וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של ארה"ב בטורקיה: "גורלו של אסד יוכרע בידי עמו"

31.3.2017 / 0:26

בצל התערערות היחסים בין המדינות נועד טילרסון עם הנשיא ארדואן. במסיבת עיתונאים עם מקבילו הטורקי חשף שר החוץ כי בפני וושינגטון עומדות "החלטות קשות באשר לדאעש". בדיונים בין הגורמים עלו גם המחלוקות לגבי התמיכה בכורדים

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון נועד אתמול (חמישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ושרי ממשלה טורקים באנקרה. טירלסון הכיר בעובדה כי וושינגטון עומדת בפני החלטות קשות במאבק נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, ובה בעת ניסה להתגבר על המכשולים עם חברת ברית נאט"ו, טורקיה, שנוצרים מתמיכתה במיליציות הכורדים.

במסיבת עיתונאים באנקרה אמר טילרסון כי "אין פער" בין טורקיה לארצות הברית בנחישותן להבסת דאעש. שר החוץ האמריקני הוסיף כי בשיחה השניים דנו גם בגורלו של הנשיא בשאר אסד, ולפי גישתו, הוא יוכרע בידי העם הסורי. עמדה זו מנוגדת לעמדת ממשל אובמה בעבר, אך גם הוא - לפחות בשנתיים האחרונות - חזר בו מהעיקרון הראשוני שלפיו, אסד לא ייכלל בשום פתרון לסכסוך. ארגון אופוזיציה סורי, HNC, גינה את דברי טירלסון ואמר כי ההתנגדות למשטר אסד עדיין סבורה כי הנשיא לא צריך להיות חלק מעתידה של סוריה.

ארדואן וממשלתו מתנגדים לתמיכה האמריקנית במיליציה הכורדית YPG, שנתפסת בעיני הפנטגון כשותפה אמינה, אך בעיני טורקיה ככוח עוין שלו קשרים עמוקים עם המחתרת הכורדית PKK. "דנו היום באפשרויות הפתוחות בפנינו. הן אפשרויות קשות. אני ארשה לעצמי להיות ישיר ואומר שזה לא קל, מדובר בהחלטות קשות שצריכות להתקבל", אמר טילרסון במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו.

לקריאה נוספת:
הונאת הסנקציות ומעצר הבכיר שמסבכים את יחסי ארה"ב וטורקיה
האו"ם: מספר הפליטים הסורים ברחבי העולם - חצה את רף ה-5 מיליון
לאחר יותר מחצי שנה: טורקיה הודיעה על סיום המבצע בסוריה

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו, באנקרה, טורקיה, 30 במרץ 2017. רויטרס
"החלטות קשות שצריכות להתקבל". טילרסון וצ'בושואלו/רויטרס

צ'בושואלו אמר כי הממשל האמריקני הסכים כי אין כל הבדל בין מיליציית YPG ל-PKK. טילרסון גינה את המתקפות האחרונות של ה-PKK בטורקיה, אך לא ערך בקולו השוואה שכזו. הוא מסר כי שיחותיו עם אנקרה התמקדו ביצירת "אזורים בטוחים" בסוריה כדי שפליטים יוכלו לחזור לבתיהם ושכמה אופציות לאבטחת אזורים כאלה נבחנו.

טורקיה, שבה חיים יותר משני מיליון סורים, קוראת זה זמן רב להקמת אזורים בטוחים אך רעיון זה זכה למעט תמיכה מצד בעלות הברית מהמערב. הן הטילו ספק כיצד אזורים אלה יחולקו ללא נוכחות משמעותית של צבא זר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון וראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים באנקרה, 30 במרץ 2017. רויטרס
טילרסון עם ראש הממשלה של טורקיה, היום/רויטרס

ביקורו של טילרסון מגיע בתקופה של צינון ביחסים שבין ארצות הברית לטורקיה. הקשרים בין המדינות התרופפו תחת ממשל ברק אובמה ובכירים באנקרה מקווים כי תחת שלטונו של דונלד טראמפ יחולו שיפורים. לצד הפערים בנוגע לסוריה, היחסים הדיפלומטיים התערערו גם בגלל שהותו של איש הדת הגולה, פתהוללה גולן. ארדואן מאשים את גולן בהפיכה שכשלה ביולי האחרון, שבגינה מבקשת אנקרה את הסגרתו.

טילרסון לא פגש בביקורו בטורקיה גורמי אופוזיציה, ככל הנראה משום שניסה להימנע מעיסוק בעניינים פנימיים. מדובר בשינוי טון מביקורים אמריקניים בתקופתו של אובמה. במהלך ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן בינואר 2016, הוא אמר כי טורקיה משמשת דוגמה רעה לאזור בכל הקשור להפחדת כלי התקשורת והגבלת חופש האינטרנט

ביקורו של שר החוץ של ארצות הברית נערך גם בצל פרשת מעצרו של בכיר בבנק ממשלתי טורקי בארצות הברית. הוא הואשם השבוע בהפרת הסנקציות שהוטלו על איראן בשל תכנית הגרעין שלה במסגרת הונאה נרחבת שנמשכה שנים. צ'בושואלו התייחס למעצר במסיבת העיתונאים עם טילרסון ואמר כי מדובר ב"צעד פוליטי".

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully