וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוודות כסף לאיסמעיל הנייה: תכנית הצללים של מנהל ארגון הסיוע בעזה

22.3.2017 / 7:43

ההכשרה בזרוע הצבאית של חמאס, המידע על חפירת מנהרות, התכנית המבצעיות לקראת סבב הלחימה הבא והניסיון חוצה הגבולות לשים את היד על מפות שצולמו באמצעות לוויין טורקי. פרשת הריגול המסועפת של מחמד מורתג'א חושפת טפח נוסף על ההכנות החשאיות של חמאס למלחמה הבאה

עריכה: שניר דבוש

(מנהל סניף ארגון סיוע בעזה נאשם בסיוע לחמאס, אוגוסט 2016)

חקירתו של מחמד מורתג'א, מנהל סניף של ארגון סיוע הומניטרי של ממשלת טורקיה ברצועת עזה, שהואשם אתמול(שלישי) כי ניצל את תפקידו כדי להעביר מיליוני שקלים לחמאס, חושפת טפח נוסף מניסיונותיה של הזרוע הצבאית להתעצם כלכלית ומבצעית. מורתג'א, תושב עזה בן 40, נאשם כי ניצל את תפקידו ב-TIKA כדי להעביר מידע רגיש לידי חמאס ועל מנת לממן את פעילי הארגון ובני משפחותיהם.

מורתג'א נעצר בחודש שעבר בפעילות של שב"כ והמשטרה. בראשית החקירה התברר כי מנהל הסניף ברצועה גויס כבר בשנת 2008 לחמאס. מאז הוא עבר בגדודי עז א-דין אל-קסאם הכשרה מסודרת, שכללה בין היתר חפירת מנהרות וחשיפה למיקומן, השתתפות בדיונים מבצעיים של מפקד גדוד מחנה הפליטים שאטי וחשיפה לתכניות מבצעיות של חמאס נגד צה"ל לקראת המערכה הצבאית הבאה.

"בתחילת החקירה הוא אמר: 'אני יודע שהמגמה בחמאס היא לחדור לכל אחד מהארגונים ההומניטריים הבינלאומיים שפועלים ברצועת עזה, במטרה לקחת מהם משאבים לטובת הזרוע הצבאית של חמאס'", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "חמאס השתמש בפעילות אזרחית לגיטימית - עזרה לנזקקים ברצועת עזה - כדי לקדם את האינטרסים של הארגון. כך, ניתן להצביע על מקרים רבים, שבהם נשלחו מארזי מזון לנזקקים אשר הועברו לפעילי הזרוע הצבאית של חמאס".

לקריאה נוספת:
כך כובש חמאס את לבבות האירופים דרך "האחים המוסלמים"
הערכה בצה"ל: חמאס מתכנן חדירת מחבלים מכמה מנהרות במקביל

מחמד מורתגא, פלסטיני החשוד בהעביר כספי סיוע טורקיים לחמאס. מרץ 2017. תקשורת שב"כ,
ניצל את תפקידו בארגון הסיוע כדי להעביר מידע וכסף לחמאס. מורתג'א/תקשורת שב"כ

מורתג'א הודה בחקירה בשב"כ כי לאחר שביסס את מעמדו כמנהל הסניף, העביר משאבים מארגון הסיוע לזרוע הצבאית של חמאס במקום לנזקקים ופרויקטים הומניטריים. במקביל לפעילות זו, החל ב-2011 לקחת חלק פעיל ב-IHH הטורקי, שהוכרז כארגון טרור בין היתר גם בישראל.

הזרוע הצבאית נקלעה למצוקה כלכלית חריפה בעקבות המשבר עם איראן, שהפסיקה להזרים את סכומי העתק כפי שעשתה בעבר. בהחלטה אסטרטגית, החליטו בחמאס לשים את ידם על המוצרים שנכנסים לרצועת עזה, ובכלל זה מיסוי סחורות ותרומות שניתנות לארגונים שונים.

בחקירה עלה כי חמאס פנה ל-IHH, שסייע לו כלכלית למימון הזרוע הצבאית. במסגרת הקשרים שהלכו והתהדקו בין הצדדים, ביקשה הזרוע הצבאית מהטורקים להעביר לידיה מפות מדויקות של ישראל, שכן אלו של Google Earth שבהן עשו שימוש לא היו מדויקות מספיק לשימוש ברקטות.

איש חמאס בתוך מנהרה ברצועת עזה, אוגוסט 2016. AP
"מזוודות הכסף" מטורקיה הועברו במנהרות/AP

בתחילה סירבו נציגי הארגון הטורקי לסייע לחמאס, אולם לאחר זמן נענו לבקשה. ב-IHH הבהירו כי מדובר במהלך מורכב אך אם יגיע נציג חמאס לטורקיה הם יעבירו לו את המפות הרצויות בדיסק-און-קי. מורתג'א סיפר בחקירה כי הטורקים הבטיחו לחמאס מפות שצולמו על ידי לווין שפעל בשירות הצבא הטורקי. להערכת גורמים במערכת הביטחון, אם המהלך היה יוצא אל הפועל, חמאס היה משפר את יכולות התקיפה שלו ומגביר את האיום על תושבי ישראל.

מורתג'א סיפר בחקירה כי ה-IHH העביר כספים רבים לחמאס, בין היתר במזוודות שהוברחו במנהרות, כנראה לרפיח. בין מקבלי "מזוודות הכסף" מטורקיה שראה במו עיניו היו ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הנייה, מפקד הזרוע הצבאית בעזה, ראאד סעד, וכן בכירים נוספים בארגון. המידע על הפרשה הועבר לגורמים רשמיים בטורקיה. על פי ההערכות, IHH פעל להשגת מפות מדויקות מתחת לאף של גורמי החקירה בטורקיה.

במערכת הביטחון מעריכים כי לפרשה יהיו השלכות משמעותיות. "אנחנו מעריכים כי מדינות תורמות יפקחו יותר על העברות כספים שנועדו לצרכים הומניטריים, ויהיו חשדניות יותר לגבי פעילות של בכירים בארגונים ברצועה", אמר גורם ביטחוני בכיר.

ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה נואם בעצרת לציון עשור למות שייח אחמד יאסין. רצועת עזה, 23 במרץ 2014. רויטרס
מורתג'א ראה בעיניו את העברת המזוודות לבכירי חמאס. הנייה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully