וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע הקטלני בעפרה: מדיניות "המוקדים האלימים" של צה"ל יצאה לדרך

12.4.2017 / 15:05

במשך חצי שנה גובשה רשימה סודית של מוקדים אלימים באוגדת יהודה ושומרון במסגרת המלחמה בטרור, המתבססת על מידע מודיעיני וכוללת תכניות פעולה. פחות מיממה אחרי הפיגוע העפרה, סיים צה"ל מבצע ראשון במסגרת המדיניות, בכפרו של המחבל

עריכה: אביב אירגז.

מדיניות "המוקדים האלימים" של אוגדת יהודה ושומרון יצאה בסוף השבוע לדרך, במסגרת המלחמה המורחבת בטרור הפלסטיני ברחבי הגדה המערבית. בחצי השנה האחרונה מיפה צוות המחקר האופרטיבי (צמ"א), שמורכב מגורמי המודיעין בתחומים שונים באוגדה, את כל המוקדים הנחשבים אלימים בכל חטיבה מרחבית ברחבי הגדה המערבית. המיפוי נערך על בסיס מידע מודיעיני, סטטיסטיקות, הערכות מצב והחלטות המח"טים השונים.

הרשימה הסודית כללה שני מוקדים אלימים בממוצע בכל חטיבה מרחבית, עם בנק יעדים מובהקים לפעולה. אחד המוקדים הוא הכפר הפלסטיני סילוואד בנפת רמאללה, שממנו יצא המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בשבוע שעבר בכניסה לעפרה. בפיגוע נרצח לוחם חטיבת גולני סמל אלחי טהרלב ולוחם נוסף נפצע.

לקריאה נוספת:
הפיגוע בעפרה: גפרור מסוכן בתקופה הנפיצה שלקראת פסח ורמדאן
מאות השתתפו בהלוויית הלוחם שנהרג בפיגוע: "ילד שלי, אני כבר מתגעגעת"
אביו של החייל שנהרג בפיגוע הדריסה: "אין לי כעס כלפי אף אחד"

כוחות הבטחון במבצע בכפר סילוואד, ממנו הגיע המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בצומת עופרה 7 באפריל 2017. דובר צה"ל
12 פיגועים יצאו מהכפר בשלוש שנים. כוחות צה"ל בפעילות בכפר סילוואד/דובר צה"ל

באותו כפר נולד חאלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, והוא מוגדר מעוז התנועה באזור. המחבל מעפרה משתייך לחמולת חאמד, החמולה של איברהים חאמד, בכיר מבוקשי חמאס בגדה המערבית שנעצר בשנת 2006 לאחר מצוד של שמונה שנים, הורשע במעורבות בפיגועים קשים נגד אזרחים ישראלים ונגזרו עליו 56 מאסרי עולם. במערכת הביטחון משוכנעים כי הפיגוע ביום חמישי בוצע בהשראת המחבלים שיצאו מהכפר בכלל וחמולת חאמד בפרט.

סילוואד, כך הציג הצמ"א, ייצר 12 פיגועים בשלוש השנים האחרונות, תשעה מהם בשנתיים האחרונות. כמה שעות אחרי הפיגוע הונח על שולחנו של מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה יובל גז, תיק המודיעין על סילוואד. בתום הערכת מצב אישר גז, כבר בשעה 16:00, את היעדים ונערך למבצע הלילי בכפר. לא עוד פשיטות, הפגנת כוח וחיפושים מבית לבית שלעתים יכולים להסתיים ללא ממצאים - אלא פעילות ממוקדת ויעילה מאוד על בסיס מודיעין איכותי של צה"ל ושב"כ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פיגוע דריסה בצומת עפרה 6 באפריל 2017. רוני כנפו
זירת הפיגוע בכניסה לעפרה, שלשום/רוני כנפו

סמוך לשעה 02:00 לפנות בוקר הורה אל"מ גז להתחיל את המבצע החטיבתי. המבצע כלל מאות חיילים ממגוון יחידות: שב"כ, יחידת אגוז, גדוד 13, גדוד נצח יהודה, גדוד קדם, כוחות הנדסה, משטרת ישראל ומג"ב. הכוחות פשטו על לפחות שמונה יעדים במקביל והחרימו שישה כלי רכב גנובים. בנוסף, החרימו 40 אלף שקלים מכמה פעילי חמאס, שהוגדרו על ידי היועצים המשפטיים כספי טרור. בידי כל אחד מהפעילים נמצאו סכומים שנעו בין 2,500 ל-8,000 שקלים.

במסגרת המבצע גם נעצר אחיו של המחבל מעפרה, ובוצע מיפוי של בית המחבל לקראת תהליך ההריסה בעתיד. בסמוך לשעה 06:00 כבר היו מאות הלוחמים ושאר גורמי הביטחון מחוץ לכפר. תוך פחות מיממה אחרי הפיגוע הושלמה המשימה.

כוחות הבטחון במבצע בכפר סילוואד, ממנו הגיע המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בצומת עופרה 7 באפריל 2017. דובר צה"ל
במסגרת המבצע גם נעצר אחיו של המחבל מעפרה. כוחות צה"ל בפעילות בכפר סילוואד/דובר צה"ל

לדברי גורמי ביטחון הפעילות הממוקדת והמודיעין האיכותי הותירו את פעילי חמאס ותושבי הכפר בהלם. הפעילות כבר אינה אגרסיבית ורחבה, ולעתים אף חסרת תכלית, אלא מונעת ממודיעין מדויק ומרתיע שהוצאתו אל הפועל מטלטלת וגורמת להקפאת תהליכים בקרב גורמי הטרור במרחב. במערכת הביטחון מדגישים כי מדיניות ה"מוקדים האלימים" מבודדת את שאר האוכלוסייה מפעילי הטרור ומגבירה את הקשב לכל שרשרת הייצור של הטרור, בנוסף לפעילות הקבועה לאורך כל השנה.

מאגרי מידע מודיעיני, אמצעי איסוף מתקדמים, כלי מחקר וניתוח חדשים, ושיתוף פעולה בין מודיעין אוגדת יו"ש לשב"כ הפך להיות תהליך פורץ דרך בסיכול ושיבוש הטרור הפלסטיני בגדה. כך, למעשה, ממקד המודיעין מוקדים שיזכו ל"טיפול קבוע" ותשומת לב לאורך כל ימות השנה ובמיוחד בתקופה רגישה שכזו. זהו עוד רובד בתפיסת הסיכול המורחב שפוגע בכל פעילי הטרור, מבית הדפוס שמפיץ את כרזות ה"שאהידים" ומחלפני הכסף ששולטים בכספי הטרו,ר ועד למחבלים עצמם שחלקם אוחז בנשק או בעלי כוונות לבצע פיגועי דריסה ודקירה.

כוחות הבטחון במבצע בכפר סילוואד, ממנו הגיע המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בצומת עופרה 7 באפריל 2017. דובר צה"ל
40 אלף שקלים הוחרמו. כוחות צה"ל בפעילות בכפר סילוואד/דובר צה"ל
כוחות הבטחון במבצע בכפר סילוואד, ממנו הגיע המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בצומת עופרה 7 באפריל 2017. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בפעילות בכפר סילוואד/דובר צה"ל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully