וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה ואיראן מזהירות: נגיב לכל תקיפה אמריקנית נוספת בסוריה

9.4.2017 / 19:01

בהצהרה של מרכז הפיקוד המשותף לבעלות בריתה של דמשק הובהר כי המתקפה בחומס "חצתה את כל הקווים האדומים". פוטין ורוחאני שוחחו וגינו את התקיפה, ונשיא איראן התקשר לתמוך גם באסד. חמינאי: "התקיפה - טעות אסטרטגית"

צלמים זמניים מורשים

רוסיה ואיראן הזהירו היום (ראשון) כי הן יגיבו אם ארצות הברית תתקוף שוב בסוריה. בהצהרה משותפת שנמסרה ממרכז המבצעים המשותף שלהן, שכולל גם את חיזבאללה, הבהירו בעלות בריתה של דמשק, המסייעות למשטרו של בשאר אסד, כי תקיפת הבסיס האווירי בחומס "חצתה את כל הקווים האדומים" וכי הן "יגיבו לכל תוקפנות".

מוסקבה וטהראן הבטיחו להמשיך לגבות את דמשק אחרי התקיפה האמריקנית. היום שוחחו בטלפון נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני והמנהיג העליון עלי חמינאי התייחס לראשונה למתקפה האמריקנית, ואמר כי מדובר ב"טעות אסטרטגית" של וושינגטון.

בהצהרה מטעם מרכז המבצעים המשותף נמסר כי תקיפת בסיס א-שעריאת לא "תרתיע אותן מהשגת הניצחון" וגונתה נוכחותם "הלא חוקית" של מאות חיילים אמריקנים בצפון סוריה, המסייעים לכוחות הכורדיים נגד דאעש. זאת, לטענתם, כחלק מתכניתה ארוכת הטווח של וושינגטון לכבוש את האזור. ברקע המתיחות, שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון יבקר בשלישי במוסקבה, ובינתיים הוא קורא לקרמלין לחשוב מחדש על תמיכתה באסד.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפגישה בקרמלין במוסקבה, 28 במרץ 2017. רויטרס
מחזיקים את אסד בשלטון. פוטין ורוחאני/רויטרס

פוטין ורוחאני וגינו את המתקפה שלדבריהם הייתה הפרה של החוק הבינלאומי. מהקרמלין נמסר כי השניים אמרו כי יש לקיים חקירה עצמאית סביב המתקפה הכימית באידליב, שלפי המערב והאופוזיציה בוצעה בידי דמשק. לפי הקרמלין, השיחה הייתה ביוזמת איראן. רוחאני דיבר מוקדם יותר גם עם אסד, והביע את המשך תמיכתו בשלטונו.

המתקפה בחאן שייחון בשבוע שעבר, שבה נהרגו יותר מ-80 בני אדם ככל הנראה מגז סארין, גרמה למתיחות רבה בין רוסיה ובעלות בריתה לבין המערב והמדינות הסוניות. טורקיה הודיעה היום כי היא נותרה מחויבת להפסקת האש בסוריה, אבל היא קוראת לרוסיה להפסיק להתעקש על הישארותו של אסד בתפקיד.

בדברים ששודרו בתחנת הטלוויזיה הממלכתית TRT, אמר שר החוץ הטורקי כי אמר לעמיתו סרגיי לברוב כי מוסקבה לא נוקטת את הצעדים הדרושים כדי למנוע את המשך הפרות הפסקת האש בסוריה. רוסיה וטורקיה, שתומכות בצדדים יריבים במלחמה בסוריה, שיקמו בחודשים האחרונים את יחסיהן, שהדרדרו מאז הפילה אנקרה מפציץ רוסי בגבול בסוריה. בדצמבר הן הביאו להסכם הפסקת אש, אולם עתידו של אסד נותר סלע מחלוקת ביניהן.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ארה"ב תקפה את הבסיס שממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. תיעוד של תומכי אסד: כך נראה הבסיס אחרי ההתקפה. רויטרס
השלכותיה עדיין מורגשות. התקיפה האמריקנית, שישי/רויטרס

אסד אמר לרוחאני בשיחתם כי "ארצות הברית נכשלה בהשגת מטרותיה בכך שתקפה את סוריה", זאת לדבריו, "בכדי להרים את מורל ארגוני הטרור שהיא תומכת בהם לאחר ההישגים של צבא סוריה". רוחאני אמר כי טהראן תמשיך לתמוך בדמשק וגינה את "התוקפנות האמריקנית". רוסיה ואיראן הן בעלות בריתה המרכזיות של סוריה, והן סייעו לאסד לשרוד את שש שנות המלחמה. מוסקבה שלחה כוחות לסוריה ב-2015, וטהראן שלחה יועצים צבאיים ומיליציות שיעיות, כולל חיזבאללה.

המתקפה הכימית חידשה את הלחץ מצד מדינות המערב והמדינות הסוניות לפעול לחילופי השלטון בסוריה. אחרי שבכירי הממשל בוושינגטון אמרו לפני התקיפה באידליב כי שינוי המשטר בדמשק לא נמצא בעדיפות עליונה, אך החריפו את הטון מאז. שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה הלילה כי כל עוד אסד יהיה בשלטון, לא יהיה שלום בסוריה.

(עדכון ראשון: 12:07)

רועה צאן ברקע עשן שמיתמר מהעיר דרעא, סוריה, 7 באפריל 2017. רויטרס
עשן מהקרבות בסוריה בדרעא/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully