וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר פסגת הליגה הערבית: הקבינט ידון במגעים המדיניים עם ארה"ב

29.3.2017 / 21:08

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר לדיון בנוגע ליחסים הישראליים-אמריקניים, כולל המאמצים לחידוש תהליך השלום והגבלות הבנייה בהתנחלויות. זאת, לאחר ביקור ראש הסגל של נתניהו בוושינגטון ופגישותיו של השליח האמריקני עם מנהיגים ערבים

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס מחר (חמישי) בערב לדיון לגבי המגעים בין ישראל לממשל האמריקני בנוגע לחידוש תהליך השלום הישראלי-פלסטיני והגבלות הבנייה בהתנחלויות. במהלך הישיבה, צפויים השרים לקבל עדכון על השיחות שקיים בשבוע שעבר בבית הלבן יואב הורביץ, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, בניסיון להגיע להבנות בנוגע להמשך הבנייה בהתנחלויות.

הישיבה תתכנס על רקע פגישותיו האחרונות של ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, עם מנהיגים ונציגים ממדינות ערב, במסגרת פסגת הליגה הערבית בירדן שנערכה היום, ולקראת ביקורו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בוושינגטון בשבוע הבא.

עוד בוואלה! NEWS:
שגרירת ארה"ב באו"ם: "BDS והאובססיה לישראל - אותו דבר"
לראשונה מאז 2010: ניקרגואה הודיעה על חידוש היחסים עם ישראל
איילה שנפגעה מבקבוק תבערה באיחוד האירופי: "אל תממנו מלחמה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ממשל טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. ירושלים, 13 במרץ 2017. שגרירות ארצות הברית בישראל
מאטי שטרן, מערכת וואלה! NEWS
עוד לא מצליחים להסכים על הבנייה בהתנחלויות. גרינבלט ונתניהו, לפני כשבועיים בישראל/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארצות הברית בישראל מאטי שטרן

בהצהרה המסכמת של מנהיגי הליגה הערבית, הם קראו לקידום המאמצים לחידוש התהליך המדיני, במתווה של שתי מדינות. יתרה מכך, המנהיגים דרשו ממדינות העולם שלא להעביר שגרירויות בישראל לירושלים ולהימנע מצעדים חד-צדדיים, והכריזו כי יפעלו ל"פיוס" ביחסים עם ישראל, אם זו תיסוג מכל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נועד לפני תחילת הפסגה פעם נוספת עם שליחו של טראמפ, גרינבלט, ודן עמו בדרכים לחידוש המשא ומתן. עם זאת, בריאיון לעיתון הירדני "אל-רד", הבהיר יו"ר הרשות כי "אין יוזמות שלום חדשות על השולחן". הוא קרא ליישום יוזמת השלום הערבית "כלשונה", ועודד מעורבות נרחבת יותר של ממשלות ירדן, מצרים וערב הסעודית במגעים. לטענתו, "ההתנחלויות הישראליות והפקעת האדמות הביאו בפועל למציאות של מדינה אחת, במובן של מדינת אפרטהייד".

בהודעה רשמית ממחלקת המדינה האמריקנית, נמסר כי במהלך ביקורו האחרון "גרינבלט הבהיר כי הוא לא נמצא באזור כדי לכפות רעיונות או תכניות לשלום על אחרים". פגישותיו, על פי ההודעה, "התמקדו בדרכים להשיג התקדמות ממשית".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יו"ר הרשות הפלסטינית בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
"אין יוזמות שלום חדשות על השולחן". יו"ר הרשות הפלסטינית בכינוס הליגה הערבית, היום/רויטרס

בתחילת השבוע נועד גרינבלט עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, בעת ביקורו בוושינגטון במסגרת ועידת השדולה האמריקנית הפרו-ישראלית איפא"ק. בתום הפגישה, שנמשכה כשעה, צייץ גרינבלט: "הייתה לנו שיחה רחבת יריעה וחשובה על שיתוף הפעולה והאינטרסים המשותפים בין ישראל וארצות הברית. שוחחנו על הצורך לשפר את התנאים הכלכליים של הפלסטינים וכן על חזונו של הנשיא לשלום ומחשבותיו על הדרך הטובה להשיג זאת". בסביבת בנט סיכמו ואמרו כי הפגישה הייתה "מוצלחת".

אחרי שגרינבלט שב מביקורו בישראל לפני כשבוע וחצי, שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראש הסגל, יואב הורביץ, לביקור בבית הלבן. זאת, בניסיון לגבש מתווה מוסכם על הגבלת הבנייה. בסיום מרתון הפגישות, נמסר בהודעה משותפת כי "השיחות בנושא יימשכו". בהודעה המשותפת, שממנה עולה כי טרם הושגה הסכמה על נוסחה לבנייה בהתנחלויות, הבית הלבן דרש "לרסן" את הבנייה ולהגביל את היקפיה וגבולותיה.

זאת, מתוך עמדה שהמשך הבנייה מקטין את השטח שנשאר פתוח למשא ומתן עם הפלסטינים ויקשה על חידוש התהליך ושאיפתו של הנשיא דונלד טראמפ להגיע ל"עסקה" בסכסוך. "המשלחת האמריקנית חזרה על חששותיו של הנשיא טראמפ בנוגע לפעילות ההתנחלויות בהקשר של התקדמות לקראת הסכם שלום", נכתב בהודעה. "המשלחת הישראלית הבהירה כי כוונת ישראל היא לאמץ מדיניות ביחס לפעילות בהתנחלויות, שלוקחת בחשבון את אותם שיקולים. השיחות היו רציניות ומועילות, והן נמשכות".

נשיא מצרים בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
יגיע לוושינגטון בשבוע הבא. א-סיסי בפסגת הליגה הערבית, היום/רויטרס

מלך ירדן עבדאללה השני אמר בדבריו בפסגת הליגה הערבית כי לא יושג שלום במזרח התיכון ללא הקמת מדינה פלסטינית במסגרת פתרון שתי המדינות, שלדבריו תהיה הבסיס להסכם שלום נרחב בין ישראל למדינות ערב. בנאום שנשא בפתיחת פסגת מנהיגי הליגה הערבית לחופי ים המלח, טען עבדאללה כי "ישראל הורסת את הסיכויים להשגת שלום", באמצעות האצת הבנייה בהתנחלויות בשטחים. "ישראל ממשיכה להרחיב את ההתנחלויות ולחבל בסיכויים לשלום", אמר.

בתחילת השבוע הכריז סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, בדברים שנשא בפני באי ועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון כי הממשל וטראמפ העומד בראשו מחויבים להשגת שלום, ואמר כי על אף שללא ספק יהיה צורך בפשרות, "הנשיא לעולם לא יתפשר על ביטחונה של מדינת ישראל". בנוגע למאמצים לחידוש תהליך השלום, התייחס פנס לביקורו הקודם של גרינבלט באזור, והבהיר כי "ג'ייסון פגש נציגים בכירים מישראל, כדי להמשיך את הדיונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully