וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת שכר ושיפור הבטיחות: המנופאים חתמו על הסכם קיבוצי

6.4.2017 / 12:30

לאחר מאבק ממושך, חתמה ההסתדרות עם התאחדות בוני הארץ הסכם שיגן על זכויותיהם של מפעילי המנופים והעגורן צריח. בין היתר, ההסכם מסדיר תוספת סיכון והכשרות ייעודיות. "מנופאים נהרגו על מזבח בנייני היוקרה, נציף את המחדלים בענף"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: דיון חירום בכנסת בנושא המנופאים, ספטמבר 2016)

ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ חתמו היום (חמישי) על הסכם קיבוצי להסדרת זכויותיו של ציבור המנופאים ומפעילי עגורן צריח בישראל. אחרי חודש וחצי של משא ומתן בין, על רקע אי-הסדרת תנאיהם של המנופאים ומפעילי העגורן צריח, חתם היום יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק הסכם להסדר זכויות המנופאים בענף הבניין. ההסכם יצורף כנספח להסכם הענפי בענף הבנייה והתשתיות אשר נחתם ביוני 2015 והורחב בנובמבר 2015, והוא מגיע לאחר מחאה רחבת היקף שהוביל ציבור המנופאים ובו הודיע על התפטרות המונית של עובדים מענף הבניין עד שיוסדרו התנאים בטיחותיים וסוציאליים שמגיעים להם.

על פי ההסכם, תהיה העלאת שכר התחלתי של המנופאים. הצדדים הסכימו כי מרגע כניסת ההסכם לתוקף, שכר המינימום למנופאי יעמוד על 49 שקלים לשעה, וכשנה וחצי ממועד כניסת ההסכם לתוקף, יעלה השכר ל-52 שקלים לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך שלושה שקלים וחצי לשעה. כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (2.5% מהעובד). ההסכם אף מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך ארבעה שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

מנופים באזור בנייה, מרכז הארץ. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
"צדק היסטורי". אתר בנייה במרכז הארץ/ראובן קסטרו

נושא נוסף שהוסדר בהסכם המנופאים הוא שיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגהות. ההסכם קובע כי הצדדים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות. לצד אלה, ההסכם מבטיח פנייה משותפת של הצדדים לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, ולשם הסדרת תחום חברות המנוף. הוא אף קובע תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף, לצד תכניות עבודה בעניינים שונים, כמו מתקני העלאת ציוד למנוף, ציוד מתאים לעבודה על מנופים בגובה רב ועוד.

"זהו צעד ראשון בדרך ארוכה להסדרת הבטיחות בכל ענף הבנייה", אמר ניסנקורן עם חתימת ההסכם. "ההסכם להסדרת זכויות המנופאים עליו חתמנו היום עושה צדק היסטורי עם קבוצה של עובדות ועובדים הממלאים תפקיד מאתגר, המהווה תפקיד מפתח גם בתחום הבטיחות באתרי בנייה, והם ראויים לתגמול שמכבד את עמלם. לצד שיפור משמעותי בשכר, ההסכם מעגן גם סוגיות משמעותיות נוספות שנועדו להבטיח תנאי בטיחות הולמים בסביבת העבודה הפיזית, תוך מתן מענה מקיף למאפיינים הייחודים של עבודת המנופאים".

אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות העובדים בריאיון לוואלה טוק עם יעקב אילון. ראובן קסטרו
"צעד ראשון בדרך ארוכה". ניסנקורן/ראובן קסטרו

יו"ר ועדת העבודה של התאחדות בוני הארץ, אורי רובין הדגיש, כי הסכם זה הינו נדבך נוסף ברצף של הסכמים קיבוציים אשר נחתמו על ידי ההתאחדות וההסתדרות מאז 2010. "אלו הסכמים שמהם נהנים כלל עובדי ענף הבנייה, ישראלים, פלסטינים וזרים, הכוללים תוספות שכר משמעותיות, בסיס פנסיה רחב, קרנות השתלמות, הכשרות מקצועיות ושכר מינימום ענפי ייחודי, הגבוה משכר המינימום הכללי במשק", אמר. "זאת, מתוך הוקרה לעובדי הבניין הבונים את הארץ ושאנו, המובילים את חברות הבנייה במשק, רואים בהם חלק חשוב ומהותי ממערך הבנייה שלו עוד נכונו אתגרים רבים בשנים הקרובות".

מוועד הפעולה של עובדי עגורן צריח נמסר: "הגדרת מקצוע המנופאות וההכרה בו היא צעד היסטורי המבשר את סופה של תקופה עצובה בענף. זהו ניצחון ראשון במלחמה בה כלל הציבור מפסיד כבר עשרות שנים. המנופאים יכולים להיות גאים בעצמם על היותם חוד החנית בהפיכת מדינת ישראל לקצת יותר שקופה ובטוחה".

אתר בנייה סמוך למבנה בו שוכן גן דניאל, מרכז תל אביב. 23 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
"סנונית ראשונה במחאה החברתית"/ראובן קסטרו

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, בירך גם הוא על המהלך. "המנופאים והעובדים השקופים הצליחו לגרום לקבלנים לחתום על הסכם היסטורי שדואג לזכויות שלהם ולשיפור תנאי ההעסקה בכבוד", אמר. "זאת רק סנונית ראשונה במחאה החברתית של העובדים שעד עכשיו אף אחד לא ספר אותם - לא הקבלנים וגם לא ההסתדרות החדשה שהייתה אמורה להגן עליהם".

בן שמעון, שנחשב לאחד מראשי המאבק בתאונות בניין ודמות מוכרת בקרב פועלי בניין, הוסיף: "מתחילת השנה נהרגו 11 פועלי בניין על מזבח בנייני היוקרה וההפקרות בענף הבנייה, הפורום ידאג להציף את המחדלים בענף ולהפעיל לחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים ולחשוף מחדלי בטיחות שגורמים לקטל בענף הבנייה בישראל".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) התייחסה גם היא למהלך ואמרה: "אני מברכת את הנהגת המנופאים על שהובילה מאבק נחוש, מעורר השראה וקשוח למען תנאי עבודה בסיסיים והגנה על עצם חייהם, ובכך שינתה מציאות למאות עובדים. עצוב ומקומם שאחרי שנים של קטל והזנחה נדרשה ליו"ר ההסתדרות זריקת מרץ בדמות בחירות כדי לחתום על הסכם, ויש לציין כי חייהם ותנאיהם של עוד כמאה אלף עובדי בנייה אחרים עודם מופקרים וזולים ואין מושיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully