וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ וא-סיסי דנו בקיום פסגת שלום אזורית בקיץ הקרוב

4.4.2017 / 8:30

גורמים דיפלומטיים מסרו לעיתון "אל-חיאת" כי נשיא ארה"ב ומקבילו המצרי שוחחו על האפשרות לכנס ועידה בנושא תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. לקראת פגישה נוספת מחר עם מלך ירדן, מסבירים חוקרים בכירים בוושינגטון: "טראמפ מפתיע. הוא כנראה מזהה הזדמנות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

קשה היה לפספס את החמימות שבה התקבל אתמול (שני) נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי, בבית הלבן. אחרי שמונה שנים שבהן לא דרכה כף רגלו של נשיא מצרי בביקור רשמי בוושינגטון, ציינו א-סיסי וטראמפ את פגישתם השנייה בתוך כחצי שנה, אחרי שנפגשו בניו יורק גם בישורת האחרונה של המרוץ לנשיאות. הנשיא החמיא לעמיתו המצרי על "העבודה הנהדרת" שהוא עושה, וזכה מנגד למחמאות דומות על המנהיגות שהוא מפגין במלחמה מול ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

סיסי ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דנו בפגישתם גם באפשרות קיום פסגה בנושא תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים בקיץ הקרוב - כך דיווח העיתון "אל-חיאת". לפי הדיווח, גורמים דיפלומטיים מסרו כי הנושא עלה במסגרת דיונים שערכו השניים בנושאים אזוריים. עוד דווח כי טראמפ אמר שבכוונתו להחיות את הקשר הצבאי בין המדינות "ברמה הגבוהה ביותר".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: "לגמרי מוכן לפתור לבד את בעיית הגרעין הצפון קוריאני"
טראמפ קיבל בלבביות את סיסי בבית הלבן: "נילחם יחד בטרור"
איוונקה ובעלה בטופ: הונם של אנשי הסגל של טראמפ נחשף

פגישה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא מצרים סיסי בבית הלבן 3 באפריל 2017. רויטרס
"ממש לא היה ברור שהוא מסתכל על הדינמיקה האזורית". טראמפ וא-סיסי/רויטרס

הבית הלבן פרסם הבוקר הצהרה בנוגע לפגישה, ולפיה שני הנשיאים "הסכימו על החשיבות של קידום השלום ברחבי המזרח התיכון, כולל בלוב, סוריה ותימן, וכן הביעו עניין הדדי בתמיכה בישראלים ובפלסטינים בהתקדמות לעבר שלום בר-קיימא".

לגבי המאבק בדאעש, נמסר כי "השניים הסכימו להמשיך את שיתף הפעולה הצבאי, המדיני והפוליטי במאמץ להביס את הטרור. שני המנהיגים הכירו בכך שאת הטרור לא ניתן לנתח רק בכוח צבאי, והתחייבו לחפש דרכים להתייחס לגורמים הכלכליים, החינוכיים, האידיאולוגיים והפוליטיים שמתדלקים את הטרור". טראמפ החמיא בהודעת הבית הלבן למקבילו המצרי "על מאמציו האמיצים לקדם הבנה מתונה של האסלאם".

טראמפ, בכך אין ספק, הוא לא שחקן פוקר מוצלח, ומתקשה להסתיר את הרגשות שלו כלפי האדם הניצב מולו - בין אם זה מפגין בעצרת או מנהיג של מדינה. כך למשל, הפגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהחליפה עמו עקיצות בתקופת הקמפיין, הייתה חמוצה למדי ובמהלך החלק הפומבי בחדר הסגלגל השניים אפילו לא לחצו ידיים.

ואולם, לא כך היה עם נשיא מצרים, ולא כך גם מסתמנת מערכת היחסים שלו עם מלך ירדן, עבדאללה, שיגיע מחר לפגוש את טראמפ, גם הוא בפעם השנייה בתוך חודשיים בלבד. אמנם הפגישה הקודמת לא הייתה חלק מביקור רשמי אלא במהלך ביקור של המלך באירוע בעיר, אבל זה לא משנה את השורה התחתונה: הנשיא, שאחת הסיסמאות המרכזיות שלו בקמפיין הבחירות הייתה "אמריקה תחילה", כלומר התמקדות במקומות העבודה, בתעשייה ובכלכלה האמריקנית, מגלה פעלתנות מפתיעה בכל הנוגע למזרח התיכון.

זאת, עוד לפני שציינו את הביקור שמקיים בימים אלה חתנו, ג'ראד קושנר, בעיראק, את ביקוריו האינטנסיביים והיסודיים של שליחו הנמרץ לתהליך השלום, ג'ייסון גרינבלט, ואת ביקורו הצפוי בהמשך החודש של יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא ארה"ב ברק אובמה במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בבית הלבן , 18 בינואר 2017. AP
"כעס הדדי כלפיו". אובמה/AP

כאשר מדבר טראמפ למצלמות, הוא שם דגש על התיאום מול מדינות ערביות מתונות במאבק מול דאעש – נושא שבהחלט נמצא בראש סדר העדיפויות שלו. ואולם, בכירים במכוני מחקר בוושינגטון משוכנעים כי העובדה שטראמפ משקיע כל כך הרבה זמן ואנרגיות במזרח התיכון, מעידה על כך שהוא רואה הזדמנות לבצע מהלכים שלא התאפשרו במהלך כהונתו של קודמו בתפקיד, הנשיא ברק אובמה.

"אני מאמין שהדינמיקה האזורית היא התוצאה של הכעס ההדדי כלפי אובמה, גם מהמדינות הערביות וגם מישראל", אמר לוואלה! NEWS ג'ונתן שנצר, סגן נשיא מכון המחקר FDD בוושינגטון. לדבריו, "שני הצדדים, בצורה לא מתוכננת, מוצאים עצמם קרובים יותר. שמעתי מבכירים בישראל ערב הבחירות שזו תהיה הזדמנות לטראמפ, והוא בהחלט מזהה כאן הזדמנות".

כשהוא נשאל אם המדיניות של טראמפ לגבי המזרח התיכון נחשבת להפתעה, הוא משיב שבהחלט כן. "העדיפות הראשונה שלו הייתה מאוד מקומית - עבודה ותעשייה באמריקה. מבחינה בינלאומית, הוא דיבר על איראן, על הסכם הגרעין, על דאעש. אלו היו הנושאים. הוא כן הזכיר את רצונו להשיג הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים, הוא בהחלט רואה עצמו מומחה למשא ומתן, אבל ממש לא היה ברור שהוא מסתכל על הדינמיקה האזורית. זה אף פעם לא עלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בוושינגטון, פברואר 2017. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"הזדמנות שנתניהו לא חלם עליה לפני עשר שנים". נתניהו וטראמפ בארה"ב/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

שנצר משוכנע כי גם עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנוהג לרמוז כי לישראל קשרים עם מדינות ערביות שאין להם איתן יחסים דיפלומטים, הכהונה של טראמפ מביאה הזדמנויות. "כשאני חושב על מה נתניהו רוצה, הוא מזהה הזדמנות שלא חלם עליה לפני עשר שנים", אמר. "דברים כל כך השתנו מבחינת הדינמיקה הדיפלומטית. מעניין אותי לדעת אם הפגישות הללו שמנהל טראמפ הן משהו שגם הישראלים דוחפים".

שנצר שב ומדגיש כי "קורה עכשיו הרבה יותר ממה שכל אחד היה מצפה", וסבור כי המחסור בפרטים על השיחות בין המנהיגים אינו דבר רע. "העובדה שאיננו יודעים היא דבר טוב. מניסיוני, כשממשל מודיע על כל דבר שהוא עושה, זה בדרך כלל כשקיצונים בשני הצדדים מביעים התנגדות. כשאתה בשקט, מתחת לשולחן, אין התנגדות וכך אפשר להתקדם".

ייתכן שמשהו מתבשל בין וושינגטון לקהיר

"זה במידה רבה נראה כמו משהו מכוון שא-סיסי ועבדאללה מגיעים הנה באותו השבוע, ושאבו מאזן יבקר פה בהמשך החודש", אמר לוואלה! NEWS אורן קסלר, חוקר בכיר, גם הוא ממכון המחקר FDD בוושינגטון. הוא מזכיר את הדיווחים על פסגה אפשרית בהשתתפות נתניהו, אבו מאזן וטראמפ, עם אפשרות לנוכחות של מנהיגי מצרים, ירדן ומדינות נוספות.

"ייתכן שמשהו מתבשל בין וושינגטון לקהיר", הוא אומר. עם זאת, הוא מסייג את דבריו ונשמע ספקן באשר להיתכנות של המהלך. לדבריו, לפי הדיווחים, היוזמה של א-סיסי כוללת עצירה מוחלטת של הבנייה מעבר לקו הירוק, כולל מזרח ירושלים, "וזה דבר שממשלת ישראל לא תקבל בסבירות גבוהה ביותר".

גם קסלר מציין כי העובדה שאובמה סיים את תפקידו משנה את האווירה בין הבית הלבן ובין מנהיגי מצרים וירדן. "טראמפ רואה גם בעבדאללה וגם בא-סיסי כשותפים למאבק בדאעש בפרט ובקיצוניות אסלאמית בכלל. וזאת, להבדיל מאובמה שראה עצמו כמעודד הדמוקרטיה, ולכן היסס לחבק מנהיגים צבאיים כמו א-סיסי או מלכים כמו עבדאללה". לדבריו, "זה נראה כי על ידי התקרבות לשני המנהיגים, הוא מקווה לקצור הישגים הן במאבק בדאעש והן בקידום השלום. השאלה אם זה ריאלי היא שאלה אחרת – אבל נראה כי הכוונה לפחות קיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully