וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון ידון בעתירות נגד עיכוב ריקון מכל האמוניה: "רמה חדשה של סיכון"

4.4.2017 / 8:00

השופטים ידונו בעתירות שהגישו עיריית חיפה ועמותת "צלול" לנוכח החלטת המחוזי בעיר לעכב את ריקון המכל, שאליהן צורפו חוות דעת המדגישות כי הסיכון בכך "חסר תקדים". השר להגנת הסביבה תומך במילוי המכל ובהארכת פעילותו עד 1 ביוני

צילום: אדריאן הרבשטיין

(בווידאו: חברת "חיפה כימיקלים" תציג תכנית לריקון מלא של מכל האמוניה, מרץ)

בית המשפט העליון נערך היום (שלישי) לדון בעתירות שהגישו עיריית חיפה ועמותת "צלול" לנוכח החלטת בית המשפט המחוזי בעיר להוציא צו המעכב את ריקון מכל האמוניה. במקביל להוצאת הצו המעכב פנתה חברת "חיפה כימיקלים" למשרד להגנת הסביבה בבקשה לאפשר מילוי נוסף של המכל, זאת על מנת לאפשר לתעשיות באזור להתארגן לפתרון חלופי וכדי לא להשבית אותן.

לעתירה צירפה עיריית חיפה חוות דעת מטעם פרופ' אהוד קינן, לפיה המכל הקבוע מסוכן לציבור. בין היתר, נכתב בחוות הדעת כי "המצב הנוכחי של ייבוש כמעט מוחלט וחימום דפנות המכל מציב רמה חדשה של סיכון. זה מצב חסר תקדים שהמכל הגיע אליו בפעם הראשונה במהלך 31 שנות קיומו".

לקראת הדיון הודיעה המדינה לבית המשפט העליון כי הממשלה החליטה להקפיא את ההחלטות הקודמות בעניין מכל האמוניה עד לחילת חודש ביוני, אז אמור המכל להיסגר.

עוד בנושא:
מאות עובדי "חיפה כימיקלים" חסמו את צומת גהה: "נתניהו, תתערב"
הפרקליטות ביקשה לדחות את הדיון בעליון בנוגע למכל האמוניה
"חיפה כימיקלים" מבקשת למלא מחדש את מכל האמוניה

מפעלים בחיפה, אפריל 2015. ערן גילווארג
"הגיע למצב חסר תקדים". מכל האמוניה במפרץ חיפה/ערן גילווארג

בדיון בממשלה השבוע הביע השר להגנת הסביבה זאב אלקין את תמיכתו בבקשת חיפה כימיקלים למלא את המכל, ותמיכתו תאפשר הגעת משלוח נוסף של אמוניה, בכמות שתספיק עד ל-1 ביוני. לטענת אלקין, יש להאריך את פעילות המכל עד תאריך זה כדי לאפשר למשק להתארגן לפתרונות חלופיים לאספקת אמוניה. הממשלה רשמה לפניה את עמדתו, ברקע מחאת 1,500 מפעל הדשנים של "חיפה כימיקלים", שעבודתם הופסקה בשל מחסור באמוניה. שרים נוספים ציינו כי נדרש פרק זמן ארוך יותר, ואף המליצו לאפשר הארכה של הפעילות עד ל-1 באוגוסט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם את הדיון שהתקיים בנושא בהחלטה כי אלקין ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן יבחנו את ההצעות ויפעלו בהתאם לסמכותם. נתניהו ציין בנוסף כי נעשים מאמצים לגיבוש פתרונות חלופיים לאספקת אמוניה בטווח הקצר ובטווח הארוך. בהודעת הממשלה נמסר גם כי נלקחו בחשבון פיטורי 1,500 העובדים ערב חג הפסח, פיטוריהם האפשריים של עובדים נוספים וצרכי התעשייה.

מאות עובדי חיפה כימיקלים ערכו ארוחת ליל שבת מול ביתו של השר כחלון במחאה על ההחלטה לרוקן את מיכל האמוניה בחיפה,  31 במרץ 2017. אדריאן הרבשטיין
מוחים על ההחלטה לרוקן את המכל. עובדי חיפה כימיקלים בארוחת שבת מול בית שר האוצר/אדריאן הרבשטיין

ראש עיריית חיפה יונה יהב הגיב על הדיון, ואמר כי "דיון האמוניה בישיבת הממשלה מזכיר לי את הדיונים לפני מלחמת יום כיפור. הדיון מתקיים מבלי שמוצגת עמדתנו ומבלי להתייחס לדוח שאותו חיברו עשרה פרופסורים. את הדיון מוביל הרגולטור שאמור לשמור על ביטחון התושבים מפני התעשייה, וכל פעילותו לאפשר לעוד אנייה ששווה לפצצת אטום להיכנס לנמל חיפה. על שרי הממשלה האחריות והחובה לעצור את הפארסה הזו ולהפסיק את ההתנהלות המבישה של הממשלה שפועלת לשמור על הגביר במקום על מיליון תושבי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully