחות בין שתי המדינות.

עוד בוואלה! NEWS:
דובר הבית הלבן התנצל: דברי על השואה חסרי רגישות, אין מקום להשוואה
גרמניה: 3 מטענים פגעו באוטובוס של קבוצת דורטמונד; שחקן נפצע
לשכת נתניהו: בוחנים אתר אחר במקום שער הגיא להנצחת זאבי

פגישת דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג, פלורידה, 7 באפריל 2017. רויטרס
"עשיתי מה שאובמה היה צריך לעשות מזמן". טראמפ וטילרסון, במהלך פגישה עם נשיא סין בסוף השבוע/רויטרס

במסיבת עיתונאים מוקדם יותר אמש אמר מאטיס כי המתיחות בין רוסיה לארצות הברית לא "תסתחרר מחוץ לשליטה", בעקבות ההתפתחויות בסוריה בשבוע החולף. "אני משוכנע שהרוסים יפעלו מתוך הבנה של מה שמשרת בצורה הטובה ביותר את האינטרסים שלהם ואין דבר המעיד כי הם רוצים באבדן שליטה", הוסיף.

מאטיס הוסיף כי צבא ארצות הברית נותר מוכן לפעול שוב במידה ומשטר אסד יערוך תקיפה כימית נוספת, דבר שיגרור "מחיר קשה מאוד". עם זאת, ציין מאטיס כי הנשיא אישר עד כה רק את התקיפה היחידה של השבוע שעבר וכי לצבא אין מנדט לפעול באופן מידי במקרה כזה. עוד הדגיש מאטיס כי מוקד הלחימה של ארצות הברית על אדמת סוריה הוא ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וכי אין בכוונתה להיעשות מעורבת במלחמת האזרחים במדינה.

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס במסיבת עיתונאים בנושא סוריה, 12 באפריל 2017. רויטרס, רויטרס
תקיפה נוספת מצד אסד תגרור "מחיר קשה מאוד". מאטיס/רויטרס, רויטרס

עוד אמר מאטיס כי הוא משוכנע בכך שדמשק אחראית לתקיפה הכימית – על אף טענות משטר אסד כי מקור הגז הקטלני שגרם למותם של 87 בני אדם באזור העיר חאן שייחון הוא במצבור נשק של המורדים שהופצץ מהאוויר. בכירים בארצות הברית טענו כי יתכן שרוסיה ידעה מראש על התקיפה הכימית, אך טרם נמצאו ראיות חותכות לכך. לדברי מאטיס "ברור למדי שמשטר אסד תכנן את התקיפה והוציא אותה לפועל אך לא ניתן לומר דבר מעבר לכך".

טילרסון: על רוסיה לבחור בין ארה"ב לאיראן ואסד

דובר הבית הלבן שון ספייסר הביע אמש ספק באפשרות של פתרון פוליטי בסוריה שיבטיח שלום ויציבות, הכולל את הישארותו של אסד בשלטון. גם שר החוץ רקס טילרסון אמר כי "ברור ששלטונה של שושלת אסד קרוב לסיומו". במסיבת עיתונאים בתום פסגת ארגון המדינות המתועשות (G7) אמר אתמול טילרסון כי על רוסיה לבחור אם לעמוד לצדה של ארצות הברית בעניין סוריה, או לצדד באיראן, בחיזבאללה ובאסד. במהלך הפסגה נדחתה הצעה שהעלתה בריטניה
להטיל סנקציות על מוסקבה ודמשק.

לדברי טילרסון, המדיניות הנוכחיות של רוסיה לא משרתת את האינטרסים שלה, ועליה "להתאים את עצמה" למדיניותה של ארצות הברית. הוא הוסיף כי לא ברור אם רוסיה לקחה ברצינות את תפקידה ואת מחויבותה להיפטר מנשק כימי בסוריה. עוד ציין טילרסון כי בין שמוסקבה לא התערבה בנושא במכוון, ובין שלא יכולה הייתה לדעת שאסד עדיין מחזיק בנשק מסוג זה, הדבר "כבר לא משנה כל כך לאלו שמתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully