וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה על תקיפת ארה"ב: "הפרה של הריבונות הסורית, נזק משמעותי ליחסים"

דובר הקרמלין גינה את הפצצת הבסיס הצבאי באזור חומס, ומשרד החוץ הורה על הפסקת התיאום האווירי עם וושינגטון. צבא סוריה גינה: "ארה"ב הפכה לשותפה של דאעש". טורקיה: "משטר אסד חייב לקבל עונש על השימוש בנשק כימי". צפו בתיעוד הבסיס אחרי ההפגזה

צלמים זמניים מורשים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רואה בתקיפה האמריקנית אתמול(שישי) נגד בסיס של צבא סוריה בחומס "תוקפנות נגד מדינה ריבונית" – כך נמסר בהודעה רשמית מהקרמלין, שצוטטה בסוכנויות הידיעות הרוסיות. עוד נמסר מפי דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי "המתקפות גורמות לנזק רב ביחסים בין ארצות הברית לרוסיה", וכי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי.

לדברי פסקוב, מתקפת הצבא האמריקני בוצעה בתואנת שווא. הוא טען כי המתקפה היא "מכשול במאבק בטרור, שנועדה להסיט את תשומת הלב העולמית מהרג אזרחים רבים בעיראק". עוד הבהיר פסקוב כי להערכת נשיאות רוסיה, דמשק אינה מחזיקה בנשק כימי. בנוסף להודעה שפורסמה, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסר הצהרה בנושא התקיפה ובהמשך היום צפויה מועצת הביטחון של האו"ם להתכנס לדיון חירום.

בתוך כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית בסוריה כי תשעה אזרחים נהרגו באזור בסיס א-שעיראת במחוז חומס שהיה היעד לתקיפה, בהם ארבעה ילדים. בהודעת משרד ההגנה של רוסיה נמסר עוד כי 36 מתוך 59 טילי ה"טומהוק" ששיגרה ארצות הברית אל עבר הבסיס החמיצו את יעדם וטרם אותר מקום פגיעתם. בהודעה נמסר עוד כי ארבעה חיילים סוריים נהרגו, שניים הוכרזו נעדרים ושישה נפצעו בתקיפה וכי שישה מטוסי קרב הושמדו על הקרקע.

עוד בוואלה! NEWS:
בתגובה למתקפה הכימית: ארה"ב שיגרה עשרות טילים נגד צבא אסד
צה"ל: ארצות הברית עדכנה את ישראל לפני המתקפה בסוריה
טראמפ: שנים של ניסיונות לשנות את התנהגות אסד נחלו כישלון דרמטי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיעוד ההפצצה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיעוד הבסיס שהופצץ, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוסיה קיבלה התרעה מראש לתקיפה, הראשונה שמבצעת ארצות הברית באופן ישיר נגד משטר אסד מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, מאחר שכוחותיה היו נוכחים בבסיס. על פי דיווח ברשת הלבנונית "אל-מיאדין", גם הצבא הסורי פינה את מרבית מטוסיו מהבסיס בא-שעיראת. על פי סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", לא נפגעו רוסים במתקפה. יתרה מכך, עדי ראייה סיפרו לרשת BBC כי שיירה רוסית נראית מתפנה מהבסיס אתמול.

עם זאת, בהודעה רשמית שנמסרה ממשרד החוץ במוסקבה, נטען כי "ברור שהמתקפה תוכננה כבר לפני" מתקפת הנשק הכימי בחאן שייחון. כמו כן, הודיעה מוסקבה על הפסקת פעילותו של מנגנון התיאום בין רוסיה לארצות הברית בכל הנוגע לפעילות במרחב האווירי הסורי. עם זאת, שר החוץ סרגיי לברוב ביקש לשלוח מסר פייסני יותר, כשאמר שהוא "מקווה שהפרובוקציה הזו" לא תוביל לנזק בלתי-הפיך, להגדרתו, ביחסים עם וושינגטון.

59 טילי שיוט מדגם "טומהוק" שוגרו בסביבות השעה 4:00 לעבר שדה התעופה הצבאי בא-שעיראת. דובר הפנטגון מסר כי הטילים פגעו בכלי טיס, בהאנגרים, במאגרי דלק, ביעדים לוגיסטיים, בבונקרים של אספקת נשק, במערכות הגנה אוויריות ובמכ"מים. השימוש בטילי שיוט נעשה במטרה להימנע מאפשרות של פגיעה בכלי טיס אמריקניים מצד מערכות הגנה רוסיות וסוריות.

בכמה סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות וברשתות הטלוויזיה הסוריות והרוסיות, נראית זירת התקיפה הלילה, כמו גם ההרס בבסיס א-שעיראת הבוקר. בסרטון מהלילה, נשמעים האזרחים שתיעדו את ההפצצה ממקום סמוך קוראים "אללה אכבר" ומשבחים את המתקפה. צבא רוסיה פרסם סרטון נוסף, של תיעוד ממל"ט של זירת התקיפה.

תמונות לווין של הבסיס של צבא סוריה שהופצץ על ידי ארצות הברית, אפריל 2017. רויטרס
קצין בכיר נהרג, לא נפגעו רוסים. הבסיס הצבאי שהופצץ/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת המתקפה, בתיעוד ממל"ט של צבא רוסיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ממשלת איראן, התומכת במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, גינתה את התקיפה האמריקנית "המסוכנת וההרסנית", שנועדה לטענת וושינגטון לפגוע ביכולות צבא סוריה להשתמש בנשק כימי. דובר משרד החוץ בטהראן בהראם קאסמי מסר לסוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א כי "איראן מגנה את השימוש בנשק כימי, אך באותה העת מאמינה ששימוש בכך כתירוץ לפעולות חד-צדדיות הוא הפרה של החוק הבינלאומי".

שר ההסברה של סוריה, עומראן א-זועבי, טען היום כי המתקפה "הצפויה" הייתה "בהיקף מוגבל". כמו כן, הוא הבהיר כי דמשק אינה מעריכה כי תהיה הסלמה בלחימה בעקבות כך. גורמים בכירים באופוזיציה הסורית, מנגד, קראו לקואליציה הבינלאומית להמשיך ולתקוף יעדים של חיל האוויר הסורי, על פי הדיווח ברשת "אל-חדת'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

צבא סוריה טען מנגד בהודעה רשמית כי המתקפה הפכה את "האויב האמריקני לשותף של דאעש ושל ג'בהת א-נוסרה", וכי המתקפה "פוגמת במאבק בטרור". בהודעה נמסר כי המתקפה אירעה בסמוך לשעה 3:42 (שעון מקומי), וכי נהרגו בה שישה בני אדם ונגרם נזק רב לבסיס הצבאי. על פי דיווחים ברוסיה, תשעה כלי טיס הושמדו במתקפה, אולם ממשרד ההגנה נמסר כי מדובר בשישה בלבד. על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, העוקב אחר הלחימה במדינה, לפחות קצין בכיר אחד נהרג במתקפה.

הצבא הסורי שב וטען כי הוא לא אחראי למתקפה הכימית בחאן שייחון שבאזור אידליב, ודחה זאת כ"תירוץ" למתקפה, שמנוגדת לטענת דמשק לחוק הבינלאומי. בהודעת המטה הכללי של הצבא הובהר כי "הצבא נחוש למלא את חובתו הלאומית להגן על העם הסורי ולהשיב את שליטתו של כל שטח סוריה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפגישה בקרמלין במוסקבה, 28 במרץ 2017. רויטרס
"הפרה של החוק הבינלאומי". פוטין ורוחאני/רויטרס
נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לכתבים צרפתים בדמשק, ינואר 2017. רויטרס
"נחוש להגן עם העם הסורי". אסד/רויטרס

מדינות רבות המשתתפות בקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה ובעיראק הביעו הבוקר תמיכה במתקפה האמריקנית. בהודעה רשמית של ממשלת ערב הסעודית, נמסר כי ריאד "תומכת באופן מלא" בפעולה, "שהגיעה בתגובה לשימוש של המשטר הסורי בנשק כימי נגד אזרחים חפים מפשע".

סגן ראש ממשלת טורקיה נעמאן קורטולמוש תיאר את המתקפה כ"צעד חיובי", והבהיר כי "משטר אסד חייב לקבל עונש" על השימוש בנשק כימי. לדבריו, אנקרה מקווה כי המבצע הצבאי האמריקני "יתרום להשגת השלום", וקרא ל"האצת התהליך".

איברהים קלין, דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הוסיף כי יש לאכוף אזורים ללא טיסה בסוריה "באופן מידי", והבהיר כי המתקפה היא "תגובה חיובית לפשעי מלחמה". לדבריו, "השמדת בסיס א-שעיראת מסמלת צעד חשוב, בדרך להבטיח כי המתקפות הכימיות והקונבנציונליות נגד אוכלוסיה אזרחית לא עוברות ללא תגובה".

תגובת טראמפ- ארה"ב תקפה את הבסיס שממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. רויטרס
האופוזיציה קראה להמשיך ולתקוף. התקיפה בסוריה, אתמול/רויטרס

נשיא צרפת פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פרסמו הודעה משותפת, שבה הם מטילים את האחריות ל"התפתחות האחרונה" על המשטר הסורי. "אסד לבדו נושא באחריות", הבהירו שני המנהיגים, בתום שיחה טלפונית שערכו הבוקר.

מטעם ממשלת בריטניה נמסר כי "הפעולה האמריקנית הייתה תגובה הולמת למתקפה הברברית בנשק כימי שביצע המשטר הסורי, ונועדה למנוע מתקפות נוספות". שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו עוד טען כי "השימוש בנשק כימי הוא מזעזע וראוי לעונש, מכיוון שמדובר בפשע מלחמה". איירו הוסיף כי רוסיה ואיראן "חייבות להבין" שאין היגיון, לדבריו, בתמיכה באסד". ממשלת סין הביעה חשש בהודעה רשמית מפני "הסלמה נוספת" בסוריה.

תגובת טראמפ- ארה"ב תקפה את הבסיס שממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. רויטרס
"תגובה הולמת למתקפה הברברית". התקיפה, אתמול/רויטרס
תגובת טראמפ- ארה"ב תקפה את הבסיס שממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. רויטרס
"להתריע מפני השימוש בנשק כימי". התקיפה, אתמול/רויטרס

אחרי המתקפה, מסר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהרה מיוחדת מאחוזתו שבמאר א-לאגו, שם נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג כמו גם עם בכירי ממשלו, שהגיעו לדיון בתכניות שעומדות בפני הממשל. "זהו אינטרס לאומי חיוני של ארצות הברית למנוע ולהרתיע מפני השימוש וההפצה של נשק כימי קטלני". הוא קרא "לכל העולם הנאור להצטרף לארצות הברית בחיפוש אחר סוף לטבח ושפיכות הדמים בסוריה".

לדברי טראמפ, ביום שלישי, "הדיקטטור הסורי בשאר אסד ביצע מתקפה כימית נוראית על חפים מפשע, נשים וילדים נהרגו. זה היה מוות ארוך ואטי לרבים כל כך. אפילו תינוקות יפהפיים נרצחו באכזריות. זו מתקפה ברברית. אף ילד לא צריך לסבול כך. לא יכולה להיות מחלקות שלסוריה יש נשק כימי וכי היא הפרה את החלטות האו"ם".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. רויטרס
"מתקפה ברברית". טראמפ/רויטרס

טראמפ הוסיף כי "שנים של ניסיון לשנות את ההתנהגות של אסד נכשלו באופן דרמטי, כתוצאה מכך משבר הפליטים מעמיק והאזור לא יציב, מאיים על ארצות הברית ובעלות בריתה. אנחנו קוראים לאומות הנאורות להצטרף לארצות הברית ולשים סוף לשפיכות הדמים והרצח בסוריה. אנחנו מבקשים את חוכמת האל בעודנו ניצבים בפני האתגרים של עולמנו. מתפללים לחיים של הפצועים ולעילוי נשמת ההרוגים".

אחרי טראמפ, מסר דברים גם שר החוץ האמריקני רקס טילרסון, שתקף את רוסיה ואמר כי וושינגטון לא חיפשה את אישורה. לדבריו, היא "נכשלה באחריות שלה מ-2013 להיפטר מהנשק הכימי בסוריה". טילרסון, שנמצא אף הוא בפלורידה, הוסיף כי "אסד ביצע מתקפה כימית על נשים וילדים. יש לנו רמה גבוהה של ביטחון שזה היה על ידי מטוס בהנחיית אסד. יש לנו ביטחון גבוה שהמתקפה עירבה גז סארין".

(עדכון ראשון: 9:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully