וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונות לווין של אתרים רגישים: הפעילות החשאית של מנהל ארגון הסיוע

22.3.2017 / 0:25

חקירתו של מוחמד מורתג'א חושפת פרשת ריגול חמורה שמשתרעת מעזה ועד טורקיה, ובבסיסה ניסיונותיו להשיג מידע מודיעיני יקר ערך עבור הזרוע הצבאית לקראת סבב הלחימה הבאה. אם אכן היה מצליח, המידע הרגיש יכול היה להסתיים במותם של ישראלים רבים

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש ואביב אירגז

(מנהל סניף ארגון סיוע בעזה נאשם בסיוע לחמאס, אוגוסט 2016)

מעצרו וחקירתו של מוחמד מורתג'א, מנהל ארגון הסיוע הטורקי TIKA בעזה, צריכים לעורר לא מעט פעמוני אזהרה בישראל. מכתב האישום שהוגש אתמול (שלישי) נגד האיש עולה חשד כבד שמישהו בטורקיה הראה נכונות לא רק להעביר כסף לחמאס, אלא גם להעביר לידי אנשי הזרוע הצבאית של הארגון מידע מודיעיני צבאי רגיש הקשור לישראל.

צריך לסייג: "האקדח המעשן" העולה מהחקירה של מורתג'א, נוגע בכלל לאופן שבו הוא וחבריו מהזרוע הצבאית למעשה גזלו את תושביה הנזקקים של עזה. מורתג'א קנה בכסף שהוענק לו על ידי ארגון הסיוע כ-14 אלף חבילות מזון, ובמקום לחלקן - העניק כ-7,000 מהן לפעילי חמאס.

במקרה אחר, הוא העביר לארגון הטורקי 8,000 שמות פיקטיביים של משפחות נזקקות. בכסף שניתן לו הוא רכש חבילות מזון שניתנו לפעילי גדודי עז א-דין אל-קסאם. על החבילות הייתה מדבקה באנגלית, שעליה נכתב: "מתנה מהעם הטורקי לעם הפלסטיני". אנשי הזרוע הסירו את המדבקות ואז מכרו את החבילות במחיר מופקע לתושבי הרצועה.

מחמד מורתגא, פלסטיני החשוד בהעביר כספי סיוע טורקיים לחמאס. מרץ 2017. תקשורת שב"כ,
פעילותו נועדה בין היתר לשפר את יכולות הדיוק של רקטות חמאס. מוחמד מורתג'א/תקשורת שב"כ

זו כמובן אינה הפעם הראשונה שמקרים מעין אלה מתרחשים. בעבר מימנה קטאר הקמה של אלפי יחידות דיור למשפחות שאיבדו את בתיהן בשכונת חמד החדשה באזור חאן יונס. אולם אז התברר כי חמאס, שמעניק את הדירות הללו לכאורה בחינם, דרש "מס חיבור" לתשתית חשמל ומים שהסתכם בעשרות אלפי שקלים מכל משפחה.

הבעיה המרכזית מבחינת ישראל עולה ממה שמבצבץ, כאמור, בין שורות כתב האישום. מורתג'א אמור היה לצאת מרצועת עזה לטורקיה כדי לקבל שם תמונות לוויין של אתרים רגישים בישראל, על מנת לשפר את הדיוק של הרקטות של חמאס. במלים אחרות, פרשת ריגול לכל דבר: מידע מודיעיני רגיש שנמצא בטורקיה, אמור היה לסייע במלחמה הבאה לזרוע הצבאית של חמאס.

מורתג'א, פעיל הזרוע הצבאית מ-2008, למד הנדסת בניין בטורקיה. הוא דובר טורקית ומתגורר במרכז עזה. במשך שנים היה חבר ב"גדוד שאטי" של עז א-דין אל-קסאם. לצד עבודתו בזרוע הצבאית, כנראה בגלל הידע שלו בטורקית, הוא התקבל לעבוד בשורות TIKA ועוד לפני כן ב-IHH – עוד ארגון טורקי המוכר היטב לציבור הישראלי מימי המשט לעזה ואוניית המרמרה. בין היתר שימש מתורגמן לאיסמעיל הנייה ולדובר איסמעיל רדוואן בשיחות שניהלו עם בכירים בארגונים הטורקיים. הוא עצמו, על פי הודאתו, נכח באירועים שבהם הועברו מזוודות כסף מהארגונים הטורקיים לבכירי חמאס.

ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בעצרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים ג'באליה, מאי 2014. AP
מורתג'א נכח בהעברת מזוודות כסף לבכירי חמאס. הנייה/AP

בשלב מסוים, כך עולה מדבריו, פנו אליו אנשי המחקר והפיתוח של חמאס, והסבירו לו כי למרבה הצער, המפות של Google Earth לא הוכיחו דיוק רב במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, ולכן צריך לנסות להשיג מפות לוויין מדויקות יותר. הגורם שיכול היה לסייע לכך בחמאס הוא טורקיה.

מורתג'א הבטיח כי יפעל להשיג זאת באמצעות קשריו בטורקיה. הוא פנה לאחד מעמיתיו מארגון IHH, יתים ימז, שהבטיח לו כי יפעל בכל המרץ להשיג לו את המידע המבוקש. כמו שאומרים בעברית: "יהיה בסדר". מורתג'א, שהיה מודע לסיכון שביציאה מעזה לישראל ומשם לטורקיה, החליט בכל זאת לעשות את הצעד - כנראה מתוך הנחה שההבטחה של ימז אמתית וטומנת בחובה תמורה. מכאן אפשר לנחש שלאותו ימז הייתה גישה ישירה או עקיפה למודיעין שכזה, אם ניסה לשכנעו להגיע לטורקיה. מורתג'א היה אמור לחזור מטורקיה עם מידע רגיש, שעלול היה לעלות בחייהם של ישראלים רבים.

כל זה מתרחש בימים שבהם יש הפשרה - ואף פיוס - בין טורקיה של ארדואן לישראל. עם פיוס שכזה, אפשר כבר להתגעגע לימי המשברים עם אנקרה.

(עדכון ראשון: 22:45)

מבט מבפנים: שליח וואלה! לאיסטנבול בתוך מטה ארגון ה-IHH. מערכת וואלה! NEWS
מוכר היטב לציבור הישראלי עוד מימי המרמרה. מטה הארגון IHH באיסטנבול/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully