וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ייקבעו כללים להסדרת תחום הלידה הטבעית בבתי החולים

טיוטת חוזר מנהל רפואה שהגיעה לידי וואלה! NEWS חושפת את המדיניות החדשה, לפיה תתאפשר לידה טבעית ללא עלות לכל יולדת בריאה שאינה בסיכון. במקביל, מחאת תושבות הדרום לפתיחת חדר לידה טבעית נמשכת והגיעה עד השר ליצמן

לידה. ShutterStock
מודעות הולכת וגוברת ללידה טבעית/ShutterStock

טיוטת חוזר מנהל רפואה שהגיעה לידי וואלה! NEWS מסדירה לראשונה את תחום חדרי לידה טבעית בבתי חולים ציבוריים בארץ. כלומר, מי מורשית לעבור לידה טבעית, מי מטפל ביולדת ואופן ביצוע הלידה ללא תשלום, בניגוד לתופעה שהייתה רווחת בארץ עד לא מזמן.

בטיוטת חוזר מנהל רפואה חדש שעתידה לצאת בימים הקרובים לכלל בתי החולים, מרפאות בתי הסוהר, מרפאות צה"ל וההנהלה הכללית נקבעים לראשונים כללים ברורים בכל הנוגע ללידה טבעית. מדובר בתחום שהיה פרוץ עד כה ונתון לפרשנות בתי החולים. בפתח המסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS מציינים במשרד הבריאות את המודעות לדרישה ההולכת וגוברת של יולדות לבחור את שיטת הלידה במסגרת בתי החולים הציבוריים וכן גוברת הדרישה למינימום התערבות רפואית.

החוזר החדש נשען על המלצות המועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה בנושא לידות טבעיות בבתי החולים, והוא קובע מי מורשית לעבור לידה טבעית. "לידה זו מתאימה ליולדות בריאות המוגדרות רפואית בסיכון נמוך", נכתב בטיוטת החוזר, שמיד לאחריו מפורט מהם המקרים שבהם יולדת מוגדרת בסיכון נמוך. גורמים נוספים שישללו לידה טבעית הם סיכון עוברי ומצבים רפואיים חריגים בעת הלידה.

מחלקת יולדות. טל אנגלנדר
קיים חדר לידה טבעית שאינו כרוך בתשלום. מחלקת מיון יולדות בבית החולים איכילוב/טל אנגלנדר

עוד במסמך הוגדר תפקידו של הצוות הרפואי. הרופא המיילד הוא זה שמאשר התאמה ללידה טבעית ומסביר על אודות התהליך. ניהול הלידה הטבעית, מעקב, השגחה וליווי מוטל על המיילדת. האחריות לטיפול במצבים חריגים היא משותפת למיילדת ולרופא. עוד הודגש כי יולדת בלידה טבעית לא תקבל עדיפות על יולדות אחרות.

סוגיה אחרונה וחשובה שאותה מסדירים במסמך היא נושא התשלום. עד לפני כשלוש שנים בכמה מבתי החולים הגדולים בארץ, בהם שיבא שבתל השומר ואיכילוב שבתל אביב, גבו מכל יולדת תשלום בעבור שימוש בחדרי לידה טבעית שעומד על כ-4,000 שקלים. זאת, לצד הדרישה להירשם מראש ועל בסיס מקום פנוי.

אלא שמחאה של נשים שאף הגיעה לבג"ץ השפיעה ושני בתי החולים הפסיקו בגביית התשלום. עם זאת, הם בחרו לסגור את חדרי הלידה הטבעית זמן קצר לאחר מכן. לפני שנה וחצי, עם כניסתו של פרופ' רוני גמזו לניהול איכילוב, נפתח מחדש חדר הלידה הטבעית ללא תשלום, ולאחריו גם בתל השומר הודיעו על חידוש השירות ללא תשלום. כעת, לפי המדיניות החדשה, לא יוכלו בתי חולים ציבוריים בעתיד לגבות תשלום כלשהו עבור שירות מהסוג הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שר הבריאות יעקב ליצמן בישיבת הממשלה, 12 בפברואר 2017. אמיל סלמן, הארץ
טרם התקבלה תשובה מטעמו. השר ליצמן/הארץ, אמיל סלמן

במקביל בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS בנוגע לאפליה במערכת הבריאות כלפי נשות הדרום, בכך שאין חדר לידה טבעית אחד בכל האזור, שלח ארגון הנשים נעמ"ת מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן. במכתב ביקשו בארגון להסב לפחות חדר לידה אחד בבית החולים סורוקה ללידה טבעית.

לאחר הפרסום על אודות העצומה בדרום, שעליה חתמו כ-800 נשים, הצטרפה נעמ"ת למאבק. "נשים רבות מאזור הדרום המגיעות ללידה לאחר שקראו, חקרו, למדו וגילו על היתרונות הגדולים של לידה טבעית במינימום התערבות רפואית. מאחר ובכל אזור הדרום אין חדרים המאובזרים ומאוישים כך שיאפשרו תהליך טבעי עם היתרונות של לידה בבית חולים, מתפתח הצורך להתערבות רפואית ולציוד מתקדם. אבקש התערבותך האישית בפתיחת חדרים כאלה שייתנו שרות לכ-450 אלף נשים הגרות במרחב הנגב", כתבה חגית פאר, יו"ר נעמ"ת נגב מאוחד.

"מחקרים מוכיחים כי לידה טבעית מפחיתה משמעותית את הסיכוי לסיבוכים, היא בריאה הרבה יותר ליולדת ולתינוק וחופש התנועה ובחירת תנוחה מקלים מאוד את הכאב ומאפשרים ליולדת להתמודד איתו ללא שיכוך כאב תרופתי", המשיכה. "נשים מהדרום המעוניינות בלידה טבעית, נאלצות לפנות לאפיקים אחרים ולהסתכן. אבקש את התערבותך האישית במציאת פתרון על מנת שגם נשות הדרום יזכו ליחס שווה". מהשר ליצמן טרם התקבלה תגובה.

"נשים מהדרום המעוניינות בלידה טבעית, נאלצות לפנות לאפיקים אחרים ולהסתכן"

מיכל בן נר, תושבת הדרום שיזמה את העצומה ומובילה את המחאה, שמחה על הצטרפות נעמ"ת למאבקן. "אני שמחה מאוד שזה מעורר עניין ונשים מבינות שלידה טבעית זה לא פינוק, זה בריא וטוב וחייב להיות זמין לכולן", אמרה. "ואני מאוד מקווה שההצטרפות של נעמ"ת אלינו תביא לתוצאות הרצויות. נשים צריכות לדרוש תנאים ללידה טבעית, אם זה באווירה או במים נניח, זה בריא להן ולתינוק וזו צריכה להיות אופציה גם לנשות הדרום". בן נר הוסיפה כי "נשים מהדרום צריכות היום להפוך עולמות כדי לעשות לידה טבעית, מטרטרות את עצמן בנסיעות ארוכות או מוציאות סכומים גדולים בפרטי. יש גם נשים שיולדות בבית, ולא מתוך אידאולוגיה אלא רק כי לא רצו להגיע לחדרי לידה רגילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully