וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארין לה פן: צרפת לא אחראית לגירוש היהודים מצרפת בשואה

מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת עוררה סערה כשטענה כי מי שהיה אחראי לגירוש כ-13 אלף יהודים מפריז לא ייצגו את צרפת. ארגונים יהודיים גינו את אמירותיה וטענו כי הן "עלבון לצרפת, שב-1995 הכירה בכבוד רב באחריותה לגירוש"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

מארין לה פן, מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת, טענה אתמול (ראשון) כי צרפת לא הייתה אחראית לגירוש היהודים מפריז למחנות ההשמדה הנאציים. בריאיון לערוץ הטלוויזיה LCI אמרה לה פן: "אני חושבת שבאופן כללי, האנשים שאחראים לזה, הם אלה שהיו בשלטון אז. הם לא היו 'צרפת'".

על חלקה של משטרת צרפת בגירוש של יותר מ-13 אלף יהודים ב-1942 התנצלו בעבר גם נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק וגם הנשיא הנוכחי פרנסואה הולנד. המבצע כונה "מצוד ולודרום דיוור" (Rafle du Vélodrome d'Hiver) והוא אורגן בידי קצינים נאצים.

מנהיגת "החזית הלאומית" אמרה כי צרפת "לימדה את ילדינו שהם יכולים לבקר את המדינה, וללמוד רק על התקופות השחורות בהיסטוריה שלנו. לכן, אני רוצה שהם יהיו גאים להיות צרפתים שוב", טענה.

לקריאה נוספת:
עשרה נגד אחת: עימות סוער בין המועמדים לנשיאות בצרפת
הלבין את פניו: מפגין השליך קמח על פניו של מועמד הימין בצרפת
יהודי צרפת חוששים מלה פן: "מי שחשב שיעסקו רק במוסלמים טעה"

מארין לה פן, המועמדת לנשיאות צרפת 2017 ממפלגת החזית הלאומית בעימות הטלוויזיוני, פריז. 4 באפריל 2017. רויטרס
"שהילדים יהיו גאים להיות צרפתים שוב". לה פן/רויטרס

אמירתה השנויה במחלוקת עוררה תגובות נזעמות, במיוחד בעוד קמפיין הבחירות מתחמם לקראת הסיבוב הראשון שייערך ב-23 באפריל. עמנואל מקרון, מועמד המרכז לנשיאות, הגדיר את האמירה שלה "טעות חמורה". בריאיון לרשת BFMTV אמר כי "חלק שכחו שמארין לה פן היא בתו של ז'אן מארי לה פן". אביה של לה פן, שייסד את מפלגת "החזית הלאומית" ב-1972, הורשע בעבר כמה פעמים בשל אמירות גזעניות ואנטישמיות. "אסור לנו להמעיט בערכה של 'החזית הלאומית' היום", אמר מקרון.

גם ארגונים יהודיים גינו את אמירותיה של לה פן. ארגון הגג של הארגונים היהודים בצרפת ואיגוד הסטודנטים הצרפתים טענו כי הן מעוותות את ההיסטוריה. "האמירות האלה הן עלבון לצרפת, שב-1995 הכירה בכבוד רב באחריותה לגירוש יהודי צרפת, וכעת מתמודדת עם ההיסטוריה שלה ללא זיכרון סלקטיבי", נמסר מארגון הגג.

מאוחר יותר פרסמה לה פן הודעה, שלפיה, "כמו שארל דה גול ופרנסואה מיטראן", היא מחשיבה את "אנשי הרפובליקה שהיו בלונדון במהלך הכיבוש הנאצי לצרפת, ושהמשטר הווישי לא היה ל'צרפת' האמתית". לפי הודעתה, "עובדה זו לא מטהרת את כל האנשים שהיו אחראים לצרפתים שהשתתפו בגירוש ולפשעים שנעשו באותה התקופה". היא אף האשימה את יריביה הפוליטיים בניצול אמירותיה בצורה "מבזה".

(עדכון ראשון: 23:36)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מסיבת העיתונאים של "החזית הלאומית", נאנטר, צרפת, מרץ 2015. רויטרס
ז'אן מארי לה פן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully