וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בקבינט: האם לקלוט נפגעים מהמתקפה הכימית בסוריה לטיפול?

9.4.2017 / 10:05

הצעת השר ישראל כץ להעביר נפגעים מאידליב לבתי חולים בישראל תעלה לדיון בקבינט, אך היא נתקלת בהתנגדות מערכת הביטחון, כי הדבר מחייב שיתוף פעולה עם טורקיה. בישיבה תידון גם תכנית שר הפנים אריה דרעי לקליטת מאה ילדים סורים בישראל

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: התקיפה האמריקנית בסוריה בשבוע שעבר)

שר הביטחון אביגדור ליברמן מתנגד להבאת נפגעי המתקפה הכימית באידליב לטיפול רפואי בישראל בשל העובדה שהדבר יצריך קשר מעשי עם צבא טורקיה - כך נודע לוואלה! NEWS. אחרי המתקפה בחאן שייחון בשבוע שעבר, פנה שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון, וקרא להגביר את העברת הסיוע ההומניטרי והרפואי לנפגעי התקיפה הכימית, שבהם ילדים רבים. זאת, בנוסף להעברתם במידת הצורך להמשך טיפול בבתי חולים בארץ. עם זאת, ליברמן מתנגד לרעיון ודחה את פנייתו של כץ.
ההצעה, שתעלה היום (ראשון) לדיון בישיבת הקבינט שתוקדש לאירועים האחרונים בסוריה, מעוררת התנגדויות במערכת הביטחון משום שהדבר מחייב שיתוף פעולה ותיאום של מערך חילוץ עם צבא טורקיה.

"הגישה היבשתית לאידליב היא רק דרך טורקיה ובתיאום עם הכוחות הטורקיים והכפופים להם בסוריה, ובמערכת הביטחון מביעים התנגדות", אמר לוואלה! NEWS גורם מדיני. מלשכתו של ליברמן לא הכחישו את הדברים אלא רק מסרו כי "השאלה מעולם לא עלתה בשום פורום, לא בממשלה, לא בקבינט ולא בפורומים פנימיים של משרד הביטחון. כשהעניין יעלה בפורום המתאים, השר יביע את עמדתו לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון". יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס בפתח ישיבת הממשלה לנושא ואמר: "ערכים מוסריים הם רכיב מרכזי בחוסן הלאומי שלנו. ישראל חייבת לגלות חמלה ולסייע בנדיבות לקורבנות פשעי המלחמה של הקצב מדמשק".


עוד בנושא בוואלה! NEWS:
היכן שאובמה היסס, התלבט ונסוג - טראמפ איים ומימש במהירות
טראמפ שלח מכתב לקונגרס: "מוכנים לתקוף שוב בסוריה אם נידרש"
רוסיה ואיראן מבטיחות להמשיך לסייע לאסד: "עד להבסת הטרוריסטים"

אב עם ילדיו שנהרגו במתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. AP
קליטת הפליטים תחייב תיאום עם טורקיה. אב עם ילדיו שנהרגו במתקפה הכימית/AP

על רקע המתקפה הכימית והתקיפה האמריקנית בסוף השבוע, שרי הקבינט יקדישו את ישיבתם להשלכות האירועים האחרונים על המדיניות הישראלית. הדיון נקבע עוד לפני המתקפה האמריקנית, וחלק ניכר ממנו יוקדש לעדכון השרים על המתרחש בזירה המדינית - ובראשן שיחותיו של נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בסוף השבוע - ולסקירות ביטחוניות על ההתפתחויות בלחימה. בין היתר, צפויה לעלות לדיון גם שאלת הסיוע ההומניטרי שישראל מעניקה לנפגעי המלחמה בסוריה, כשעל השולחן תכניות וקריאות להגברת הסיוע והושטת יד לקורבנות הלחימה שמעבר לגבול.

למרות התנגדותו של שר הביטחון, כץ מתכוון להעלות לדיון את ההצעה לסייע רפואית לנפגעי התקיפה הכימית בישיבת הקבינט, ולקרוא להתגבר על הקשיים הלוגיסטיים. "כיהודים וכישראלים אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד כאשר תוקפים בני אדם ובניהם ילדים רבים בגז קטלני", אמר בשבוע שעבר. הצעה הומניטרית נוספת שצפויה לעורר מחלוקת בקבינט היא תכניתו של שר הפנים אריה דרעי להבאת מאה ילדים פליטים ויתומים מסוריה לישראל. מדובר בתוכנית שגובשה על ידי הסוכנות היהודית ורשות האוכלוסין וההגירה כבר לפני כחודשיים, ומאז שאושרה על ידי דרעי מעוכבת על שולחנו של ראש הממשלה.

לפי התכנית, שעליה דווח לראשונה בחדשות 10, ישראל תפנה לארגוני סיוע ופליטים בינלאומיים ותאתר כמאה ילדים שייקלטו בפנימיות ומשפחות אומנה במגזר הערבי ויעברו טיפולים רפואיים, פסיכולוגיים ושיקומיים, שבסופם ישתלבו במוסדות חינוך בישראל. בתחילה, הם יקבלו מעמד של תושב ארעי, אך לאחר ארבע שנים יהפכו לתושבי קבע.

אריה דרעי ויעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. ראובן קסטרו
התכנית: לקלוט מאה ילדים פליטים. דרעי/ראובן קסטרו

שר האוצר משה כחלון תומך בתכניתו של השר דרעי. בשבוע שעבר אמר כחלון כי ישראל "חייבת לממש את אחריותה המוסרית ולפתוח את שעריה לטובת טיפול בילדים קורבנות רצח העם" והוסיף כי לא חסרים משאבים כדי לממש פעילות כזו. גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר לוואלה! NEWS כי הוא תומך בתכנית. ואולם, כחלון וארדן היו היחידים מבין שרי הקבינט שהשיבו לפניות בנושא. יתר השרים - ליברמן, בנט, שקד, כץ, אלקין, שטייניץ וגלנט - לא השיבו, או מסרו כי טרם ראו ולמדו את התכנית וכי יגבשו את עמדתם רק לאחר שילמדו את הנושא. יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט אמר בשבוע שעבר כי בישיבת הקבינט יקרא ל"חשיבה מחודשת" על מלחמת האזרחים בסוריה, ויבקש לדון בין היתר בהיבט ההומניטרי, בהשפעות הביטחוניות ובמשמעויות השימוש בנשק הכימי.

נתניהו אמר בשבוע שעבר כי ישראל תגביר את המאמצים לניצולי מלחמת האזרחים בסוריה. "אנחנו מושיטים יד ככל שאנחנו יכולים לסייע מבחינה הומניטרית לטרגדיות שמתרחשות לידנו", אמר באירוע באור יהודה. "אתה רואה את הילדים הללו עם פיות פעורים, עם עיניים פקוחות וידיים שלוחות לצדדים. הרגליים כבר אינן, נחנקו במותם - וזה מזעזע. זה דבר שאנחנו לא יכולים לקבל אותו", הוסיף.

תכניתו של דרעי לקליטת היתומים עלתה גם במהלך פגישתו של נתניהו עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ביום חמישי האחרון, שבה עדכן ראש הממשלה את הרצוג לגבי האירועים האחרונים בסוריה. הרצוג קרא לקלוט פליטים מהקרבות בסוריה כבר בספטמבר 2015, אז החל גל הפליטים שהתדפקו על גבולות אירופה, וממשיך ללחוץ על הממשלה לקדם את הרעיון. בלשכת נתניהו סירבו להשיב לפניות כתבים בנושא בשבוע האחרון, אך לוואלה! NEWS נודע כי בפגישה עם הרצוג נתניהו הסביר את העיכוב ב"קשיים לוגיסטיים ומשפטיים".

(עדכון ראשון: 7:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully