וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה בדרום: פ?תחו חדרי לידה טבעית בבית החולים סורוקה

לכחצי מיליון נשים באזור הדרום אין גישה לחדר לידה ייעודי ללידות טבעיות. זאת, בעוד שלרשות תושבות המרכז והצפון עומדים לא פחות מ-15 חדרים כאלה. כעת יזמו נשים עצומה לפתיחת חדר לידה טבעית בסורוקה. "אנחנו פשוט רוצות יחס שווה"

לידה. ShutterStock
"זכותנו ללדת באזור מגורנו בחדר לידה טבעית"/ShutterStock

בכל אזור הנגב והדרום - מקום מגוריהם של יותר ממיליון תושבים, ובהם כחצי מיליון נשים - אין חדר לידה טבעית ייעודי אחד. נשים מהדרום שמעוניינות ללדת את ילדיהן בתנאי לידה טבעית, כפי שמתאפשר כיום ברוב בתי החולים ברחבי הארץ, נאלצות לנסוע שלוש שעות ויותר לבתי החולים המרוחקים ולהסתכן בלידה בדרכים. המציאות המפלה והמקוממת שכופה עליהן מערכת הבריאות, מאלצת את הנשים לפנות לאפיקים פרטיים ולרכוש שירותי לידה טבעית באלפי שקלים ללידה, בניגוד מוחלט לעמדת משרד הבריאות המוצהרת שאינה תומכת בלידות בית בשל הסכנות שכרוכות בהן. כעת, נשים מהדרום פרסמו עצומה שעליה חתמו עד היום כ-800 נשים בדרישה לקבל יחס שווה לשאר הנשים בארץ.

לידה טבעית הפכה בשנים האחרונות לטרנד, המיובא מחו"ל לישראל, שהצליח להשפיע על מספר מועט של ישראליות, לדבר שבשגרה. יותר נשים בישראל בוחרות באופציה הטבעית בין כותלי בית החולים, ואליהן מצטרפות גם נשים שבחרו בלידות ביתיות לפני כן והתנאים המשופרים הביאו אותן ללדת לידה בטוחה יותר במרחק דלת מהצוותים הרפואיים, למקרה שיצטרכו את סיועם. מרבית בתי החולים בארץ התיישרו עם התופעה והחלו להכשיר לפחות אחד מחדרי הלידה לכזה המיועד ללידות טבעיות.

לידה טבעית מתבססת על מינימום התערבות רפואית, אי שימוש במכשירי ניטור, חומרי זירוז או חומרים מאלחשים כמו אפידורל. אך מדובר גם בלידה בתנאים פיזיים ביתיים יותר - חדרים מרווחים וגדולים כמעט פי שניים מחדר לידה רגיל, על מנת שהיולדת תוכל להיות בתנועה במהלך הצירים והלידה, חדרים הכוללים אביזרים שונים המקלים על הלידה הטבעית כמו כדור פיזיו, מזרני רצפה, ערסל, ג'קוזי או בריכה גדולה, אורות מעומעמים וציורים מרגיעים על קירות החדר.

עוד בוואלה! NEWS:
חולת הפרקינסון שרוצה לשבור את קשר השתיקה בקרב החולים הצעירים
דוח: עלות הענקת שירותי בריאות למבקשי מקלט ב-2016 - 76 מיליון שקל
אב לתינוק איים על אחות בבית החולים אסף הרופא – ונעצר

בית החולים סורוקה בבאר שבע – אילוסטרציה. בני בן סימון
בית החולים סורוקה/בני בן סימון

אחרים מציעים תנאים מיוחדים נוספים. כך לדוגמה, בבית החולים שיבא שבתל השומר ניתן ללדת במים ואף להביא בריכה מגומי מהבית וללדת בחדר הלידה. אך למרות שמספר הבוחרות בלידה טבעית רק הולך וגדל, בכל אזור הדרום, הנגב והשפלה לא נפתח עד היום חדר לידה טבעית ייעודי אחד ונשות הדרום דורשות הקמת חדר כזה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, הגדול ביותר בדרום.

"ישנם 15 חדרי לידה טבעית בצפון, בשרון, בירושלים ובגוש דן הכוללים מזרנים, כריות נוספות, חבלי תמיכה, ג'קוזי ומיילדות שעוסקות ברפואה משלימה, והם מפוזרים ב-11 בתי יולדות בארץ", נכתב בעצומה. "לאור נתונים אלה, מעניין לראות כמה חדרי לידה טבעית יש באזור הדרום, שמונה כ-800 אלף תושבים, ובסורוקה בפרט, שבשנה האחרונה קיבלו מעל ל-16 אלף לידות".

"התשובה היא אפס חדרי לידה טבעית. לא ג'קוזי - שהשהייה בו עוזרת ליולדת להתמודד עם הכאב, לא שמנים - שהשימוש בהם מרגיע, לא מזרנים וכריות שנותנים ליולדת ללדת במגוון תנוחות, ולא אווירה ופרטיות שעוזרים להפרשת הורמוני לידה שמקדמים ומכניסים אותה לקצב הנכון לה, אבל בעיקר מקום מאפשר ליולדת לידה טובה ובריאה שמעצימה אותה, את התינוק ואת בן הזוג", נכתב. "אז מצד אחד אנחנו מודות על חדרי הלידה החדשים - על המקלחת הצמודה, כיסאות המלווה הנוחים, ועל כך שיש דלת במקום וילון בכניסה לחדר, ומצד שני אנחנו שוות בין שוות ומאמינות שזכותנו ללדת באזור מגורינו בחדר לידה טבעית. אנחנו לא רוצות לנסוע רחוק ולהסתכן בללדת בדרך, אנחנו לא רוצות להתרחק מהמשפחה שלנו, אנחנו פשוט רוצות יחס שווה".

יעל רום, בת 35 ממצפה רמון, היא אחת החותמות על העצומה. "מהבית שלי לסורוקה זה שעה נסיעה, אז לנסוע להדסה עין כרם זה כשלוש שעות נסיעה, זה רחוק מדי ואני יכולה ללדת בדרך. זה נכון במיוחד בלידה שנייה, שאומרים שהיא מתרחשת מהר יותר", סיפרה רום, אם לילדה בת שנתיים הנמצאת בשבוע ה-20 להריונה השני. "זה טרטור, מי רוצה להעביר צירים באוטו?", שאלה. "יש כאלה שמעבירות את השבועיים האחרונים של ההיריון במרכז או אצל חברים בצפון, מאלתרים כל מיני פתרונות יצירתיים. אבל זה אומר לעצור את החיים, לצאת מהבית, לחיות אצל אחרים ולחכות לצירים כדי שיתפתחו במרכז וזה אבסורד", הוסיפה בכעס. "למה אני צריכה ללכת לחפש לידת בית לשלם במינימום 6,000 שקלים או לנסוע עד לירושלים או ללניאדו?".

"מחסור בחדר לידה טבעית בדרום הוא היבט נוסף של הפערים החמורים בבריאות בין מרכז לפריפריה", אומרת גלית כהן, רכזת פרוייקטים דרום בארגון רופאים לזכויות אדם. "חדר לידה טבעית צריך להיות במסגרת השירות שמעניק בית החולים לציבור ממש כמו שמתקיים בבבתי החולים תל-השומר ובאיכילוב".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בית החולים סורוקה: נבחן את האפשרויות

את לידת בתה הבכורה החלה בביתה של המיילדת הביתית היחידה שעובדת בכל אזור הדרום, ומתגוררת ביישוב עומר הסמוך לסורוקה. "לקראת סוף הלידה, דופק התינוקת האט אז התפניתי באמבולנס לסורוקה וילדתי שם. הקרבה לבית חולים מאד חשובה ואם הייתה לי האפשרות ללידה טבעית בתוך בית החולים הייתי יולדת שם", אמרה. "בפעם הבאה אני מתכננת ללדת בבית יולדות פרטי בגדרה, שם זה עולה לי 9,000 שקלים, ולא אקבל גם דמי לידה, כי זה לא יהיה בבית חולים, אז אנחנו מופלות פעמיים. אני מסתכלת על מה שנותנים ליולדות בלניאדו או בתל השומר, אפילו בבית החולים זיו בצפון - לא במרכז הארץ - ואני לא מבינה למה אני לא יכולה לקבל גם. משרד הבריאות ומדינת ישראל אשמים כאן, מדובר בתנאים בסיסיים ליולדת".

מבית החולים סורוקה נמסר בתגובה: "במרכז סבן למיילדות בסורוקה פועלים 25 חדרי לידה חדשים, אישיים וממוגנים. בסורוקה מספר הלידות הגבוה בארץ וכפועל יוצא הצוות הרפואי המנוסה ביותר, המעניק יחס אישי לכל יולדת ויולדת. בכל חדרי הלידה ניתן לבצע לידה טבעית לבקשת היולדת, כל עוד המצב הרפואי שלה ושל העובר מאפשרים זאת. הצוות בחדרי הלידה ערוך לכך, כולל הכשרה מקצועית וציוד מתאים. שביעות הרצון של היולדות בסורוקה מחוויית הלידה היא מהגבוהות בארץ. בכל מקרה נבחן את האפשרות לייחד את אחר מחדרי הלידה ללידה טבעית בצורה האופטימלית".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בכל חדר לידה בבית חולים יש אפשרות לבצע לידה טבעית, מאחר וניהול הלידה בהתערבות רפואית מזערית הוא המגדיר אותה כטבעית ולא האבזור להקלה על תהליך הלידה שמצוי בחדר. אבזור מסוג זה מצוי כמובן בכל בתי החולים ומוקצה לשימוש היולדות המעוניינות להיעזר בו בכל חדר לידה בו הן שוהות. בדרום ישנם 25 חדרי לידה בבית החולים סורוקה ושמונה בבית החולים בברזילי שבאשקלון. כל אחד מהחדרים מצויד בשירותים ובמקלחת נפרדים וכל אחד מהם יכול לשמש כחדר ללידה בכל אופן שהיולדת תבחר - טבעית או רגילה. המצב המתואר מקנה מענה בטיחותי ליולדת וליילוד, כיוון שאם מבוצעת לידה טבעית ועולה הצורך הקליני לעבור ללידה רגילה ניתן לבצע זאת באותו החדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully