וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח מגיע - ועמו זינוק בפניות של אלפי משפחות לסיוע במזון

6.4.2017 / 21:02

במשרד הרווחה התקבלו בימים הראשונים של החודש אלפי פניות מצד משפחות המתקשות להתקיים, בהן כאלו שזוכות לסלי מזון. שי, אם לשלושה מטבריה מיואשת: "פנינו לעזרה, אבל הייתה התעלמות מוחלטת"

עריכה: יוסי אלטר

עשרות אלפי משפחות יתקשו לעבור את חג הפסח הקרוב, למרות הסיוע של משרד הרווחה ועמותות שונות. בחמשת הימים הראשונים בחודש אפריל התקבלו במוקד של משרד הרווח 1,750 פניות לסיוע – בהשוואה ל-6,741 בכל החודש שעבר. "משפחות מספרות לי שהן קיבלנו סלי מזון, אבל עדיין יצליח לעבור עם זה את החג", סיפרה לוואלה! NEWS שולה מנחם, יו"ר ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות ומנהלת לשכת הרווחה בכרמיאל.

"הפניות הללו חוזרות על עצמן בכל חג. זוהי נקודת זמן שמעלה למודעות גדולה יותר את המצוקה הכלכלית והקשיים של משפחות להתמודד עם המצב ביומיום", אמרה. "זה חג מאוד משפחתי עם הרבה ימי חופש, ולכן וההוצאות על מזון, מים וחשמל עולות. המשפחות חוששות מניתוקים שחברת החשמל מוצאת לנכון לעשות ערב החג, במקום להפגין קצת רגישות, זה גורם ללחץ שלא לצורך". לדבריה, "יש עליה בפנייה של אנשים בודדים, עם הכנסות מאוד מאוד נמוכות. החג המשפחתי מכניס אותם לבדידות, של מה 'אני עושה בחג הזה'".

מנחם הוסיפה כי "יוקר המחייה לא בדיוק השתנה. אם פעם היו מקבלים שוברים לרכוש מזון והיו יכולים לקנות אי אלו פריטים, היום אתה קונה פחות פריטים. מה אפשר לקנות ב-200 שקל? זה חג ארוך, הילדים יצאו לחופשה כבר בראשון. אני לא רואה שיפור במספר המשפחות שצריכות אותנו אלא להיפך. מדובר בצעירים, במשפחות ובקשישים בכל הגילאים. כל משפחה חמישית היא משפחה ענייה. לפעמים זה גם הורים עובדים".

נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
כמעט חמישית מהמשפחות עניות. אישה אוספת מזון משוק התקווה/ראובן קסטרו

ירון, תושב ירושלים ואב לארבעה, הוא אחד מאותם עשרות אלפי אנשים שיתקשו לעבור את החג. "אנחנו משפחה נורמטיבית ועובדת שנקלעה לחובות לפני כשש שנים, לא מטופלי רווחה", סיפר. "אבל היום אני רק מחזיר חובות ויש לי גם ילד עם מחלה כרונית שרק הטיפול בו עולה לי יותר מאלף שקל". כדי לצלוח את הפסח, הוא נעזר גם בקרן לידידות.

"אם אתה אדם דתי ושומר כשרות, כל ההוצאות לחג מטורפות, אפילו עם סלי מזון זה מאוד קשה", מתאר ירון את מצבו. "גם עד שאתה מקבל סל מזון, ששווה בממוצע 200 שקל, אתה צריך להתרוצץ המון בין עמותה לעמותה, זה ממש כמו עבודה. למשפחה בת שש נפשות זה לא מאפשר לסגור את החודש ובכלל לעבור את החג".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
"יש לי גם ילד עם מחלה כרונית שרק הטיפול בו עולה לי יותר מאלף שקל"

שי מטבריה, אימא לשלושה ילדים, סובלת גם היא מקושי רב. "זה לא פשוט, אין לנו עזרה לחג. דרך הרווחה ביקשתי מקרר אבל כולו מקרטע. בקושי רב סוגרים את החודש. ביקשנו עזרה מהרווחה לקראת החג, אבל הייתה התעלמות מוחלטת מאיתנו, אפילו סלי מזון לא קיבלנו", סיפרה. בייאוש היא אמרה כי משפחתה תסתדר עם מה שיש. "אני מקבלת קצבת נכות נמוכה ומזה אנחנו חיים. אגורה ואגורה והמשפחה מדי פעם עוזרת. פנינו לקרן לידידות לקבל עזרה, גם בסלי מזון ואולי עזרה עם מקרר, אבל זה פלסטר לאותו רגע, וגם לא בטוח שזה יהיה מספיק".

חיים כץ שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב – תל אביב. ניב אהרונסון
הרחיב את תכנית הסיוע. השר כץ/ניב אהרונסון

העלייה בפניות למוקד מגיעה ברקע המיזם החדש של משרד הרווחה, שבמסגרתו מחולקים מדי חודש כרטיסים לרכישת מזון לכעשרת אלפים משפחות בהיקף של כ-60 מיליון שקלים בשנה. אתמול הודיע שר הרווחה חיים כץ כי הוא מגדיל ב-50% את התקציב ואת מספר המשפחות ל-15 אלף. רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד וחבר הוועדה שהציג את מתווה המיזם הנוכח, בירך על ההחלטה.

"העובדה שבמיזם גם מחלקים פירות וירקות טריים, וגם נותנים למשפחות כרטיסים שמאפשרים להם לרכוש את המוצרים שהם זקוקים להם תוך שמירה מיטבית על כבודם, היא אחת הבשורות החשובות בתחום החברתי בשנה האחרונה", אמר. מנגד, מלמד ביקר את העמותות שמקבלות כספים מהמדינה לצורך חלוקת סלי מזון לפסח ולא חתמו על דוח וועדת פרוקצ'יה, שהוקמה לפי החלטת שר הרווחה הקודם משה כחלון במטרה לקבוע כללי אתיקה ושמירה על כבודם של הזקוקים לסיוע במזון.

"העוני בישראל הוא לא גזירת גורל"

מעבר למיזם של משרד הרווחה ממשיכות העמותות במרתוני חלוקת מזון לחג הפסח. בארגון "פתחון לב" החלו היום בחלוקת סלי מזון במרכז הסיוע בראשון לציון, כשמייסד ומנכ"ל הארגון ניסים ציוני מדווח על עלייה של 25% בבקשות לעזרה לעומת אשתקד. הארגון עצמו יחלק סלי מזון לכ-13 אלף נפשות, הכוללים מוצרים מיוחדים לחג הפסח כמו מצות, יין, חרוסת ועוד. גם הקרן לידידות תחלק השנה כרטיסים לרכישת מזון וביגוד ל-46 אלף משפחות, חיילים בודדים וזכאי סיוע כלכלי, וילדי מועדוניות רווחה בעלות של עשרה מיליון שקלים. על פי נתוני הקרן, אל המוקד הטלפוני מגיעות כ-300 פניות מדי יום לבקשות סיוע במזון מכל רחבי הארץ.

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, אמר כי "העוני בישראל, אומת הסטאטאפ והאקזיטים, הוא לא מכת מצרים ולא גזירת גורל. העוני הוא תוצר של מדיניות ממשלתית שצמצמה באופן דרסטי את הוצאותיה החברתיות וזנחה את המוחלשים בתוכה".

לדבריו, "את הגלגל הזה ניתן להשיב לאחור אם ממשלת ישראל תואיל ליישם את המלצות ועדת אלאלוף המעלות אבק על שולחנה ולהתחיל בתכנית ממוקדת ומתוקצבת לצמצום העוני. עד אז, לצערי, נאלץ להמשיך ולהסתמך במידה רבה על תמיכתם של אזרחים איכפתיים בחברה הישראלית ומחוצה לה".

מחברת החשמל נמסר: "במהלך חג הפסח ,חול המועד והפסחא חברת החשמל תמנע מניתוק האספקה לחייבים. חברת החשמל מאחלת ללקוחותיה חג שמח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully