וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ מנע מבית הדין הרבני להפוך אישה גרושה לעגונה: "סוף לייסוריי"

30.3.2017 / 13:19

בית המשפט העליון שם סוף לפרשה המשתרכת כמעט שלוש שנים, לאחר גט תקדימי שניתן לאישה שבעלה נכנס לתרדמת עקב תאונת דרכים, עליו ביקשו בכירים ברבנות, בהם הרב הראשי, לערער. "ברוך מתיר אסורות"

נשים עגונות. ניב אהרונסון
"תלך העותרת לשלום ותשקם את חייה"/ניב אהרונסון

בג"ץ סתם את הגולל באופן סופי על פרשת הגט שניתן לאישה מצפת לפני שנתיים בהליך חריג, לאחר שבעלה לשעבר שקע בתרדמת וקבע היום (חמישי) כי בית הדין הרבני לא יוכל לדון בערעור נגד הגט שניתן לה. זאת, לאחר שגורם שלישי שאינו מעורב בסוגיה הגיש ערעור על ההחלטה להעניק לה את הגט התקדימי.

המשנה לנשיאת העליון, השופט אליקים רובינשטיין, קבע כי בית הדין הרבני יימנע מלדון בערעור האחרון שהוגש ואין להחלטתו תוקף בנושא בשל חוסר סמכות. "תלך העותרת לשלום ותשקם את חייה. תם ונשלם, שבח לאל בורא עולם". השופט חנן מלצר הדגיש כי "בהיותנו ערב חג החירות ראוי שנוודא כי כבודה וחירותה של העותרת יכובדו, ועל דרך של צו מוחלט – ייתם מסע תלאותיה".

סיפורה של העותרת החל לאחר שבעלה נכנס לתרדמת בעקבות תאונת דרכים. במשך שנתיים הסתובבה בחוסר ודאות סביב השאלה אם בית הדין יאפשר לה לקבל גט מבעלה, אף שייתכן שהוא אינו כשיר להעניק אותו. בפברואר 2016 היא התייצבה בבית הדין הרבני בתל אביב והדיינים אפשרו את הגירושין.

עוד בוואלה! NEWS:
השוטר שהכה פלסטיני נאשם בתקיפה: "בירר את פרטיו – ותקף אותו"
"חיפה כימיקלים" מבקשת למלא מחדש את מכל האמוניה
החשוד ברצח גרושתו בטבריה: "בת קול קראה לי ואמרה לי לערוף את ראשה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסיקה תקדימית מבחינה הלכתית. בית הדין הרבני בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואולם, ככל הנראה תחת השפעתם של גורמים בבתי הדין – בהם הרב הראשי יצחק יוסף – הגישו ערעור לבית הדין הרבני על ההחלטה לתת לה גט. בתגובה, עתרה האישה לבג"ץ בבקשה למנוע מבית הדין לדון בערעור ולאפשר לה לשמור על הגט. "ברוך מתיר אסורות, אני שמחה שהגענו ליום זה. בראש ובראשונה עבור האישה שיצא לחרות אמתית ערב חג הפסח, ותוכל להמשיך בחייה ועבור היהדות ובתי הדיו הרבניים", אמרה היום עורכת דינה של האישה, עו"ד בתיה כהנא דרור. "החלטת בג"ץ המונעת את הפגיעה בחרותה של האישה כביכול בשם ההלכה הינה תקדימית ועשויה לעודד פתרונות הלכתיים חשובים למען תיקון עולם ולמען זכויותיהן של נשים בישראל".

"הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו", אמרה האישה בתגובה לפסיקת בג"ץ. "השם יתברך עשה סוף לייסוריי הקשים. כל התקופה הזאת הייתה קשה לי מאוד ואודה בראש ובראשונה לעו"ד בתיה כהנא על הדרך שצעדה איתי יד ביד ולא הרפתה לרגע מהאמונה שלה שיש לעשות צדק לנשים עגונות ולא לגרום להן לסבל. תודה לכל אלה שתמכו וצעדו אתנו במאבק הזה, זה היום המאושר בחיי".

ההליך התקדימי שבמסגרתו חיברו את פסק הדין נקרא "זיכוי גט". הוא עוקף את התנאי ההכרחי בכל גט והוא ששני בני הזוג ירצו בפירוק הנישואים ביניהם מתוך מודעות ומרצונם. במקרה הזה, בית הדין שם עצמו כשליח מטעם הבעל שאינו מודע לנעשה סביבו, והתיר לאשה להינשא לאחר, בהסכמת בני משפחת הבעל.

בין המתנגדים הרבים לפסיקה בלט הרב הראשי יוסף. הוא התבטא לא פעם בשיעוריו נגד הדיין לביא ופסיקתו, ובנוסף גם חתם על ההחלטה לדון בערעור שהוגש נגד הגט. בניסיון לגמד את הביקורת שתופנה כנגד המהלך, החליט הרב יוסף לכנס לראשונה את כל הדיינים בבית הדין הרבני הגדול, כשבדיונים שגרתיים יושבים שלושה דיינים בלבד. לדיון הוזמנו גם הדיינים מבית הדין האזורי שחיברו את פסק הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully