וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קן הקוקיה של פוטין: מתנגדי הכיבוש בקרים נשלחים לאשפוז בכפיה

ארגוני זכויות אדם אומרים כי מאז שסופח חצי האי מאוקראינה לפני שלוש שנים, הרשויות הרוסיות שולחות פעילים מקרב המיעוט הטטרי המוסלמי למוסדות פסיכיאטריים. חלקם מואשמים בחברות בארגון טרור ומועברים לבתי כלא

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

הרשויות ברוסיות בחצי האי קרים מאשפזות פעילי זכויות אדם בבתי חולים פסיכיאטריים בהיקף הולך וגדל – כך טוענים עורכי דין ופעילי זכויות אדם. לפי רוברט ואן וורן, פעיל זכויות הולנדי ואיש מדע המדינה, מאז הסיפוח מאוקראינה לפני שלוש שנים, פעילים רבים מקרב המיעוט הטטרי המוסלמי שהתנגד לכיבוש נעצר ונשלח למוסדות מיושנים לבריאות הנפש.

"מספר המקרים גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות, במיוחד נגד טטרים ופעילים אוקראינים שמנתגדים לסיפוח של רוסיה", הוא אמר לגרדיאן. אמיל קורבדינוב, עורך דין בעל שם בקרים, אמר כי בין דצמבר למרץ, עשרה פעילים מקומיים נשלחו לבית חולים פסיכיאטרי בחצי האי. ארבעה מהם נותרו בו, והיתר הועברו לכלא.

לדבריו, אותם פעילי זכויות זוכים לתנאים מזעזעים באותם מוסדות פסיכיאטריים. "חלק נשלחים לבידוד ולא מקבלים את זכויותיהם הבסיסיות, כמו גישה לשירותים. אחרים מאושפזים לצד אנשים רבים הסובלים ממחלות נפש חמורות", אמר עורך הדין.

תושב חצי האי קרים, רוסיה, ממוצא טטרי, מרץ 2017. רויטרס
תושב קרים ממוצא טטרי, החודש/רויטרס

קורבדינוב הוסיף כי הם נחקרים על מעורבותם לכאורה בארגון חיזב א-תחריר, שאותו הגדירה רוסיה ארגון טרור, ולכן נשללת מהם הזכות לדבר עם משפחתם או להיפגש עם עורך דין פנים מול פנים ללא נוכחות של סוהר. "כל אלו מהווים הפרה של החוק הבינלאומי", אמר. הוא בעצמו נעצר בתחילת השנה והואשם ב"הפצת חומרים קיצוניים", שוחרר אחרי ביקורת נוקבת של ארגון אמנסטי ומחאה מצד גורמים מקומיים.

ארגון "קבוצת ההגנה על זכויות האדם בחרקיב" טוען כי אין שום ראיה לכך שלארגון יש קשר לטרור או לכך שלאלו שנעצרו על ידי הרשויות יש קשר אליו. לפי הארגון, 19 פעילים מקומיים מוחזקים כרגע במעצר באשמת מעורבות בפעילות חיזב א-תחריר. "ממוריאל", ארגון זכויות אדם רוסי, תיאר את כל העצורים כאסירים פוליטיים. לפי הארגון האוקראיני "קרים SOS", 43 פעילים טטרים נחטפו בידי הרשויות הרוסיות מאז סיפוח חצי האי. 18 מהם עדיין נעדרים ושישה מהם נמצאו מתים.

בעשורים האחרונים בתקופה הסובייטית, נעשה שימוש שיטתי באשפוז בכוח כדי להשתיק מתנגדי משטר. גם תחת הנשיא הנוכחי ולדימיר פוטין צצו מקרים רבים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully