וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת ריגול חוצת יבשות: כך אוסף ארדואן מידע על מתנגדיו בעולם

2.4.2017 / 8:49

מסמכים שהגיעו לידי חבר פרלמנט אוסטרי חושפים את שיטת הפעולה של נשיא טורקיה, שנאמניו חורשים כל פינה בתבל דרך שגרירויות ומסגדים כדי לעקוב אחרי תומכי יריבו גולן. "נדרשו כמה שנים להקים את הרשת"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

נציגויות דיפלומטיות של טורקיה בארבע יבשות שונות ריגלו אחרי מתנגדיו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן והעבירו דיווחים מפורטים עליהם לאנקרה – כך עולה ממסמכים שפרסם חבר פרלמנט באוסטריה. החשיפה מגיעה בזמן של משבר חמור ביחסים בין טורקיה לחברות רבות באיחוד האירופי, בראשן גרמניה, בשל התעקשותה של ממשלת טורקיה לקמפיין עצרות תמיכה ברפורמה החוקתית שתעלה החודש למשאל עם. גרמניה אף פתחה השבוע בחקירת פעילות הביון הטורקי (MIT) על אדמתה, בדומה לאוסטריה ולשוויץ.

ניסיון ההפיכה הכושל בחודש יולי הצית את מלחמת החורמה של נאמני ארדואן נגד יריבו פתהוללה גולן, הגולה בארצות הברית ומכחיש כי היה אחראי למרד. גם באירופה לא התרשמו מהטענות הגורפות של אנקרה ולפיהן תנועתו, המוגדרת כבר ארגון טרור בטורקיה, קשרה קשר להפיל את השלטון. רבים רואים בכך סגירת חשבונות של ארדואן עם מי שהיה בעבר שותפו לדרך ולשינוי אופיה החילוני של הרפובליקה הטורקית, עד שתומכיו של איש הדת החלו לחקור פרשות שחיתות שבהן היו מעורבים מקורביו.

לקריאה נוספת בנושא
גרמניה: "הביון הטורקי מרגל אחר מתנגדי ארדואן במדינה"
עיתונאים וזמר פופ: משפט ראווה של מתנגדי ארדואן נפתח בטורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעצרת תמיכה במשאל העם בעיר דיארבקיר, 1 באפריל 2017. רויטרס
סובל מפרנויה. ארדואן בעצרת תמיכה, אתמול/רויטרס

פיטר פילץ, חבר מפלגת הירוקים באוסטריה, סיפר כי קיבל את המסמכים ממקור טורקי. באחד מהם היה תמלול שיחה שהתקיימה ב-20 בספטמבר, ובה נכתבו ראשי התיבות של לשכת ראש ממשלת טורקיה ושל רשות הדת הממלכתית בטורקיה – דיאנט – ובה נידונה העברת מידע על תומכי גולן ברחבי העולם. בתוך שבוע, נשלחו דיווחים משגרירויות ביותר מ-30 מדינות באירופה, באפריקה, באוסטרליה ובאסיה לדיאנט.

הדוחות כוללים רשמית שמות וכתובות מגורים של הגולניסטים, כמו גם הוצאות לאור, כלי תקשורת, מרכזים חינוכיים ובתי ספר שנחשבים לתומכי המטיף הגולה. בדוחות הופיע גם מידע על בני משפחה והרקע החינוכי של אנשים מסוימים. "זאת בבירור רשת עולמית של מודיעים. אי אפשר לדעת בדיוק כמה זמן לקח כדי להקים אותה, אבל אני מניח שנדרשו כמה שנים", אמר פילץ.

בין המדינות שבהן פעלה רשת הריגול הטורקית היו גרמניה, אוסטריה, שוויץ, בלגיה, שבדיה, דנמרק, אוסטרליה, יפן, ערב הסעודית, ניגריה, קניה, מאוריטניה, טנזניה ומונגוליה.

מפגינים טורקים מול הקונסוליה ההולנדית, איסטנבול. מרץ 2017. רויטרס
משאל העם גרם למשבר עם אירופה. מפגינים טורקים מחוץ לקונסוליה ברוטרדם/רויטרס

עוד נכתב ב"דר שפיגל" כי מסגדים שהופעלו במימון אנקרה שיחקו תפקיד מכריע בריגול אחרי יריביו של ארדואן, שיהפוך לשליט כמעט כל יכול אם שינויי המשטר יתקבלו במשאל העם ב-16 באפריל, ב-37 מדינות שונות. כמה אימאמים חשודים שעקבו אחרי המתפללים ושישה מהם, כך דווח, נאלצו לעזוב את גרמניה אחרי שהחשדות נגדם התגלו.

בדוח מאוסטריה מצוטט גורם טורקי בזלצבורג שמספר כי ארגון המאגד פעילות של מסגדים וארגונים אחרים השמידו ספרים, קלטות שמע, סרטים ועיתונים שנחשבו גולניסטים. לדבריו, גופים התומכים בארדואן מילאו את מקומם של אלו הקשורים לגולן, כמו בצהרונים שאליהם מגיעים תלמידי בית ספר בסוף יום הלימודים. בדוח מניגריה, למשל, מוזכרים שמותיהם של מתווכים האחראים ליצירת קשרים בין תומכי גולן ולמרכזי כוח מקומיים.

בטורקיה דחו את הטענות, אולם גורם בממשלת אוסטריה אמר לרויטרס כי המסמכים נראים אמינים. הפרנויה של ארדואן כבר עלתה לו במשברים דיפלומטיים, כשהוא טרם קיבל את מבוקשו - הסגרת גולן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully