וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב דחוק: אושר סופית מינוי דייוויד פרידמן לשגריר ארה"ב בישראל

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

23.3.2017 / 21:14

ההצבעה הסופית בסנאט התחלקה מפלגתית - 50 רפובליקנים ושני דמוקרטים הצביעו בעד אישור מינויו השנוי במחלוקת, 46 דמוקרטים הצביעו נגד. ראש הממשלה נתניהו בירך: "ידיד מובהק של ישראל"

צילום: טל שלו ועמרי נחמיאס באמצעות הסמארטפון של וואה-ווי, עריכה: יוסי אלטר

הסנאט האמריקני אישר היום (חמישי) ברוב דחוק את מינויו השנוי במחלוקת של דייוויד פרידמן לתפקיד שגריר ארצות הברית בישראל. ההצבעה הייתה ברובה מפלגתית, בעוד 50 רפובליקנים ושני דמוקרטים הצביעו בעד אישור מינויו, 46 דמוקרטים הצביעו נגד. מדובר באישור סופי של הקונגרס של המינוי של עורך הדין היהודי מניו יורק, המייצג זה שנים את הנשיא דונלד טראמפ, לעמדה הדיפלומטית הבכירה.

פרידמן, יהודי חובש כיפה ואיש ימין מובהק, משמש זה שנים יושב ראש ארגון ידידי בית אל בארצות הברית. בשנים האחרונות כתב פרידמן טורים ומאמרי דעה באתר ערוץ 7 באנגלית, שבהם כתב בין היתר כי "מעולם לא היה דבר כזה 'פתרון שתי המדינות' אלא רק 'נרטיב שתי המדינות'".

אישור מינויו עורר הערב תגובות מעורבות. "מזל טוב לדייוויד פרידמן", צייץ שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר. "אנחנו מקווים לעבוד איתך ולהפוך את הברית בין ישראל לארצות הברית לחזקה יותר". ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף: "‏מקדמים בברכה את מינויו של דייוויד פרידמן כשגריר בישראל והוא יתקבל בחום ובהערכה רבה כנציגו של הנשיא טראמפ וכידיד מובהק של ישראל".

לקריאה נוספת:
"רדיקלי ולא ראוי": שגרירים לשעבר נגד מינוי שגריר ארה"ב בישראל
מחאה בשימוע בסנאט: "השגריר תומך בפשעי המלחמה של ישראל"
בימין מברכים על שגריר ארה"ב המיועד: "שותף אמיתי של ההתיישבות"

השגריר המיועד לישראל דיוויד פרידמן בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
מינוי שנוי במחלוקת. פרידמן/רויטרס

סגן שר הביטחון אלי בן דהן בירך גם הוא על אישור המינוי. "פרידמן הוא ידיד גדול לעם ישראל בכלל ולהתיישבות היהודית ביו"ש בפרט. אני בטוח שבימיו יתחזקו היחסים בין ישראל וארצות הברית והיישוב היהודי ביו"ש יקבל את מעמדו הראוי כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל".

יעל פתיר, מנכ"לית ג'יי סטריט בישראל, מסרה בתגובה כי "ההצבעה חסרת התקדים הזו מוכיחה כאלף עדים את העובדה שברורה לכולנו: עמדותיו של פרידמן הן עמדות קיצוניות שאינן מקובלות בארצות הברית ובוודאי אינן מייצגות את עמדת היהדות האמריקנית, התומכת בפתרון שתי המדינות. מעולם לא נשלח אדם כה שנוי במחלוקת לתפקיד הזה, ואני מקווה שהמינוי שלו לא יוסיף שמן למדורה".

לדבריה, "העובדה שסנאטורים בולטים כמו צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט הצביעו נגד המינוי מוכיחה שוב את מחויבותם של נבחרי ציבור אמריקנים מובילים לפתרון שתי המדינות, ואנו נמשיך לפעול לבצר את התמיכה החשובה הזו שעמדה בבסיס תפיסת העולם של הממשל האמריקני בעשורים האחרונים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד."

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הכריז על מינויו של פרידמן כבר בדצמבר האחרון. "פרידמן הוא חברי הקרוב ויועצי הנאמן זה שנים. יחסיו החזקים עם ישראל יהוו הבסיס למשימתו הדיפלומטית, והוא יהיה נכס אדיר למדינתנו", מסר טראמפ בהצהרה. "מינויו של פרידמן יסייע לנו בעודנו מחזקים את קשרינו עם בנות בריתנו, ושואפים להגיע לשלום במזרח התיכון", הוסיף טראמפ. "הקשר בין ישראל לארצות העברית הוא עמוק, ואני אבטיח שיישאר כזה". פרידמן הגיב אז למינוי ואמר כי "אני מצפה לעבוד ללא לאות משגרירות ארצות הברית בבירתה הנצחית של ישראל – ירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully