וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: יותר מ-40 הרוגים ומאה פצועים בפיגועים של דאעש בכנסיות

במהלך ציון תחילת שבוע הפסחא, אירעו שני פיצוצים בכנסיות קופטיות בערים טנטא ואלכסנדריה, לפחות אחד מהם על ידי מחבל מתאבד. האפיפיור הקופטי היה בכנסייה באלכסנדריה בזמן הפיצוץ, אך לא נפגע. דאעש, ששם על הכוונת את המיעוט הקופטי, קיבל אחריות

עריכה: יוסי אלטר

לפחות 43 בני אדם נהרגו היום (ראשון) ועוד יותר ממאה נפצעו בשני פיגועי התאבדות בכנסיות קופטיות במצרים, במהלך חג המציין את תחילת שבוע הפסחא. ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות כחלק מהמשך מתקפותיו נגד המיעוט הנוצרי בתקופה האחרונה. לפי משרד הפנים, האפיפיור הקופטי היה במבנה אחת הכנסיות בזמן הפיצוץ, אך הוא לא נפגע.

הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי קרא לדיון חירום בעקבות המתקפות והורה על פריסת כוחות נוספים כדי להגן על מתקנים חיוניים ברחבי המדינה. "המתקפה רק תחזק את הנחישות שלנו להמשיך קדימה בכיוון של ביטחון, יציבות והתפתחות", מסר א-סיסי בהצהרה. בעלות בריתה הערביות והמערביות של מצרים גינו בחריפות את הפיגועים, בהם סלמאן מלך ערב הסעודית, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו.

הנוצרים חוגגים היום את "יום ראשון של הדקלים", המציין את כניסתו של ישו לירושלים, לפני תחילת חג הפסחא. בהמשך החודש אמור לבקר האפיפיור פרנציסקוס במצרים, שבה נותרה הקהילה הנוצרית הגדולה ביותר במזרח התיכון אולם היא הפכה למטרה מועדפת על דאעש ועל ארגונים קיצוניים נוספים במדינה.

לקריאה נוספת בנושא
מחבל דאעש מהפיגוע בכנסייה בקהיר תועד בסרטון: "נבוא עם חומרי נפץ"
"אלוהים, הגן עלינו": הנוצרים במצרים חוששים אחרי הפיגוע הקטלני

פצוע מפונה מכנסייה קופטית בעיר טנטא, מצרים, אחרי פיגוע התאבדות, 9 באפריל 2017. רויטרס
פינוי פצוע מהפיגוע בטנטא, היום/רויטרס
פינוי פצועים מפיגוע בכנסייה בעיר אלכסנדריה, מצרים, 9 באפריל 2017. רויטרס
פינוי מזירת הפיגוע בכנסייה באלכסנדריה, הום/רויטרס

הפיגוע הראשון אירע בשעות הבוקר בכנסיית גיאורגיוס הקדוש בעיר טנטא, שנמצאת כמאה קילומטר מצפון לקהיר. בתחילה דווח כי מטען אחראי לפיצוץ, אולם ייתכן שמדובר במחבל מתאבד. לפי משרד הבריאות, 27 נהרגו ועוד 78 נפצעו בפיגוע. לפי רשת אל-אהראם, שני מטענים שנמצאו בהמשך במסגד בעיר נוטרלו.

כמה שעות לאחר הפיצוץ בכנסייה בטנטא, התפוצץ מחבל בכניסה לכנסיית מרקוס הקדוש באלכסנדריה, מקום מושבו ההיסטורי של האפיפיור הקופטי אחרי שנחסם בגופו על ידי המאבטחים. 16 בני אדם, בהם שלושה שוטרים, נהרגו ועוד 41 נפצעו. משרד הפנים מסר כי האפיפיור תאודורוס השני נכח במבנה הכנסייה באלכסנדריה בזמן הפיצוץ, אך הוא לא נפגע. "הפעולות הללו לא יפגעו באחדות העם", אמר האפיפיור לאחר הפיגועים.

כוחות מיוחדים מחוץ לכנסייה בעיר אלכסנדריה, מצרים, אחרי פיגוע התאבדות, 9 באפריל 2017. רויטרס
כוחות מיוחדים מחוץ לכנסייה באלכסנדריה/רויטרס

בחודש שעבר נטרלו כוחות הביטחון מטען באותה כנסייה בטנטא. מוקדם יותר החודש נהרג שוטר ועוד 15 נפצעו בפיצוץ מטען ליד מתקן אימונים של המשטרה. "היה פיצוץ ענק באולם, היה אש ועשן בכל מקום. הפציעות היו חמורות מאוד, ראיתי רגליים שנקטעו לגמרי מהגוף", סיפרה לרויטרס ויויאן פאריג', עדת ראייה לפיגוע בטנטא. "היה דם בכל מקום ברצפה וחלקי גוף מפוזרים", סיפרה אישה אחרת, שהייתה בכנסייה בזמן המתקפה.

המיעוט הקופטי במצרים משמש מטרה לארגונים קיצוניים, בהם דאעש, במיחד מאז הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי ביולי 2013. חלק מתומכיו של איש תנועת "האחים המוסלמים" מאשימים את הקופטים בתמיכה בהפיכה הצבאית נגדו, אולם התנועה, המוגדרת ארגון טרור במצרים, גינתה לפי רשת אל-ג'זירה את הפיגועים.

בדצמבר האחרון התפוצץ מחבל מתאבד של הארגון בלב הקתדרלה הקופטית בקהיר, ויותר מ-25 איש נהרגו, במתקפה הקטלנית ביותר נגד המיעוט הנוצרי במדינה זה שנים. בתחילה האשימו הרשויות את "האחים המוסלמים" באחריות למתקפה, אולם דאעש קיבל אחריות.

בפברואר נרצחו שבעה נוצרים בחצי האי סיני, שם פעיל במיוחד דאעש, ומאות מהם ברחו מהאזור. הנשיא א-סיסי הבטיח להגן עליהם ולסייע להם להתיישב מחדש ברחבי המדינה. ב-2015 הוצאו להורג 21 מצרים קופטים שנחטפו על ידי הארגון בלוב השכנה.

(עדכון ראשון: 10:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully