וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברקזיט מתחיל: ראש ממשלת בריטניה חתמה על מכתב הפרישה מהאיחוד

29.3.2017 / 6:20

מיי חתמה על המסמך שבו היא מודיעה לנשיא מועצת האיחוד האירופי על העזיבה. בעוד יומיים יחל המשא ומתן בין הצדדים על תנאי הפרישה של הממלכה, בתהליך שצפוי להימשך שנתיים

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי חתמה אמש (שלישי) על המכתב הרשמי שבו היא מודיעה לנשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק על יציאתה של בריטניה מהאיחוד. המכתב יועבר הבוקר לטוסק, ובכך יחל באופן רשמי הליך היציאה מהאיחוד. מיי צפוי לשאת הבוקר דברים בתום ישיבת ממשלה מיוחדת. טוסק יכנס מסיבת עיתונאים בבריסל.

תשעה חודשים אחרי ההחלטה ההיסטורית, שהתקבלה במשאל העם, לעזוב את האיחוד האירופי הבוקר תחל בריטניה באופן רשמי בתהליך ההיפרדות. בכך, תשים קץ לחברותה בגוש מאז 1973. 48 שעות אחרי הגשת המכתב ייפתח המשא ומתן שצפוי להימשך שנתיים, עד מרץ 2019, אז תיכנס לתוקף פרישתה של בריטניה. במהלך המשא ומתן ידונו הצדדים על התנאים לעזיבה. זאת, משום שמדובר בצעד מהפכני שלא נרשם קודם לכן באיחוד האירופי.

לקריאה נוספת:
הפרלמנט אישר: הוסר המכשול האחרון לפני פרישת בריטניה מהאיחוד
אקזיט מה"ברקזיט": סקוטלנד דורשת משאל עם נוסף לעצמאות
לאחר הצגת התכנית ל"ברקזיט" - הפרלמנט נתן אור ירוק לתרזה מיי

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי חותמת על מכתב פרישה מהאיחוד האירופי מרץ 2017. רויטרס
"אייצג את כל האזרחים". מיי חותמת על המכתב, אתמול/רויטרס

"עכשיו, אחרי שהתקבלה ההחלטה לעזוב את האיחוד, הגיע הזמן שנשב יחד בשולחן המשא ומתן", אמרה מיי. "אייצג כל אזרח ברחבי בריטניה – צעירים ומבוגרים, עניים ועשירים, עירוניים וכפריים". למיי צפוי משא ומתן ארוך ומתיש שבו תצטרך להגן על האינטרסים של בריטניה אל מול דרישותיהם של סקוטלנד לעצמאות וכן שיחות מפרכות עם מדינות האיחוד בנושאי ביטחון, כלכלה, מסחר ועוד. שגרירי מדינות האיחוד האירופי צפויים להיפגש עם טוסק ולדון עמו בנושא בטרם יחל המשא ומתן.

תוצאות המשא ומתן ישפיעו במידה רבה על מעמדה של בריטניה בעולם, שכלכלתה נחשבת במקום החמישי בחוזקתה בעולם. ואולם, לא רק בריטניה עומדת בפני טלטלה נוכח פרישתה מהאיחוד. עבור אירופה, שידעה לא מעט משברים לאחרונה, עזיבתה של בריטניה את האיחוד היא המכה הקשה מכל. למרות הרצון לסייע בפרישה חלקה ונוכח הצהרות מנהיגים שונים באיחוד כי "אין ברצוננו להעניש את בריטניה על ההחלטה", אירופה לא יכולה להרשות לעצמה להיות נדיבה בתנאי הפרישה. זאת, מחשש שתנאים נדיבים לבריטניה יעודדו מדינות נוספות ללכת בעקבותיה ובכך להביא להתמוטטות האיחוד האירופי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הפגנה נגד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי מול הפרלמנט הבריטי, 20 בפברואר 2017. רויטרס
"אלו הייתם אתם שרציתם לעזוב". הפגנה בלונדון נגד יציאת בריטניה מהאיחוד/רויטרס

מטרותיה של מיי מהמשא ומתן עם אירופה הן קיום סחר חופשי שיאפשר תנועה בתוך היבשת – של סחורות, כסף ואנשים וכן הטלת מגבלות על הגירה. זאת, במקביל לעזיבה של גופים השייכים לאיחוד וכן סיום החברות באיגוד המכס שקובע מסים על סחורות מיובאות מחוץ לגוש. לפי שעה, ניכר כי נושא קשרי הסחר הוא השנוי במחלוקת מכל יתר הנושאים. "אלו היו אתם, הבריטים, שרציתם לעזוב. זה לא אנחנו שרצינו שתלכו", אמר דיפלומט בכיר באיחוד, "נושא קשרי המסחר יהיה הבעיה הקשה ביותר לפתרון. אני לא רואה איך נצליח לפתור אותה במסגרת הזמן של שנתיים".

הקשיים של בריטניה לא מסתיימים במשא ומתן ארוך ומפרך עם האיחוד. גם בבית ניכר כי ישנן לא מעט בעיות שצצו עם ההחלטה לעזוב את האיחוד. במידה רבה, משאל העם הביא לפיצול חריף בין אזרחי הממלכה המאוחדת. בעוד שאנגליה וויילס הצביעו בעד עזיבת האיחוד, סקוטלנד וצפון אירלנד רצו להישאר. מכאן, שתושביהן מעוניינים עתה בהיפרדות מבריטניה, מה שעלול להוביל לקרע בתוך הממלכה. "התפקיד של מיי קשה במיוחד, עליה לשמור על בריטניה מאוחדת בזמן השיחות עם בכירי האיחוד", אמר גורם דיפלומטי שאינו חלק מהאיחוד האירופי. "העתיד של בריטניה מאוד לא ברור וזה מדאיג את המערב כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully