וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חליפות שף במקום מדי אסיר: בוגרי קורס הבישול של כלא צלמון

25.3.2017 / 9:15

20 אסירים סיימו קורס מפרך, שכלל לימודים מעשיים ועיוניים ושבסופו הוענקה להם תעודה מטעם משרד הכלכלה. "זה לא פשוט לקחת אסיר חסר גבולות וללמד אותו לשבת בכיתה", אמר מפקד הכלא. החלום - להשתלב בשוק העבודה

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: טל רזניק

המדים הכתומים עם סמלי שב"ס הושלכו לפינת כיתת הלימוד וחבורת הגברים שהתכנסה שם עברה כולה ללבוש חליפות לבנות מעומלנות. אלה אותן חליפות השפים שהפכו בשנים האחרונות סמל ליצירתיות ולהצלחה, בעיקר בהשפעת תכניות הבישול הפופולריות בטלוויזיה. המדים צחורים מסמלים עבור חבורה של 20 גברים צעירים פתח לעתיד טוב יותר ובריא יותר, בהשוואה למה שידעו עד היום הם וסביבתם.

20 האסירים בכלא צלמון שבגליל התחתון סיימו ביום שלישי האחרון קורס מפרך שנמשך תשעה חודשים, וכעת הם מחזיקים בתעודה של משרד הכלכלה. את סיום הלימודים ציינו האסירים בארוחה מפוארת ומרובת מנות שהכינו, שאליה הגיעו גם בני משפחותיהם שעד כה לא רוו מהם הרבה נחת.

האסירים הם בוגרי המחזור השישי בקורס אמנות הבישול בכלא צלמון, הכלא היחיד בישראל בו יכולים אסירים להשתלם בקורס זה. בכלא פועל מרכז הכשרה מקצועית, שבו יכולים האסירים לרכוש כמה מקצועות שיסייעו להם להשתלב בחברה עם שחרורם. קורס הבישול נחשב היוקרתי והקשה ביותר בין הקורסים.

עוד בוואלה! NEWS:
עבודה מועדפת בתחנות דלק תבוטל - לרשימה ייכנסו מקצועות הסיעוד
הרבנות לזוג הסובל משיתוק מוחין: "הוכיחו כשירות שכלית להינשא"
הפרקליטות תנחה: בית דפוס שידפיס כרטיסי זנות יסתכן באישום פלילי

סיום קורס טבחים לאסירי כלא צלמון. מרץ 2017. אדריאן הרבשטיין
בוגרי הקורס מתכוננים לארוחה החגיגית/אדריאן הרבשטיין

זהו קורס זהה לקורסים דומים שנערכים בארץ, והוא מסונף למכללת רימונים שבטבריה. במסגרת הקורס למדו האסירים בין שמונה לתשע שעות לימוד מדי יום, ובסך הכל 1,280 שעות, שכללו לימודים מעשיים ולימודים עיוניים כמו תברואה, תזונה, חשבון, כשרות ומונחים בצרפתית, בהדרכת שפים ואנשי מקצוע נוספים.

תנאי הסף להשתתפות בקורס הם השכלה של תשע שנות לימוד ויתרת מאסר של שנה לפחות, בשל אורך הקורס. כדי להימנות על חניכי הקורס צריך האסיר גם להציג חוות דעת חיובית משלטונות הכלא, כשהחשוב בהם הוא הבעת רצון אמתית לקחת בו חלק, בשל הדרישות המוצגות במהלך הלימודים.

לדברי גונדר משנה אלי גבאי, מפקד כלא צלמון, "זה אחד הקורסים היוקרתיים בשב"ס. לא כל אסיר יכול להגיע אליו, הן בשל אורך הקורס והן בשל מבחני קבלה והמבחנים הנדרשים במהלך הקורס. זה לא פשוט לקחת אסיר חסר גבולות שצריך ללמד אותו לשבת בתוך הכתה. יש מרכיבים רבים במהלך הלימודים בקורס, כמו מבחנים, גבולות וחתירה למצויינות. אלו מושגים שהאסירים לא הכירו קודם לכן. המשמעת בקורס נוקשה. מבחינתי זו גאווה לראות אותם מסיימים את הקורס הזה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
סיום קורס טבחים לאסירי כלא צלמון. מרץ 2017. אדריאן הרבשטיין
"חתירה למצויינות"/אדריאן הרבשטיין

בהקמת סדנת הבישול הושקעו קרוב לשני מיליון שקל ולדברי נסים קאשי, האחראי על תעסוקה והכשרה מקצועית בשב"ס, "זו הסדנה הטובה בישראל. הובלנו תהליך שבו הכל התחבר: משרד הכלכלה תומך, אנחנו יכולים והאסירים רוצים".

מ', אסיר שנשפט למאסר של ארבע וחצי שנות מאסר על עבירות אלימות, הוא אחד מהמשתתפים בקורס. "אני אוהב ליצור, והבנתי שזה תחום מלא ביצירה ושאפשר להתקדם בענף הזה. מעולם לא עבדתי במטבח קודם לכן ואמא היא שבישלה לי בבית", אמר. מ' סיפר כי נתקל בלא מעט קשיים. "בהתחלה היה קשה והיו כמה ימים של ייאוש, אבל השף עזר לי ועשה את זה קל", סיפר.

היום הוא כבר יודע להכין רטבים שונים ומורכבים ולמד שיטות בישול שונות, דוגמת בישול בוואקום, דרך בישול שכלל לא ידע על קיומה. "תחום הבישול והמטבח הוא עולם ומלואו, לא ידעתי שזה מורכב עד כדי כך", הודה.

סיום קורס טבחים לאסירי כלא צלמון. מרץ 2017. אדריאן הרבשטיין
קרוב לשני מיליון שקל הושקעו בסדנה. מסיימי הקורס/אדריאן הרבשטיין

גם האסיר א' בן ה-35, שנושא עונש של שנתיים מאסר על עבירות אלימות, סיפר כי זכה להמלצות רבות על קורס הבישול מפי אסירים ותיקים, אבל אלו גם הבהירו לו כי מדובר בקורס קשה. "העדפתי משהו קל יותר והלכתי לקורס תפירה. יומיים אחרי שהקורס התחיל התחרטתי וביקשתי לעבור לבישול".

הוא הוסיף כי מעולם לא בישל אוכל לעצמו או לאחרים, היו אלו אמו או אשתו שעשו זאת תמיד. "היום אני יודע לאפות ולבשל, יש בידי מגוון אפשרויות לבוא לידי ביטוי במטבח", התגאה.
לא מזמן יצא א' לחופשה הראשונה מהכלא והכין לאשתו ולילדיו ארוחה. "הילדים הסתכלו עלי חותך פטרוזיליה במטבח ולא האמינו שזה אבא שלהם", סיפר בחיוך. "אחר כך הגשתי להם מנה של בצק עלים ממולא בבשר, וזה בכלל הפתיע אותם. אני הרגשתי באותם רגעים גאווה גדולה ושמחה".

השף עוזי בן, המדריך בקורס, הודה כי היו לו חששות, אך כי הם התפוגגו במהירות. "מצאתי נתיב ללב שלהם, דרך ידע וביטחון שהקניתי להם", סיפר. בן אמר כי "יש שוני בלימוד בכלא בהשוואה ללימוד במכללה בחוץ. בחיים החופשיים התלמידים מגיעים מרצון אישי ומשלמים ממיטב כספם. פה זה חלק ממעטפת השיקום. מטבע הדברים, ההתמודדות בכלא אינטנסיבית יותר. לדוגמא, אתה יכול לקבל תלמיד שאחרי שיחת טלפון בהפסקה התהפך עליו עולמו, והוא ניצב בפני בעיה בחוץ שהוא אינו יכול לטפל בה. הוא חוזר לשיעור והוא לא יכול לשמור על רמת ריכוז, רמת התוקפנות שלו עולה. אלו בעיות שכל אחד יכול להיתקל בהן, אבל בתוך סיר הלחץ של הכלא זה קשה ומורכב יותר. אני מחויב להיות קשוב לכך, באמצעות רגש והרגעה, או ניתוק - לאפשר ללכת רגע הצידה ולהירגע".

סיום קורס טבחים לאסירי כלא צלמון. מרץ 2017. אדריאן הרבשטיין
"חלק ממעטפת השיקום". אסירים בקורס/אדריאן הרבשטיין

בסיום הקורס עברו האסירים את מבחני משרד הכלכלה, שמפקח על הקורס ומסבסד אותו. בוגרי הקורס שעדיין עומדת בפניהם תקופת מאסר עובדים במטבח הכלא וכך גם צוברים ניסיון ויכולים להתקדם מדרגה 1 לדרגה 2 בסיווגם המקצועי.

לדברי עדי תויאור, קצינת הכשרה מקצועית בכלא, "מדובר בקורס אינטנסיבי מאד, שזהה לחלוטין לקורס שנלמד במוסדות אזרחיים". היא ציינה כי "לשב"ס חשוב שתהיה השתלבות מיטבית של האסיר המשוחרר בחברה. חיפשנו אחר תחום שבו יהיה ביקוש לאסירים המשוחררים ומתברר שבתחום הטבחות חסרות ידיים עובדות. השלב הראשון של השיקום הוא ההשתלות בעבודה, ואם החברה קולטת את האסיר המשוחרר ונותנת לו עבודה, הרי שהצלחנו". לדבריה, חלק גדול מ-60 בוגרי הקורס בשנים האחרונות השתלבו בשוק העבודה - במסעדות, בתי מלון וגני אירועים. רק אחדים מהם שבו למאסר נוסף.

לאחר שסיימו להתלבש במדי הטבחים, צעדו 20 האסירים-טבחים לעבר הכיתות שהפכו לרגע לגן אירועים. בזמן שבני המשפחה הנרגשים עברו את הבידוק בכניסה לכלא, ערכו האסירים שולחנות עמוסים בקציצות דג בעגבניות שרי וגרידת לימון, אורז מאודה עם חמוציות ולקט פיצוחים, צלי בקר ברוטב שיטקה ושאלוט, פלאנצ'ות עם מיני בשרים ועוד מגוון מנות מרהיבות - הכי רחוק ממנת הפסוליה המזוהה עם בתי סוהר בישראל.

"עוד שנה אני אשתחרר ממאסר", אמר האסיר א' בשעה שערך את שולחנות ההגשה. יצרתי כבר קשר עם בעל מסעדה ביישוב שבו אני גר. זה החלום, שלי, להשתלב וסוף סוף להתמיד בעבודה. זה כבר נותן לי תחושה טובה ותקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully