וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד המעורבים בלינץ' ברמאללה שוחרר לאחר שבוטלה הרשעתו ברצח

בית הדין הצבאי הורה לשחרר את חאתם מרארי, שהורשע ברצח יוסי אברהמי בבניין המשטרה ברמאללה בשנת 2000. ראיות חדשות העלו קושי בזיהויו ונגזרו עליו מחדש 11 וחצי שנות מאסר - שאותן כבר ריצה. לטענת משפחת הנרצח היא גילתה על השחרור מהתקשורת. צה"ל: "עמדנו בקשר עם אביו"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

בית הדין הצבאי הורה אתמול (רביעי) לשחרר את חאתם מרארי, אחד מהמורשעים בביצוע הלינץ' ברמאללה באוקטובר 2000, לאחר ששונתה הרשעתו מרצח לתקיפת חייל ואי-מניעת עבירה. שינוי העבירות שבהן הורשע הגיעו לאחר בקשתו למשפט חוזר, מה שהביא לכך שנגזר עליו עונש מחודש של 11 וחצי שנות מאסר בפועל – שאותן כבר ריצה במלואן, ולכן שוחרר.

מרארי הורשע בשנת 2004 ברצח של רס"ל יוסי אברהמי בבניין המשטרה ברמאללה ובעבירות נוספות והוטל עליו מאסר עולם. ערעורו ועתירותיו לבג"ץ נגד ההרשעה נדחו, אך לאחרונה התקבלה בקשתו למשפט חוזר בעקבות ראיות חדשות שהעלו קושי בזיהוי שלו כמעורב בפועל ברצח אברהמי ברמת הוודאות הנדרשת במשפט הפלילי. באירוע, שנצרב היטב בתודעה הישראלית בתור אחד מהאירועים הדרמטיים באינתיפאדה השנייה, נרצח גם ודים נורז'יץ.

יוסי אברהמי ז"ל עם רועי ואחיו. באדיבות המשפחה
הנרצח יוסי אברהמי עם שני בניו/באדיבות המשפחה
פלסטיני משתתף בלינץ' בבניין המשטרה הפלסטינית ברמאללה בה הוכאו למוות שני אנשי מילואים, 12 באוקטובר 2000. AFP, GettyImages
המשתתפים בלינץ', לאחר רצח החיילים/GettyImages, AFP

רועי אברהמי, בנו של הנרצח, סיפר כי המשפחה גילתה על השחרור מהתקשורת. "אנחנו לא ידענו כלום עד שפנו לאמא שלי ואליי מהתקשורת. רק כך גילנו שהיה משפט חוזר בכלל ושהוא משוחרר", אמר. "אני מאמין בצבא ובשמירה על ביטחון המדינה אבל בנושא הזה לא שמענו כלום ואני לא מופתע. צה"ל דאג לנו, אבל בנושא ההליכים המשפטיים לא עודכנו בחלוף השנים. קשה לי להאמין שזה מעניין את המערכת שנהיה מעודכנים ושמישהו עכשיו יתקשר לעדכן".

לגבי ההכרעה, אמר: "אני לא יודע לומר שאני כועס או מאוכזב. עברו 17 שנה ואני משתדל לא להיתקע בעבר, כפי שאימא שלנו לימדה אותנו. לא שאנחנו לא כואבים, אבל ההתעסקות במה קורה עם המחבל זה להיתקע בעבר", אמר. "בנוסף אני לא רוצה להתעסק בזה כי זה נותן במה לאותו רוצח ואני לא רוצה לתת לו את הסיפוק שהמשפחה שאת יקירה הוא רצח נשברת ועוסקת בגורלו. לא רוצה לתת לו את הסיפוק הזה".

עוד באותו נושא

"ממשיך בדרכו": בנו של הנרצח בלינץ' ברמאללה מתגייס למשטרה

לכתבה המלאה
רועי אברהמי, הבן של רס"ל יוסף אברהמי מהרוגי הלינץ' ברמאללה, יוני 2015. נועם מושקוביץ
"ההתעסקות בעבר תיתן במה לרוצח, ואני לא רוצה להעניק לו את הסיפוק". רועי אברהמי/נועם מושקוביץ

הלינץ' אירוע ב-12 באוקטובר 2000, כשאברהמי ונורז'יץ, שני חיילי מילואים, טעו בדרך לבסיסם בכביש 433 ונכנסו לרמאללה במקום להגיע למחסום חיזמא. השניים נתקלו בשוטרים שהוציאו אותם ממכוניתם, לקחו את כלי הנשק שלהם והכריחו אותם לנסוע לתחנת המשטרה בעיר.

שם, העלו אותם לקריאות ההמון המשולהב למשרד המפקד והכו אותם נמרצות. גופתו של נורז'יץ אף הושלכה מחלון תחנת המשטרה לאחר זמן קצר. במשך שעות ארוכות התעלל ההמון הזועם בשניים גם לאחר שמתו, באכזריות ובברבריות. התמונות הקשות מהלינץ' עוררו זעזוע ברחבי העולם והיוו את אחת מנקודות המפנה של האינתיפאדה השנייה. בתגובה לאירועים, הורתה הממשלה בראשותו של אהוד ברק להפציץ את בניין המשטרה ברמאללה.

מדובר צה"ל נמסר היום כי הצבא עדכן את אביו של אברהמי מראש על הסדר הטיעון אך "בדיעבד התברר כי הדברים לא הגיעו לידיעת אלמנתו ובנו של הנרצח". עוד נמסר כי "אנו מצרים על כך, ויופקו לקחים במטרה למנוע הישנות מקרים דומים".

(עדכון ראשון: 20:20)

הכנות להגעתו של מרארי לרפיח

הפרות סדר ליד בניין המשטרה הפלסטינית ברמאללה לאחר הפגזות צה"ל בעקבות הלינץ' שהתבצע בשני אנשי מילואים, 12 באוקטובר 2000. AP
הפרות סדר ברמאללה לאחר הלינץ', 2000/AP
הפרות סדר ליד בניין המשטרה הפלסטינית ברמאללה לאחר הפגזות צה"ל בעקבות הלינץ' שהתבצע בשני אנשי מילואים, 12 באוקטובר 2000. AP
הפרות סדר ברמאללה לאחר הלינץ', 2000/AP
פלסטינים משתתפים בלינץ' נול בניין המשטרה הפלסטינית ברמאללה, 12 באוקטובר 2000. AP
הפרות סדר ברמאללה לאחר הלינץ', 2000/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully