וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

94% מהישראלים: יש פער במתן הזדמנויות בין המרכז לפריפריה

22.3.2017 / 17:06

בסקר מכון דיאלוג, שנערך לרגל כנס כנרת השלישי לחינוך, השיבו 87% מהציבור כי לתחושתם החברה הישראלית מפולגת. על אף שהם מהווים חמישית מהתושבים ומחצית מהפריפריה הצפונית, ערביי ישראל לא נדגמו בסקר. נשיא מכללת כנרת: "הממצאים מראים - רחוק מהעין, רחוק מהלב"

מחאת "לא סופרים את הצפוניים", מול משכן הכנסת. 31 באוקטובר 2016. מטה המאבק למען תקצוב תכנית הצפון, מערכת וואלה! NEWS
רוב הציבור חש בפילוג בחברה הישראלית. הפגנת תושבי הצפון מול משכן הכנסת על חלוקת תקציבים אי-שוויונית, אוקטובר 2016/מערכת וואלה! NEWS, מטה המאבק למען תקצוב תכנית הצפון

87% מהציבור סבורים שהחברה הישראלית מפולגת - כך עולה מסקר חדש שערך מכון דיאלוג בעבור המכללה האקדמית כנרת. בתשובה לשאלה "באיזו מידה, לדעתך, החברה הישראלית מפולגת?", ענו 54% מהנשאלים כי לדעתם החברה הישראלית די מפולגת, בעוד 33% ענו כי החברה הישראלית מאוד מפולגת. הסקר נערך לקראת כנס כנרת השלישי לחינוך, אקדמיה ופריפריה, שמתקיים היום בבית גבריאלה, בסמוך למכללה האקדמית כינרת.

בתשובה לשאלה "באיזו מידה לדעתך ישנם פערים במשאבים והזדמנויות בין תושבי מרכז הארץ לפריפריה?", ענו רוב מוחלט מהמשיבים (94%) כי ישנם פערים גדולים (60% מהנשאלים) או בינוניים (34% מהנשאלים) בין המרכז לפריפריה.

בהקשר זה, ראוי להדגיש כי קיים הבדל מובהק בין תושבי הצפון לתושבי מרכז הארץ, יהודה ושומרון וירושלים, שכן בעוד ש-76% מתושבי הצפון סבורים כי ישנם פערים גדולים, באזורים האחרים בישראל האחוזים יורדים משמעותית ורק 50-60% חשים כך.

על אף שהסקר עוסק בנושאי פערים ופילוג החברה, לא נדגמו בסקר אזרחים ערבים, שמהווים חמישית מתושבי ישראל וכמחצית מתושבי הפריפריה הצפונית. עוד יצוין, כי הסקר נערך בפברואר השנה, בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בגילאי 18 ומעלה, וכלל 500 נשאלים. התשאול בוצע באמצעות פאנל אינטרנטי, טעות הדגישה המירבית בכלל המדגם היא 4.5%.

הפגנה של עובדי כיל בשדרות רוטשילד, פברואר 2015. ניב אהרונסון
בפריפריה תחושת הפילוג גבוהה יותר. מחאה נגד סגירת מפעל כיל, לפני כשנתיים/ניב אהרונסון

עוד עולה מנתוני הסקר, כי בתשובה לשאלה "כיצד לדעתך המדינה מטפלת בצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז?", ענו כ-80% מהנשאלים כי המדינה כלל לא מטפלת - או מטפלת בצורה לא כל כך טובה - בפערים בין המרכז לפריפריה. גם כאן, שיעור המשיבים שציינו כי המדינה כלל לא מטפלת בצמצום הפערים גבוה יותר בקרב תושבי הצפון (39%) והדרום (36%) לעומת תושבי מרכז הארץ (21%).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הממצאים מראים - רחוק מהעין, רחוק מהלב"

פרופסור שמעון גפשטיין, נשיא המכללה האקדמית כנרת, אמר בתגובה לממצאים כי "לצערנו, כפי שהממצאים מראים - רחוק מהעין רחוק מהלב. קל להתעלם מהפערים ולהכחיש את קיומם כשלא חיים אותם ברמה היומיומית. התמונה רחוקה מלהיות אידיאלית. ההצהרות על הדרישה המוצדקת ומחויבות המוסדות הממשלתיים והות"ת (הועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה - א"א) לפריפריה, לפחות בתחום ההשכלה הגבוהה, אינן מגובות עד כה בשטח וללא תמיכה מסיבית מצידם לא נוכל להרים את חזונו ותכניתו החשובה של נשיא המדינה ל'תקווה ישראלית באקדמיה".

כנס כנרת השלישי לחינוך, אקדמיה ופריפריה מתקיים זו השנה השלישית כחלק מפעילות בית הספר למדעי החברה והרוח של המכללה האקדמית כנרת. במכללה אמרו כי הכנס ייערך ברוח "נאום השבטים" של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, וידון בכוחה של האקדמיה לעצב את הסדר הישראלי החדש. בכנס ישתתפו מומחים מהאקדמיה והמערכות הציבוריות בישראל, אשר ידונו באופיו של המרחב האקדמי כמקום מפגש, המכשיר מפתח ומעצב את ההון הישראלי המשתנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully