וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה הכימית בסוריה: "בית החולים שמטפל בפצועים הופצץ"

בית חולים שאליו פונו נפגעים מהתקיפה האווירית, שככל הנראה כללה גז סארין, הופגז ברקטות. גורמי הסיוע בשטח זועקים לעזרה: "אנשים נחנקו ברחוב". צרפת קוראת לדיון חירום וארדואן הזהיר את פוטין: "זה יפגע בתהליך השלום"

עריכה: ורד לידני

בית החולים המטפל בפצועים מהמתקפה הכימית במחוז אידליב שבצפון סוריה הופגז ברקטות - כך דיווח היום (שלישי) כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית שהיה באזור. בתיעוד שהופץ ברשתות חברתיות נראה כתב מקומי המדווח מבית החולים מסתכל לתקרה ושניות לאחר מכן הופצץ המקום. גורמים באופוזיציה, השולטת במחוז, דיווחו כי כמאה בני אדם, בהם ילדים רבים, נהרגו ועוד כ-400 איש נפצעו בהתקפה האווירית בעיירה חאן שייחון, שכללה לטענתם שימוש בגז סארין הקטלני. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, מניין ההרוגים הוא 58.

במערב ובאופוזיציה האשימו את דמשק באחריות למתקפה, אך גורם בצבא סוריה הכחיש זאת ואמר כי המשטר "לא עשה ולא יעשה" שימוש בנשק כימי. זאת למרות עדויות רבות בשנים האחרונות על מתקפות שכללו חומרים רעילים, בהם כלור, גם אחרי ההסכם שבמסגרתו התחייבה דמשק לפנות את כל הנשק הכימי משטחה. משרד ההגנה במוסקבה טען כי חיל האוויר הרוסי לא ביצע היום תקיפות אוויריות במחוז.

"הקואליציה הלאומית", ארגון הגג של האופוזיציה המרכזי, האשים את המשטר באחריות למתקפה הכימית, אחת הקטלניות ביותר מאז החלה מלחמת האזרחים ההרסנית לפני יותר משש שנים. הגוף קרא למועצת הביטחון של האו"ם לפתוח בחקירה מידית ואמר כי כישלון זאת "יעביר מסר של תמיכה בפעולות המשטר". צרפת קראה לדיון חירום, אולם רוסיה, המחזיקה כמוה בזכות וטו, צפויה למנוע כל גינוי או הטלת סנקציות על סוריה, כפי שעשתה מאז החלה המלחמה.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח בסוריה: מאה הרוגים ו-400 פצועים במתקפה כימית במעוז המורדים
אסד: "מקווה שטראמפ יביס את דאעש, אבל עוד לא ראינו כלום בשטח"

ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
צוותי הצלה מטפלים בפצועים מהמתקפה הכימית, היום/רויטרס
ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
צוותי הצלה מטפלים בפצועים מהמתקפה הכימית, היום/רויטרס

המתקפה אירעה חרף הסכם הפסקת האש שנחתם בתיווך רוסיה וטורקיה בדצמבר, שמופר על בסיס יומי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן שוחחו בטלפון בעקבות התקיפה הקטלנית, והאחרון הזהיר אותו כי התקיפה עלולה לפגוע בתהליך השלום המקרטע ממילא. שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה כי משטר אסד אשם במתקפה "הנוראית" באידליב.

מאז נפילת העיר חאלב בידי אסד ובעלי בריתו, מורדים רבים נמלטו לאידליב הסמוכה. באופוזיציה חוששים כי השלב הבא במלחמה יהיה ניסיון לכיבוש המחוז הגובל בטורקיה, שנשלט ברובו על ידי תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה שהייתה שלוחת אל-קאעדה במדינה. גם ארצות הברית הגבירה לאחרונה את תקיפותיה נגד הארגון באזור, ובאופוזיציה האשימו אותה באחריות למותם של עשרות אזרחים בפגיעה במסגד בחודש שעבר. בפנטגון הכחישו זאת.

ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
צוותי הצלה מטפלים בפצועים מהמתקפה הכימית, היום/רויטרס

גורמי רפואה הסבירו כי לנפגעים במתקפה היום היו אישונים מכווצים, אחד התסמינים מחשיפה לסארין. "בית החולים שלנו מלא בנפגעים ממתקפת הסארין היום", כתב שג'ול אסלאם, רופא מקומי, בחשבון הטוויטר שלו. "אני מוכן לספק הוכחות לכל מי שרוצה. אתם עדיין מטילים ספק בכך שנעשה שימוש בסארין? האם למישהו יהיה אכפת? מי יעצור זאת?".

הארגון הסורי לזכויות אדם, שעוקב אחרי מלחמת האזרחים מבריטניה באמצעות רשת של פעילים בשטח, הנפגעים בתקיפה סבלו מהקאות, מהתעלפות ומריור - תסמינים המאפיינים חשיפה לסארין. עם זאת, הארגון מסר כי לא ניתן לקבוע באיזה חומר נעשה שימוש.

מוחמד רסול, האחראי על שירות אמבולנסים במחוז, אמר לרשת BBC בשפה הערבית כי הוא קיבל את הדיווחים על התקיפות האוויריות בשעה 6:45. לדבריו, האמבולנסים שהגיעו לזירה כ-20 לאחר מכן, מצאו אנשים נחנקים ברחובות. "הצוות שלי מספר שהמצב רע מאוד וכי רוב מי שסובל הם ילדים", אמר.

לפחות 18 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בתקיפה כימית של צבא סוריה במחוז אידליב. מערכת וואלה! NEWS
ילדים שנפגעו במתקפה הכימית באידליב/מערכת וואלה! NEWS

באוגוסט 2011 נהרגו מאות תושבים במתקפת סארין בפרברי דמשק, אחרי איומים מפורשים של ממשלו של ברק אובמה בנושא. עם זאת, הוא לא מימש את ה"קו האדום" שהציב לשליט בשאר אסד, ובעקבות התנגדות בקונגרס ולחץ רוסי, הושג הסכם לפינוי מצבורי הנשק הכימי מסוריה.

בינואר האחרון ייחסו לראשונה חוקרים בינלאומיים אחריות ישירה לאסד בדבר שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. חוקרי האו"ם והארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי הרכיבו רשימת אנשים האחראיים למתקפות פצצות כלור במדינה, שאירעו בהן 2014 ו-2015, ובהם אסד, אחיו הצעיר מאהר ובכירים נוספים בצבא הסורי.

בוועדת חקירה שהוקמה באו"ם אושר כי צבא סוריה השתמש בנשק כימי לפחות שלוש פעמים מאז שנת 2014. לפי דוח הוועדה, שהוגש ב-2016, קיים "מידע מספק" המצביע על כך שמסוקים של צבא אסד הטילו פצצה הנושאת חומר רעיל במחוז אידליב במרץ 2015. בדוח קודם שפרסמה הוועדה נמצא כי הצבא הסורי השתמש בנשק כימי לפחות פעמיים, אז צוינו מתקפות פצצות הכלור בכפרים טלמנס וסרמין.

(עדכון ראשון: 13:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully