וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש ובדלנים מוסלמים: הסכנות האורבות לעריה הגדולות של רוסיה

4.4.2017 / 15:17

הפיגוע בסנט פטרסבורג בוצע ככל הנראה על ידי צעיר ממרכז אסיה, המשמשת כר פורה לגיוס לוחמי דאעש המנסים לנקום בפוטין על המלחמה בסוריה. גם ארגונים קיצוניים מהקווקז מחפשים את נקודות התורפה של רוסיה, ומאז תחילת שנות ה-2000 הוציאו לפועל פיגועים רבים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הרשויות בקירגיזסטן הודיעו היום (שלישי) כי יליד המדינה, שהחזיק גם באזרחות רוסית, אחראי לפיגוע ברכבת התחתית בסנט פטרסבורג. הוא זוהה כאקברז'ון ג'לילוב, בן 22, שמצטרף לאלפי צעירים ממרכז אסיה שחברו לארגונים אסלאמיים קיצוניים, בהם דאעש, כשרוסיה היא אחד המטרות המרכזיות ביותר שלהם. לפי משרד הבריאות במוסקבה, מניין ההרוגים במתקפה במטרו עלה ל-14, ועוד כ-50 איש נפצעו.

שום ארגון לא קיבל עוד אחריות על הפיגוע בעיר השנייה בגודלה ברוסיה, אך בקרמלין מודאגים זה זמן רב מכך שצעירים מהרפובליקות הסובייטיות לשעבר שעברו הקצנה דתית ינסו לפגוע ברוסיה, בין היתר כנקמה על מעורבותה במלחמה בסוריה. גם כוחות בדלניים מהרפובליקות המוסלמיות בשטחה של רוסיה, כמו צ'צ'ניה ודגסטן, הוציאו בשנים האחרונות מתקפות קטלניות בערים הגדולות במדינה, אם כי בהיקפים נמוכים יותר מאלו שאפיינו את תחילת שלטונו של ולדימיר פוטין.

עוד בנושא:
רוסיה: 10 הרוגים וכ-50 פצועים בפיצוץ ברכבת התחתית בסנט פטרסבורג
פיצוץ במטרו בסנט פטרסבורג: "ראיתי אנשים מחולצים מהרכבת, זה נורא"
המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע בסנט פטרסבורג הוא יליד קירגיזסטן

פינוי פצועים מתחנות מטרו בעיר סנט פטרסבורג, רוסיה, אחרי שורת פיצוצים, 3 באפריל 2017. רויטרס
פינוי פצועים מתחנת הרכבת בסנט פטרסבורג, אתמול/רויטרס

דאעש כבר הצליח להוציא לפועל פיגוע קטלני נגד רוסיה, לצד פעולות מצומצמות יותר שכללו מתקפות של חמושים נגד מטרות של כוחות הביטחון. ב-31 באוקטובר 2015 התפוצץ מטוס של חברת מטרוג'ט, שהמריא משארם א-שייח שבחצי האי סיני לסנט פטרסבורג, וכל 224 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע, וככל הנראה המטען שהוביל לפיצוץ הוטמן על ידי אדם שהייתה לו גישה לעבור את הבידוק הביטחוני ללא חשד.

בדצמבר 2013 אירעו שני פיגועי התאבדות במהלך יומיים רצופים במערכת התחבורה הציבורית בעיר וולגוגרד, חודשיים לפני תחילת משחקי החורף בסוצ'י הסמוכה. 32 איש נהרגו בפיגועים שיצע ארגון "אמירות הקווקז", המנסה להקים מדינת הלכה אסלאמית באזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-24 בינואר 2011 נהרגו 37 איש בפיגוע התאבדות בנמל התעופה דומודדובו שבמוסקבה ומי שקיבל אחריות על המתקפה היה מנהיג "אמירות הקווקז", דוקו אומרוב. הארגון, הקשור לאל-קאעדה, היה ככל הנראה אחראי גם לפיגוע התאבדות כפול שאירע במטרו של בירת רוסיה עשרה חודשים קודם לכן. שתי מחבלות מתאבדות הובילו למותם של 40 איש.

בנובמבר 2009 התפוצץ קו רכבת המחבר בין מוסקבה לסנט פטרסבורג, ו-28 איש נהרגו לצד 130 איש שנפצעו. עשרה בני אדם נכלאו בגין מעורבות במתקפה, תשעה מהם בני אותה משפחה מאינגושטיה, רפובליקה מוסלמית אחרת בצפון הקווקז.

שברי המטוס הרוסי שהתרסק בסיני, נובמבר 2015. AP
הריסות המטוס הרוסי שפוצץ בשמי חצי האי סיני, 2015/AP

בתחילת העשור אירעו שני פיגועים שכללו מעורבות של בני ערובה ותגובה שנויה במחלוקת של כוחות הביטחון הרוסיים. ב-1 בספטמבר 2004, התרחשה אחת המתקפות האכזריות ביותר בהיסטוריה המודרנית של רוסיה, כשעשרות חמושים צ'צ'נים פשטו על בית ספר בבסלאן שבצפון אוסטיה ולקחו ילדים, מורים והורים כבני ערובה. אחרי כמה ימים הסתערו כוחות הביטחון על המקום וגרמו למרחץ דם שכלל יותר מ-300 הרוגים, רבים מהם ילדים.

כשנתיים קודם לכן, ב-23 באוקטובר 2002, בין 40 ל-50 חמושים צ'צ'נים השתלטו על תיאטרון דוברובקה במוסקבה ולקחו כאלף איש בני ערובה. בניסיון לנטרל את התוקפים, החדירו כוחות הביטחון גז למערכת האוורור במקום כדי להתחיל במבצע החילוץ. כ-130 מקרב החטופים נהרגו, רובם לאחר שלא קיבלו טיפול רפואי הולם לחשיפתם לחומר הכימי.

ואולי מתקפת הטרור הגורלית ביותר היא זו שאירעה ברחבי רוסיה בספטמבר 1999, ולא רק בשל מספר הקורבנות - 293 הרוגים ויותר מאלף פצועים. סדרת הפיצוצים במתחמי הדירות במוסקבה, בבוינאקסק ובוולגודונסק הובילה לפתיחת מלחמת צ'צ'ניה השנייה, שבה מחקה מוסקבה את התבוסה המשפילה שספגה מידי הבדלנים המוסלמים ב-1996.

מתנגדי משטר ועריקים שונים סיפרו במרוצת השנים כי סדרת הפיצוצים הייתה מלאכתו של שירות הביטחון הפדרלי (FSB) בהוראת פוטין, שחיפש תירוץ להחזיר לרוסיה את כבודה על חשבונו של הנשיא הלא-אהוד בוריס ילצין. רבים מאלו שהעלו את התיאוריה הזו מצאו את מותם בנסיבות מסתוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully