וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בלונדון: דאעש קיבל אחריות; המחבל - בריטי בעל עבר פלילי

ראשת הממשלה מיי אמרה לחברי הפרלמנט כי "אנחנו לא מפחדים. לא ניכנע בפני הטרור". המשטרה פרסמה את שמו של החשוד: חאליד מסעוד, בן 52 מקנט, שנעצר בעבר על עבירות נשק, היה מורה לאנגלית והשתמש בשמות בדויים

צילום: CNN ורויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המחבל שביצע את פיגוע הטרור המשולב באזור הפרלמנט בלונדון הוא חאליד מסעוד, בן 52 מקנט שבבריטניה, שנחקר בעבר על ידי סוכנות ביטחון הפנים של הממלכה MI5 – כך מסרו היום (חמישי) הרשויות וראשת הממשלה תרזה מיי. בנאום שנשאה בפני הפרלמנט פחות מ-24 שעות לאחר הפיגוע, שבו נהרגו שוטר ושני אזרחים, הבהירה מיי כי "המפגע פעל לבד, ולמשטרה אין כל סיבה להעריך כי יש חשש מפני מתקפות נוספות בטווח הזמן המיידי".

מוקדם יותר אמרה ראשת הממשלה כי למשטרה הבריטית ול-MI5, ובקרוב פרטיו ייחשפו לציבור, בהתאם להתקדמות החקירה. הוא נחקר בעבר על ידי הביון הבריטי בחשד למעורבות בטרור, אולם לדברי מיי "היה דמות זוטרה". היא אישרה כי שמונה חשודים נעצרו במסגרת החקירה, בשש פשיטות הלילה בבירמינגהאם ובלונדון. אחר הצהריים פרסמו הרשויות את פרטיו בכלי התקשורת, ומסרו כי הוא נודע בכמה שמות בדויים. הן אף ביקשו ממי שיודע פרטים עליו להעבירם לסוכנויות אכיפת החוק. ברשת Sky הבריטית דווח כי הוא שימש מורה לאנגלית.

בתוך כך, ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על המתקפה. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות של הארגון, "אעמאק", נמסר כי "מבצע הפיגוע בלונדון הוא חייל המדינה האסלאמית, שביצע את הפיגוע בתגובה לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה". מדובר בניסוח הקבוע של הארגון במקרים של הפיגועים האחרונים על אדמת אירופה, שמצביע על כך שהמחבל נשבע אמונים לארגון או פעל בהשראתו, אולם לא היה בקשר ממשי עם הארגון ולא פעל תחת תא של דאעש.

עוד בוואלה! NEWS:
הפיגוע בלונדון: שמונה נעצרו בפשיטת המשטרה בעיר בירמינגהאם
4 הרוגים בפיגוע בלונדון: "בפרלמנט חששו ממתקפה כזאת במשך שנים"
גיבור היום בלונדון: סגן שר החוץ הבריטי שחש לעזרת השוטר שנדקר

זירת הפיגוע בלונדון בוקר לאחר האירוע, 23 במרץ 2017. רויטרס
"מתקפה על בני חורין בכל מקום". שוטרים באזור הפרלמנט, הבוקר/רויטרס
זירת הפיגוע בלונדון בוקר לאחר האירוע, 23 במרץ 2017. רויטרס
"ניסו להשתיק את הדמוקרטיה שלנו". זירת הפיגוע, היום/רויטרס

"אתמול, מעשה טרור ניסה להשתיק את הדמוקרטיה שלנו", קראה מיי. "אבל היום אנחנו נפגשים כרגיל, כמו שדורות רבים עשו לפנינו וכמו שדורות העתיד יעשו, על מנת להעביר מסר ברור: אנחנו לא מפחדים. לא ניכנע בפני הטרור".

ראשת הממשלה הוסיפה: "אנו נפגשים כאן, בפרלמנט העתיק מכולם, כי אנחנו יודעים שהדמוקרטיה והערכים שלה תמיד ינצחו". לדבריה, "זאת הייתה מתקפה על בני חורין בכל מקום. אני רוצה להודות לבעלי בריתנו ברחבי העולם שהבהירו כי הם עומדים לצדנו בעת הזאת. מה שקרה ברחובות ווסטמינסטר אתמול אחר הצהריים מחליא את כולנו".

מיי תיארה את המתקפה, שהחלה בדריסת הולכי רגל בגשר ווסטמינסטר, סמוך לשעה 14:40 (שעון מקומי). שני אזרחים נהרגו וכ-40 נוספים נפצעו על הגשר, שמוביל למתחם הפרלמנט. היום פורסם שמה של אחת מההרוגים – איישה פרייד, אם לשניים בת 43, שנהרגה בדרכה לאסוף את ילדיה מבית הספר.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי נותנת הצהרה לאחר הפיגוע ליד בניין הפרלמנט הבריטי, 3 במרץ 2017. רויטרס
"הדמוקרטיה וערכיה תמיד ינצחו". מיי, אמש במעונה הרשמי/רויטרס
מפת איורוע לונדון. גוגל מפות, צילום מסך
מפת איורוע לונדון/צילום מסך, גוגל מפות

בהודעת המשטרה נמסר כי מסעוד היה ידוע למשטרה ושהורשע בעבר בשורת עבירות בגין תקיפות והחזקת כלי נשק. בנובמבר 1983 הוא הורשע בגין גרימת נזק. הרשעתו האחרונה אירעה בדצמבר 2003 בגין החזקת סכין. הוא מעולם לא הורשע בעבירות טרור.

בין הפצועים, 12 אזרחים בריטים ותיירים ממדינות שונות באירופה, מקוריאה הדרומית ומארצות הברית. מקרב הפצועים הבריטים יש גם שלושה שוטרים, שניים מהם פצועים באורח אנוש. שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, הגיע גם הוא לדיון היום, לאחר ששלושה תלמידים צרפתים נפצעו גם הם במתקפה.

לאחר הדריסה, המשיך המחבל לעבר בניין הפרלמנט, ודקר את השוטר קית פאלמר, לפני שנורה למוות בידי שוטר אחר. "פאלמר הקדיש את חייו לשירות מדינתו, ושירת בצוות האבטחה הפרלמנטרי והדיפלומטי במשך 15 שנים", סיפרה. "הוא היה בעל ואב, שנהרג במהלך העבודה שאהב. הוא גיבור בכל רמ"ח איבריו ומעשיו לא יישכחו".

לפני נאומה של מיי, חברי הפרלמנט ציינו דקה דומייה. יו"ר הפרלמנט ג'ון ברקו הכריז בפתח הדיון: "תנחומינו הכנים נשלחים למשפחות ולמכרים של קורבנות המעשה המזעזע הזה". הוא הוסיף והודה לשירותי האבטחה בפרלמנט, על כך שאפשרו להם להיפגש היום "ללא חשש".

(עדכון ראשון: 13:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully