וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בעפרה: גפרור מסוכן בתקופה הנפיצה שלקראת פסח ורמדאן

7.4.2017 / 0:50

אוגדת יהודה ושומרון נכנסת לתקופה רוויית סכנות, והפיגוע אתמול הוא ביטוי נוסף לה. ברקע הניסיונות הבלתי פוסקים של חמאס לעידוד פיגועים בגדה, חיסול מאזן פוקהא והקיצוץ במשכורות ברשות, במערכת הביטחון נערכים לחודשים מתוחים במיוחד

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן.

הפיגוע הקטלני אתמול (חמישי) בכניסה לעפרה שבבנימין הוא ביטוי נוסף לתקופה הנפיצה, רוויית הסכנות, שאוגדת יהודה ושומרון נכנסת אליה לקראת החודשים הקרובים. כאילו לא די באווירה האלימה שמעודדים "המדינה האסלאמית" (דאעש) ויתר ארגוני הג'יהאד העולמי ברשתות החברתיות, ובכלי התקשורת הערביים במזרח התיכון, במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של התחדשות גלי הטרור הפלסטיני בטווח הנראה לעין.

מרבית המחבלים הבודדים שביצעו פיגועי סכינים ודריסה, והחוליות המקומיות שביצעו פיגועי ירי, לא פעלו על בסיס אידאולוגי קיצוני או בעזרת תשתית מאורגנת. הם נשענו על האווירה האלימה בגדה המערבית, זמינות בלתי נסבלת של אמצעים דו-שימושיים כמו סכין, מכונית או נשק מאולתר, ובמקרים רבים פעלו מתוך בעיות אישיות שלא קשורות באופן ישיר לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בשגרה, מפעיל חמאס מאמצים רבים להרגעת שטחי רצועת עזה ולהבערת שטחי יהודה ושומרון. הוא מעודד שם פיגועים, מממן אותם ומתכנן אותם. רק שלשום חשף שב"כ, בשיתוף פעולה עם החטיבה המרחבית אפרים, מעצר של פעיל חמאס שגויס והופעל על ידי מפקדת חמאס בחו"ל בראשות סלאח ערורי. הפעיל, שהתגורר בקפריסין הטורקית ושהה בירדן, עבר אימוני ירי והרכבה וייצור של מטעני חבלה בסוריה. בינואר 2017, כשחזר לשטחים, נערך לביצוע פיגועים בשטחי מדינת ישראל.

לקריאה נוספת:
מאות השתתפו בהלוויית הלוחם שנהרג בפיגוע: "ילד שלי, אני כבר מתגעגעת"
הותר לפרסום: חייל בן 20 מטלמון נהרג בפיגוע בצומת עפרה
אביו של החייל שנהרג בפיגוע הדריסה: "אין לי כעס כלפי אף אחד"

פיגוע דריסה בצומת עפרה 6 באפריל 2017. רוני כנפו
זירת הפיגוע, אתמול/רוני כנפו

חיסולו של מאזן פוקהא, בכיר החמאס בעזה, שהארגון מייחס לישראל, משתלב היטב במוטיבציה לביצוע פיגועים נגד ישראל. פוקהא שוחרר בעסקת שליט, ופעל לגלגול פיגועים מתוך שטחי יהודה ושומרון. לטענת גורמים במערכת הביטחון, חיסולו הוסיף שמן למדורה – ולראיה איומי החמאס לנקום את מותו באמצעות "פיגועים איכותיים" נגד ישראל.

חוסר היציבות ברשות הפלסטינית מגביר את התסכול ברחוב הפלסטיני. בימים האחרונים הודיע יו"ר הרשות אבו מאזן על קיצוץ של כ-30% במשכורות של עשרות אלפי פקידים במגזר הציבורי ברצועת עזה. לא ברור אם אכן מדובר בקושי תקציבי חמור או בהחלטה שנועדה לפגוע בחמאס על רקע תהליך הפיוס המקרטע.

ראשי המגזר הציבורי הפלסטיני בגדה מתלבטים ביממה האחרונה אם להצטרף למאבק הפקידים מעזה ולצאת נגד ההחלטה של אבו מאזן, מאחר שגם הם יודעים, "היום זה הם ומחר זה אנחנו". הפגנות גם אם הן נגד הרשות הפלסטינית, כולם יודעים איך הן מתחילות ולאף אחד אין מושג מוחלט כיצד יסתיימו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
מאיימים לפגוע. ראשי חמאס באירוע לזכרו של מאזן פוקהא/רויטרס

בדרך כלל, בעיות פנים-פלסטיניות מתנקזות ומתנגשות גם בישראל. לכך יש להוסיף את התסכול מאי-תהליך מדיני, אי-בהירות בעמדת הבית הלבן לגבי הרשות הפלסטינית והמשך הבנייה בהתנחלויות. מעל לכול יש להדגיש את תקופת חג הפסח ולאחר מכן תקופת הרמדאן שיחל ב-27 במאי, שידועות כתקופות רגישה ביותר מבחינה דתית-אידאולוגית. הדרשנים במסגדים מתסיסים כבדרך קבע את האווירה והפרשנות לדבריהם מחלחלת לרחובות, ולכן יש גם מי שמוצא דרך לפרוק את הזעם באמצעות פיגועים.

בשבוע שעבר סיים צה"ל תרגיל אוגדתי ברחבי יהודה ושומרון שכלל תרחישי קיצון, בהם התפרצות גלי טרור נקודתיים כחלק מהמוכנות לאפשרות של שינוי המציאות הביטחונית. בשלב זה, למנגנוני הביטחון הפלסטיניים, כמו לצה"ל, יש אינטרס מובהק לשמור את השטח שקט ואת המתח ברף הנסבל כמו גם את המערכה המתמשכת בתשתיות הטרור ובראשן חמאס, ואת המערכה בייצור אמצעי הלחימה ובמפגעים הבודדים.

אך כדי למנוע הידרדרות ולרכך את האוויר, נוקטת מערכת הביטחון כמה צעדים. הראשון שבהם הוא הגברת השימוש באמצעי אל-הרג בפעילות הביטחון השוטף והרחבת הפעילות סביב מרקם החיים הפלסטיני, והשני הוא שימור היקף יציאת פועלים פלסטינים לעבודה. אלו שתי נקודות קריטיות בצמצום ההסתה ושמירה על הסטטוס קוו לצד המשך פעילות המעצרים וסיכול הטרור.

(עדכון ראשון: 23:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully