וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות חוזרות – או שלטון בריטי ישיר: משבר חמור בצפון אירלנד

בצל "ברקזיט" ובעוד האזור האוטונומי מתמודד עם עברו האלים, תאריך היעד למגעים בין המפלגה הפרו-בריטית למפלגה הלאומנית יפקע הערב. "הגענו לסוף הדרך", הבהירה מנהיגת "שין פיין". האירים ילכו שוב לקלפי – בפעם השלישית תוך שנה?

צילום: מתוך הטוויטר של sky news, עריכה: שניר דבוש

(לפני כשבועיים: ממשלת סקוטלנד הכריזה על משאל עם נוסף לעצמאות)

תאריך היעד שנקבע למשא ומתן המדיני להקמת ממשלה חדשה בצפון אירלנד יפקע היום (שני) בשעה 18:00 (שעון ישראל), ולפי שעה המפלגות הגדולות לא מצליחות להגיע להסכמה כלשהי לגבי חלוקת הסמכויות בין "שין פיין" הלאומנית ל-DUP הפרו-בריטית. אם לא תושג פריצת דרך מפתיעה בשעות שנותרו, צפון אירלנד – אזור אוטונומי בבריטניה, שגובל ברפובליקה של אירלנד – עשויה ללכת שוב לבחירות, או להסתכן בביטול מעמדה האוטונומי ולשוב לשלטון ישיר מלונדון, לראשונה מאז 2007.

"תהליך השיחות הגיע לסופו", טענה אמש מנהיגת "שין פיין" מישל אוניל, שהבהירה כי המגעים הסתיימו ללא כל הסכמה על הסוגיות המרכזיות. "היום הגענו לסוף הדרך", הוסיפה בהודעה רשמית. נשיא המפלגה, ג'רי אדמס, טען כי הפערים המרכזיים נוגעים להתייחסות לסכסוך בצפון אירלנד, שהסתיים, על פניו, בהסכם שלום בשנת 1998. "ה-DUP נגעו בצורה מינימלית בלבד בכל הנושאים המרכזיים, כולל סוגיות המורשת, חוק השפה האירית, שוויון בנישואים", הבהיר אדמס, שטען כי "הם נתמכים בידי עמדת הממשלה הבריטית".

עוד בוואלה! NEWS:
מת לוחם המחתרת, שהפך לאדריכל הסכם השלום בצפון אירלנד
בריטניה: הליך היציאה מהאיחוד האירופי יחל באופן רשמי בשבוע הבא
אקזיט מה"ברקזיט": סקוטלנד דורשת משאל עם נוסף לעצמאות

דגל אירלנד מונף בלונדונדרי, צפון אירלנד, 21 במרץ 2017. רויטרס
לראשונה זה מאה - רוב זעום לפרו-בריטים. לונדונדרי, צפון אירלנד/רויטרס

ארלין פוסטר, מנהיגת DUP טענה מצדה כי "למרבה הצער, לא השגנו מספיק התקדמות על מנת להקים ממשלה חדשה". גם היא האשימה את הצד השני בכישלון המגעים בתיווך ממשלות בריטניה ואירלנד, שהחלו לאחר הבחירות לפרלמנט בתחילת החודש, בהן זכו הפרו-בריטים לרוב זעום – לראשונה מאז חלוקת אירלנד בשנת 1921.

ג'יימס ברוקנשייר, השר הבריטי הממונה על צפון אירלנד, קרא לצדדים להמשיך ולפעול למען הקמת ממשלה משותפת. "זהו זמן קריטי עבור צפון אירלנד", הבהיר ברוקנשייר. "הממשלה הבריטית על סף הפעלת סעיף 50", הוסיף, בהתייחסות לפתיחה בהליך הרשמי ליציאה מהאיחוד האירופי. ראשת הממשלה תרזה מיי עורכת השבוע סבב פגישות עם מנהיגי חלקי בריטניה השונים – סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד – לקראת היציאה מהאיחוד.

מישל אוניל וארלין פוסטר, בלפסט, צפון אירלנד, 22 במרץ 2017. רויטרס
"זמן קריטי עבור צפון אירלנד". אוניל/רויטרס

צפון אירלנד נחשב לחלק בבריטניה שעלול לספוג את המהלומה הקשה ביותר בעקבות "ברקזיט", בשל הקשר הקרוב עם הרפובליקה של אירלנד. הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה הדרומית מהווה הגבול היבשתי היחיד בין בריטניה לאיחוד האירופי, ויחסי המסחר בין שני צדי הגבול מפותחים מאוד.

אם לא תושג הסכמה עד לשעת היעד, ברוקנשייר יתבקש להכריע אם לקרוא לסבב בחירות נוסף – שיהיה השלישי תוך פחות משנה – או לקבוע חזרה לשלטון בריטי ישיר, שאליו התנגד בעבר. ראש ממשלת אירלנד אנדה קיני קרא להארכת הזמן שניתן למגעים בין הצדדים, אולם לונדון התנגדה לכך, וכך גם "שין פיין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully