וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ארבעה חודשים בכלא: פטור משירות לסרבנית הגיוס תמר זאבי

23.3.2017 / 20:20

בהחלטה תקדימית של ועדת המצפון, הוענק פטור משירות צבאי לזאבי, על אף שהצהירה כי סרבנותה נבעה מהתנגדות לפעילות צה"ל בגדה המערבית ולא מפציפיזם: "שמחה לצאת לחופשי לאחר שעמדתי על האמת שלי". הוועדה סירבה לשחרר את הסרבנית הוספת תמר אלון, שהייתה אמורה להתגייס עמה

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

סרבנית הגיוס תמר זאבי קיבלה היום (חמישי) את החלטת ועדת המצפון לשחררה משירות בצה"ל ולהעניק לה פטור מטעמי מצפון. אחר הצהריים הגיעו הוריה של זאבי לכלא 6, שם פגשו את בתם ששוחררה לאחר 115 ימי כליאה. מנגד, סרבנית המצפון תמר אלון, שבדומה לתמר זאבי הצהירה על סירובה מטעמי מצפון וכלואה כבר 118 ימים, לא קיבלה פטור לאחר הופעתה בפני ועדת המצפון, בטענה שסירובה סלקטיבי.

"אני פשוט לא מאמינה, אני מאוד מאושרת להיות עם המשפחה והחברים אבל אני עדיין עם תמר אלון במאבקה", אמרה זאבי לוואלה! NEWS. "מדובר בתקדים שהוועדה שחררה אותי, למרות שהייתי כנה לאורך כל הדרך בדעותיי ואף על פי שבעבר אמירות כאלה לא התקבלו ולא שחררו סרבנים וסרבניות מטעמי מצפון". עם זאת, הביעה צער על כך שאלון לא שוחררה גם כן. "אני מחזקת את תמר ואבוא לבקר אותה אם לא תשוחרר קודם לכן".

עוד בוואלה! NEWS:
חייל מתעמר בזקן פלסטיני: כך מלמד תיכון בת"א על פעילות צה"ל בשטחים
מלחמת הקיצונים מחריפה: ממקדים המאבק בראש מדור חרדים בצה"ל
הפיגוע בלונדון: דאעש קיבל אחריות; המחבל - בריטי בעל עבר פלילי

תמר זאבי, סרבנית גיוס שצפויה להיכנס ביום רביעי הקרוב לכלא, 14 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
"בעבר אמירות כאלה לא התקבלו ולא שחררו סרבנים וסרבניות מטעמי מצפון". זאבי/ראובן קסטרו

השתיים הגיעו בנובמבר האחרון ללשכת הגיוס והצהירו כי הן לא מוכנות להתגייס. זאת, בשל התנגדותן למעשים שהצבא עושה, לדבריהן, כשליח המדינה בגדה המערבית. "יש לצערי סוג של בנאליות כלפי המעשים הרעים שנעשים בשם הביטחון נגד הפלסטינים", סיפרה זאבי לוואלה! NEWS.

לטענתה, לולא הכותרת "שמירה על הביטחון", רבים לא היו מרגישים בנוח בנוגע למעשים רבים שבמבצע צה"ל בשטחים. "אני חושבת שיש עוד אנשים שחיים על האדמה הזו וצריך להתחשב גם בהם. לא הגיוני שנחיה בביטחון על חשבון המיליונים שחיים בכלוב כמו בעזה וללא זכויות כמו בגדה".

יסמין יבלונקו, רכזת פעילות בתנועת "מסרבות, רשת סרבנות פוליטית" המלווה את זאבי ואלון, אמרה: "אנו מברכות על שחרורה של תמר זאבי, שסירבה להתגייס לצבא מתוך התנגדותה לכיבוש. החלטתה של ועדת המצפון לשחרר אותה מנוגדת למנהגה בשנים האחרונות להכיר רק במצפון פציפיסטי". לדבריה, "במקום זאת נעשתה אבחנה בין סרבנות מצפונית ובין סרבנות מחאתית, שחותרת לשינוי החברה. העובר משחרורה של תמר זאבי בשל "סרבנות מצפונית כללית" הוא מסר מנותק של התנערות מאחריות על החברה שלנו".

מדובר צה"ל נמסר: "לאחרונה, לאחר שנדונו למחבוש מספר פעמים בגין סירובן להשלים את הליך גיוסן, ביקשו השתיים פטור מטעמי מצפון. הבקשות נבחנו באופן ענייני, בהתאם למדיניות ארוכת שנים של צה"ל ופסיקת בית המשפט העליון. הוועדה שדנה בעניינן השתכנעה שתמר זאבי מתנגדת מצפונית לכל שירות צבאי באשר הוא, ועל כן ניתן לה פטור. בעניינה של תמר אלון, הוועדה התרשמה כי היא מסרבת לשרת בצה"ל כיוון שהיא מתנגדת למדניות ממשלת מדינת ישראל, ועל כן בקשתה נדחתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully