וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית המהפכנית לעצירת הכחדת הדגים בים התיכון

23.3.2017 / 11:34

משרד החלקאות יציע לבעלי ספינות המכמורת, האחראים ל-45% עד 65% מכלל שלל הדיג בישראל, להפסיק את פעילותם בתמורה לפיצוי. הדייגים יוכלו לבחור בין שני מסלולי פיצוי אפשריים, שעשויים להגיע עד לסכום של שלושה מיליון שקל לספינה

מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
אוכלוסיית הדגה דעכה ב-45% ב-15 שנים. דיג באחד מחופי חיפה/ראובן קסטרו

שנים אחרי שמבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על משרד החקלאות על חלקו בירידה של עשרות אחוזים בשיעור הדגה בים התיכון, יוצא המשרד ביוזמה שתנסה לבלום את המשך ההידרדרות. בימים האחרונים הודיע המשרד כי החליט לתקצב ב-20 מיליון שקל את התכנית לעידוד בעלי ספינות מכמורת להפסיק את פעילותם.

בדוח שפרסם מבקר המדינה בשנת 2011 נכתב כי על פי נתוני משרד החקלאות ומומחים מהאקדמיה, במהלך עשור אחד בלבד ירד שלל הדיג המסחרי בים התיכון בלא פחות מ-80%. בשנים האחרונות ניהלה החברה להגנת הטבע פעילות משפטית, מחקרית והסברתית נגד משרד החקלאות בניסיון ללחוץ עליו להגביר את הפיקוח שראתה כרופף ולנקוט בפעולות שיבלמו את המשך הידרדרות הדגה בים התיכון.

על פי מחקר שערכה החברה להגנת הטבע, ב-15 השנים האחרונות דעכה אוכלוסיית דגי הים התיכון בישראל ב-45% (לרבות דגים לא מסחריים). המחקר מצא עוד כי מאה אלף פרטים של חיות מוגנות כדוגמת כרישים, דולפינים וצבי ים נידוגים מדי שנה.

אדם קיבל קנס של 25 אלף שקל על דייג לא חוקי של שני דגים בשמורת האלמוגים באילת, 18 בדצמבר 2016. רשות הטבע והגנים
22 ספינות מכמורת בישראל. דגים שנתפסו בפעילות נגד דיג לא חוקי/רשות הטבע והגנים

דייגי המכמורת (מכמורתנים), הדגים באמצעות גרירת רשת על קרקעית הים הנפרסת לאורך קילומטרים רבים, זכו על פי המחקר במקום הראשון והמפוקפק בחלקם בהידרדרות במצב הדגה. בישראל קיימות 22 ספינות מכמורת המפרנסות כמאה דייגים. ספינות אלו אחראיות לתפיסת 45% מכלל שלל הדיג - שיעור העולה לכדי 65% אם כוללים את שלל הלוואי שנתפס ברשתות הענק באופן אקראי ולא מכוון.

לעומתם, אחראים דייגי החופים (סירות) על 26% מהשלל אשר מפרנס לא פחות מ-1,800 דייגים – כמות העולה פי 18 על כמות דייגי המכמורת. 70 אלף הדייגים החובבים (המשתמשים לדוגמה בחכות או ברובה בצלילה חופשית, ע"ח) אחראים לתפיסת 25% מהשלל. ברשימה נמצאים גם 30 צוללי מכלים, המתפרנסים בעיקר מתפיסת מינים הנמצאים בסכנת הכחדה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הפיצוי לדייגי המכמורת שיפסיקו פעילות – עד 3 מיליון שקל

למרות מספרם הקטן, השפעתם של המכמורתנים על הדגה בים התיכון לא מסתכמת בשלל הרב שהם תופסים, אלא גם במהותו. על פי המחקר, יותר מ-70% משלל המכמורת הוא שלל של דגים הקטנים מהגודל שמותר לדוג על פי תקנות פקודת הדיג בישראל. משמעות הדבר היא שהדגים נידוגים עוד לפני שהספיקו להתרבות. דגים אלה כוללים גם מינים לא מסחריים, המהווים מקור מזון לדגים המסחריים.

נוהל התמיכה של משרד החקלאות בדייגי המכמורת מבקש לעודד את הדייגים להוציא את ספינותיהם מכלל שימוש באמצעות פיצויים שיקבעו בהתאם להיקף השימוש בספינה בשנים האחרונות. מאחר שבתחילת השנה נכנסו לתוקפן תקנות הדיג החדשות האוסרות באופן גורף דיג מכמורת מצפון לחוף דור, הצהיר משרד החקלאות כי בשלב הראשון תינתן תמיכה לבעלי ספינות שעיקר פעילותם מתמקדת מצפון לחוף דור-הבונים. בהתאם לתקציב שיוותר מ-20 מיליון השקלים שהוקצו לפרויקט, תינתן תמיכה לבעלי ספינות מכמורת הפועלים באזורים אחרים בים התיכון שיתבקשו לחדול מפעילות זו.

ספינות מכמורת בנמל ביפו, מרץ 2014. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
יותר מ-70% משלל המכמורת - דגים הקטנים מהמותר. ספינת מכמורת/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

במסגרת עידוד בעלי ספינות המכמורת להפסיק את פעילותם יציע משרד החקלאות שני מסלולי תמיכה אפשריים לפיצויים. הראשון יחושב על בסיס ממוצע השנתיים שבהן הרווח התפעולי היה הגבוה ביותר מבין השנים 2015-2013, שיוכפל פי שבעה. משרד החקלאות יכסה גם את עלויות הוצאת הספינה משימוש, כך שהתמיכה יכולה להגיע לכ-3.2 מיליון שקל לכל ספינה.

המסלול השני יחושב על בסיס פוטנציאל הדיג, ובהתאם לתעודת הרישום של הספינה. מסלול זה משקף את פוטנציאל הדיג של הספינה, גם כאשר פעילותה הייתה חלקית בשנים האחרונות. במסגרת תמיכה זו, יינתן מענק על בסיס פוטנציאל התפוסה של ספינת המכמורת וכן על פי הספק המנוע. תקרת תמיכה זו היא 2.5 מיליון שקל לכל ספינה. במשרד החקלאות ציינו כי במסלול השני, ניתנת הזדמנות גם לדייגים שספינותיהם לא פעלו בשנים האחרונות לקבל מענק כספי.

משרד החקלאות: הנוהל החדש הוא צעד חשוב בבלימת הפגיעה בדגה

עם הודעת משרד החקלאות מהימים האחרונים על הנוהל החדש שהוציא לפועל לעידוד דייגי המכמורת לחדול מפעילותם, נשמעה אנחת רווחה בקרב מרבית הדייגים שפרנסתם נפגעה מהתחרות הקשה על מעט שלל הדייג שנותר בים ובקרב הארגונים הסביבתיים. "הנוהל החדש נכתב בעקבות פעילות וקמפיין ציבורי שניהלה החברה להגנת הטבע, מול משרד החקלאות ו-וועדת הכלכלה של הכנסת, במשך מספר שנים, שמטרתו להפחית את הנזק הנגרם למערכת האקולוגית בים, מהפעילות של ספינות המכמורת", אמרו בחברה להגנת הטבע לוואלה! NEWS.

במהלך הקמפיין שניהלה מתחה החברה להגנת הטבע ביקורת על משרד החקלאות על האכיפה הרופסת, לשיטתה, שמנעה את אכיפת החוקים הקיימים הדלים גם כך. החברה השוותה את הפעולות שנעשו במדינות אחרות על מנת לבלום את התדלדלות הדגה וציינה כי במדינות רבות בעולם, לרבות מדינות העולם השלישי, בישראל לא חל איסור דייג בעונת הרבייה וכי דבר זה פוגע בהקדמת דורות חדשים לדגים.

"אנו עושים כל שביכולתנו כדי לעצור את הפגיעה באוכלוסיות הדגים המקומיות"

במשרד החקלאות מדגישים כי זה שני עשורים לא ניתנים רישיונות דיג לספינות על מנת לשמור על האיזון בין פעילות הדיג המסחרי לבין שמירת משאב הדגה באזור. ניר פרוימן, מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות, הוסיף כי הנוהל החדש לעידוד הפסקת פעילות ספינות המכמורת מהווה צעד חשוב נוסף במאמצי המשרד לבלום את הידרדרות מצב הדגה. "אנו עושים כל שביכולתנו על מנת לעצור את הפגיעה באוכלוסיות הדגים המקומיות: שמירה מיטבית על בתי הגידול ואזורי הריבוי, הגנה על הדגים הקטנים מתפיסה בטעם עת ואיסור דיג בתקופות רגישות ובשיטות פוגעניות, שנאסרו זה מכבר במרבית מדינות הים התיכון", אמר פרוימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully