וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיבושי שמות והאשמה בריגול: הנפילות של דובר הבית הלבן

12.4.2017 / 10:05

ההשוואה שערך שון ספייסר בין אסד להיטלר לא הייתה הפעם הראשונה שבה כשל בדבריו. במקרה אחד, גרם הדובר שהפך לבדיחה ב"סאטרדיי נייט לייב" למתיחות עם בריטניה, כשציטט דיווח על ציתות למטה טראמפ. במקרה אחר טעה בשמו של ראש ממשלת קנדה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(ספייסר אתמול: "אפילו היטלר לא הידרדר לשימוש בנשק כימי")

האמירה האומללה של דובר הבית הלבן שון ספייסר אמש (שלישי) בנוגע לשימוש של היטלר בנשק כימי, הייתה מעידה נוספת בלשונו, בשורה של אמירות לא מוצלחות. אמירות אלה הובילו לרוב ללעג לספייסר ברשתות החברתיות ולחיקוי מוצלח במיוחד בתכנית הסאטירה הפופולרית "סאטרדיי נייט לייב". דבריו במסיבת העיתונאים אמש גררו גם הן תגובות מצחיקות לצד נזעמות וקריאות לפיטוריו.

ספייסר, שבתפקידו הקודם היה דובר המפלגה הרפובליקנית והיועץ האסטרטגי שלה, פתח את כהונתו ברגל שמאל עם מסיבת עיתונאים בהולה יממה לאחר השבעת הנשיא. באותו תדרוך הצהיר כי "זו הייתה ההשבעה עם הכי הרבה קהל, נקודה. גם מבחינת מספר הנוכחים וגם מבחינת מספר הצופים ברחבי העולם". מסיבת העיתונאים ההיא, שבסיומה סירב ספייסר לענות על שאלות, רק העצימה את העיסוק בהשוואת הקהלים בין ההשבעה של טראמפ וזו של אובמה.

הופעתו האגרסיבית של ספייסר אף הביאה לחיקוי נלעג שלו בתכנית "סאטרדיי נייט לייב", ובארצות הברית אף פורסמו דיווחים כי הנשיא לא אהב במיוחד את העובדה שאת דמותו של הדובר גילמה אישה - מליסה מקארת'י. מאז, נראה דווקא כי ספייסר נכנס לתלם ושיפר את יחסיו עם התקשורת.

לקריאה נוספת:
הבית הלבן: "לא התכוונו לטעון שסוכנות הביון הבריטית צותתה לטראמפ"
דובר הבית הלבן על השבעת טראמפ: "הכי הרבה צופים אי פעם, נקודה"

החיקוי של ספייסר ב-SNL:

עם זאת, מעת לעת המשיכו ללוות את כהונתו מעידות מגושמות. במקרה אחד, כינה את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בשם "ג'ו". בהזדמנות אחרת שיבש את שמו של ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, וכאשר התייחס למאמצים לקדם משא ומתן לשלום בין ישראל והפלסטינים הוא השתמש בביטוי "פלסטין".

המבט של העיתונאית ששאלה את ספייסר על היטלר:

אולם מעל כל אלה היו לספייסר גם מעידות יותר רציניות. כך למשל, אחרי שנאלץ להתמודד עם ההאשמות של טראמפ לפיהן קודמו בתפקיד ברק אובמה צותת לו. באחד התדרוכים ציטט ספייסר דיווח ולפיו הציתות נעשה בתיאום עם המודיעין הבריטי, דבר שגרם למתיחות של ממש מול הממלכה המאוחדת, ואילץ את היועץ לביטחון לאומי, גנרל הרברט ריימונד מקמאסטר, להרגיע את עמיתיו הבריטים ולהבהיר כי הבית הלבן רק ציטט את הדיווח ואינו עומד מאחוריו.

במקרה אחר נמתחה על ספייסר ביקורת אחרי שניסה להמעיט במשקל שהיה למנהל קמפיין הבחירות של טראמפ, פול מנפורט, במהלך המרוץ לנשיאות. כאשר נשאל על החקירה לגבי קשרים בין בכירים בקמפיין טראמפ ובין בכירים רוסים, טען ספייסר כי למנפורט, שניהל את הקמפיין במשך כארבעה חודשים, "היה תפקיד מוגבל בקמפיין למשך פרק זמן מוגבל".

ספייסר מכנה את ראש ממשלת קנדה ג'ו טרודו:

דבריו של ספייסר אמש גררו תגובות חריפות ואף קריאות להתפטרותו. מנהל המרכז למורשת אנה פרנק סטיבן גולדשטיין כינה את הדברים "העלבון הכי מרושע נגד קבוצה של אנשים שנשמע אי פעם מדוברות הבית הלבן" וקרא להדיחו מהתפקיד. קריאה דומה השמיעה ננסי פלוסי, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, שהוסיפה כי על טראמפ להתנער מדבריו של ספייסר. הוועד היהודי-אמריקני (AJC) הביע זעזוע מדבריו של ספייסר, דובר הבית הלבן והודיע כי "כל השוואה בין היטלר לרודנים אחרים או בין השואה לטרגדיות אחרות דוגמת סוריה היא בעיתית ומוטב להימנע ממנה".

ספייסר ל-CNN: "זה היה חסר רגישות. כולנו עושים טעויות"

ספייסר פרסם אמש הבהרה לאחר הסערה שעוררו דבריו שבה נכתב: "בשום אופן לא ניסיתי להפחית מערכן של זוועות השואה. ניסיתי להצביע על ניגוד בטקטיקות של שימוש במטוסים לתקיפה בנשק כימי של מרכזי אוכלוסייה. כל התקפה על חפים מפשע היא בלתי נסלחת".

בריאיון לרשת CNN הלילה התנצל ספייסר על דבריו "חסרי הרגישות" ואמר כי ניסה להעלות טיעון בנוגע לשימוש המזעזע לדבריו של אסד נגד עמו בגז. "בטעות השתמשתי בהשוואה לא ראויה, לגבי השואה. אין מקום להשוואה. על כך אני מתנצל, אין מקום לעשות זאת", אמר. "זו הייתה טעות לעשות את זה. הייתי צריך להישאר ממוקד בנושא".

ויש מי שקשרו לאסונות יח"צ אחרים, כמו טיסת "יונייטד" ופרסומת "פפסי":

עוד אמר ספייסר כי אינו עומד מאחורי ההערה. "ניסיתי לייצר השוואה במקום שבו לא היה צריך לעשות זאת. הייתי צריך להישאר ממוקד במשטר של אסד ובסכנות שלהם, בלי להשוות. זו הייתה טעות. לא עשיתי זאת ולא אעשה זאת שוב", הוסיף. עוד אמר כי הבין שעשה טעות וכי "לא רצה להסיח את הדעת ממאמצי הנשיא לייצב את המצב בסוריה". לדבריו, הוא אינו חושב שיש לו בעיית אמינות. "כשאתה עושה טעות אתה אחראי לה. מה שאמרתי היום לא מייצג את הנשיא, זה היה חסר רגישות. כולנו עושים טעויות. אתה עושה טעויות, כלי תקשורת אחרים, וגם אני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully