וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאים וזמר פופ: משפט ראווה של מתנגדי ארדואן נפתח בטורקיה

28.3.2017 / 11:37

קבוצה של 28 נאשמים, רובם אנשי תקשורת, עומדים לדין בגין קשרים לארגונו של המטיף הגולה גולן, שמואשם בתכנון ההפיכה. זאת על אף שחלקם כלל לא קשורים לאיש הדת שהפך לאויב של הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה:

משפטם של זמר פופ ו-28 איש נוספים, רובם עיתונאים, הנאשמים בעבירות טרור הקשורות לניסיון ההפיכה הכושל החל אתמול (שני) בטורקיה, המתקשה לשכנע את המערב בכך שמדובר בצעדים הדרושים להשבת היציבות ולא כאלו הפוגעים בדמוקרטיה. הזמר איטלה טאס ויתר הנאשמים עשויים להישלח לעד עשר שנות מאסר אם יורשעו בחברות בארגון טרור, כחלק מגלי הטיהורים הנרחבים של הממשלה, שכללו סגירת כמאה כלי תקשורת ומעצר כתבים ועורכים החשודים בקשר למרד בנשיא רג'פ טייפ ארדואן.

לפי ארגוני זכויות אדם, טורקיה אסרה כ-150 עיתונאים, רבים מהם נעצרו עוד בטרם כישלון ההתקוממות, בטענה כי הם קשורים למחתרת הכורדית (PKK). ארגון כתבים ללא גבולות דירג את טורקיה במקום ה-151 מתוך 180 במדד חופש העיתונות שלו. אחרים נאשמים בקשרים לדאעש ולמטיף הגולה פתהוללה גולן, שלפי הרשויות תכנן את ההפיכה. האחרון מכחיש כל קשר לכך. חלקם מהעיתונאים, שנעצרו במסגרת מצב החירום שהוטל מאז המרד ביולי, עבדו בעיתון החילוני צ'ומהורייט, שאינו קשור לגולן, מה שחיזק את החשש שאנקרה מנסה לחסל כל ביקורת נגדה.

טורקיה עצרה 41 אלף איש במסגרת גלי הטיהורים ועוד עשרות אלפים הודחו ממשרות ציבוריות, רבים משורות הצבא. המתיחות במדינה גוברת לקראת משאל העם ב-16 באפריל, שבו יכריעו האזרחים אם לאפשר את שינוי שיטת המשטר ולהעניק סמכויות נרחבות לארדואן.

לקריאה נוספת בנושא
משפט ראווה של ארדואן: מאות עומדים לדין בגין מעורבות בהפיכה
טורקיה: הפרלמנט הדיח את ראשת המפלגה הכורדית כי "סייעה לטרור"

הזמר הטורקי אטילה טאס מובל למעצר, ספטמבר 2016. AP
כתב טור נגד ארדואן. הזמר טאס מובל למעצר, ספטמבר/AP

הקבוצה שעומדת למשפט באיסטנבול מואשמת בכך שהם פעלו כזרוע התקשורת של גולן, המתגורר בפנסילבניה. רבים מהנאשמים עבדו יחד עם כלי תקשורת שהיו מזוהים עם יריבו של ארדואן, שמאז נסגרו או הולאמו, בהם "זמאן", שהיה העיתון הנפוץ ביותר בטורקיה עד שעבר לידי הרשויות. "אנחנו לא מקבלים שום דבר שנאמר", אמרה מוהתרם טניק, שלא נמצאת במעצר ומכחישה את הטענות נגדה. בעלה, אונאל טניק, עומד לדין אף הוא והוא מוחזק במעצר בחודשיים האחרונים.

הזמר טאס, שכיכב ברשתות החברתיות, כתב טור בעיתון ופרסם הערות עוקצניות כלפי ארדואן. בטורקיה, העלבת הנשיא היא פשע ורבים הועמדו לדין בשל עבירה זאת בשנים האחרונות. נאשם נוסף הוא סעיד ספא, שעומד לדין בהיעדרו בגין שימוש בזהות בדויה בטוויטר כדי לתקוף את ארדואן ולפרסם מידע פנימי על הממשלה. התביעה רוצה להטיל עליו מאסר עולם.

בשבוע שעבר אמר ארדואן כי רוב האנשים שנמצאים ברשימת 149 העיתונאים העצורים אשמים בפשעים שונים, כמו בהברחת חלקי מטענים מצפון עיראק לטורקיה או תקיפת שוטרים ולשכות בחירות. "אמרתי 'תנו לי את רשימת העיתונאים בכלא'", אמר ארדואן. "הסתכלתי על זה – כולם גנבים, מנצלי ילדים וטרוריסטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully